شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دفتر تبلیغات

حوزه/ نشست روز پژوهش و بین‌الملل نهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست روز پژوهش و بین‌الملل نهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با حضور اعضای هیئت علمی، رؤسای بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر میز مطالعات «مبانی صهیونیسم و مساله فلسطین» نهاد ریاست جمهوری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جلال عراقی در ابتدای این نشست به تشریح فعالیت‌های بین‌المللی بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی از جمله معاونت پژوهشی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، گروه آموزش شعبه مشهد، معاونت آموزش شعبه اصفهان، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، معاونت فرهنگی و تبلیغی و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه پرداخت.

وی تصریح کرد مشروح این فعالیت‌ها در کتابی که اداره بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی براساس اطلاعات دریافتی از بخش‌های مختلف دفتر دریافت کرده است، چاپ شده است و علاوه بر نسخه فیزیکی، در آینده نزدیک از طریق کتابخوان پژوهان، برای عموم علاقمندان قابل دسترسی خواهد بود.

دکتر رضا ملکی مسئول مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارائه سخنرانی با موضوع «الزامات کنشگری نهادهای علمی فرهنگی در عرصه بین‌الملل» پرداخت. ملکی به آموزه‌های اسلامی و نسبت امت اسلامی با دوران گذر تاریخی اشاره کرد و گفت: مطابق آموزه های اسلامی، انسان ها و بویژه مسلمانان و امت اسلامی، براساس عقلانیت فطری مکلف به سه رسالت جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی هستند. براین اساس جوامع مختلف بویژه امت اسلامی بر اساس رسالت فطری و دینی خود مسئول محیط زندگی خود در کل جهان هستند و باید بدانند که اولا در این جهان چه خبر است؟ ثانیا چگونه این جهان را نگهداری و اداره کنند؟ ثالثا چگونه این جهان را بیارایند؟

مسئول مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ثمرات پیامد جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی گفت: ثمر جهان‌دانی آن است که یک جامعه، جهانی فکر می‌کند، ولی محلی، ملی و منطقه‌ای عمل می‌کند. ثمره جهان‌داری و جهان بانی این است که یک جامعه به سهم خود، مراقب جهان است و کاری می کند که آسیبی به کل جهان نرسد. ثمره جهان آرایی این است که یک جامعه، کار مفیدی انجام می دهد تا جهان بهتری برای خود، جهانیان و آیندگان بسازد.

وی سه مولفه جانمایی شایسته جمهوری اسلامی ایران در نظم نوین جهانی، جانمایی شایسته امت اسلامی در نظم نوین جهانی، تأثیرگذاری و نقش آفرینی در شکل گیری نظم بهینه در جهان را افق پیش روی جمهوری اسلامی ایران و امت اسلامی در نظم نوین جهانی دانست

ملکی با مقایسه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی رایج، رسالت جمهوری اسلامی را تکلیف محور، پاردایم حاکم را کرامت انسانی و خدمت به بشریت، و زیست بوم را ژئو کالچر دانست که کارکرد آن ارتباط با جوامع دیگر و نتیجه‌اش گسترش ارزش ها و هنجارهای فطری و مشترک بشری و سعادت بشر است.

وی همچنین بارزترین ویژگی های تحولات محیط فرهنگی بین المللی را کثرت تحولات در عرصه فرهنگی بین‌المللی، تنوع تحولات در عرصه فرهنگی بین المللی، سرعت تحولات در عرصه فرهنگی بین المللی، پیچیدگی تحولات در عرصه فرهنگی بین المللی برشمرد و در پایان به انواع محصولات و خدمات فرهنگی از منظر منشأ تولید آن اشاره کرد.

ملکی گفت کتابها اسلامی باید بر اساس زائقه‌های کشورهای هدف ترجمه شوند. سطح اگر پایین‌تر باشد چه بسا تاثیرگذاری بیشتر داشته باشند. وی به موضوع هزینه از طرف متقاضیان برای محصولات فرهنگی اشاره کرد و گفت هزینه بر یک کالا مهم است که استقبال از محصول فرهنگی شده است یا نه.

دیگر سخنران این نشست علیرضا سلطان شاهی کارشناس «مبانی صهیونیسم و مساله فلسطین» بود که با موضوع طوفان الاقصی، دلایل، پیامدها و دستاوردها به ارائه سخنرانی پرداخت. وی به علل بوجود آمدن ماجرای غزه و تبعات مثبت و منفی آن اشاره کرد. سلطان شاهی برخی از اهداف رژیم صهیونیستی به نوار غزه را تسلط به ذخایر انرژی در منطقه و اخراج فلسطینیان به سمت مصر برشمرد.

وی ضمن بی اطلاعی جمهوری اسلامی از علت دقیق حمله حماس به اسرائیل به برخی از حدس از این حمله پرداخت و گفت علل این حمله می‌تواند ضربه اساسی به اسرائیل، الگویی کوچک از جنگ بزرگ، پاسخ به حملات متناوب رژیم صهیونیستی به قدس، آزادی زندانیان سیاسی و از بین بردن عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی باشد

وی در پایان به اهمیت موجودیت حماس و ایجاد آتش بس در شرایط فعلی و تداوم نیافتن جنگ پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha