دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

حوزه / رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: تمامی کسانی که در حوزه کتابخانه‌های دنیا فعالیت دارند باید نسبت به اتفاقی که در غزه روی می‌دهد از خود واکنش نشان دهند، البته انجمن کتابداری کشورهای مختلف نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دادند اما باید میزان و شدت آن افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بعد از ظهر امروز ۲۸ آذر، در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این جلسه علیرضا مختارپور؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فاطمه صدر؛ معاون پژوهش و منابع دیجیتال و سعیده اکبری داریان؛ دبیر کمیته علمی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش حضور داشتند.

در آغاز نشست مختارپور اظهار کرد: تمامی کسانی که در حوزه کتابخانه‌های دنیا فعالیت دارند باید نسبت به اتفاقی که در غزه روی می‌دهد از خود واکنش نشان دهند زیرا رژیم صهیونیستی کتابخانه غزه را در بمباران‌ها نابود کرده است. البته انجمن کتابداری کشورهای مختلف نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دادند اما باید میزان و شدت آن افزایش پیدا کند. ما توقع نداریم که اعتراضات رفتار رژیم صهیونیست باعث تغییر در سیاست‌های آنها شود زیرا این رژیم غاصب ۷۵ سال است مسیر غیر انسانی خود را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه موضوع تحقیق و پژوهش در همه دوران اتفاقی مهم و تأثیرگذار بوده است، گفت: در شرایط فعلی به مراحلی نزدیک می‌شویم که اهمیت پژوهش دوچندان شده است زیرا فناوری نوین نیز در شرایط فعلی ابزاری مهم برای پژوهش‌های بهتر و کاملتر است.در این راستا سازمان اسناد چندین کارگاه برگزار کرده است ابتدا کارگاهی که موضوع و محورش بحث دیجیتال است. اقدام دیگر ارتباط با کشورهای مختلف و ایجاد تفاهم برای پیشرفت در امور دیجیتال است. همچنین بحث دیجیتال باعث شده سطح کیفی افراد رشد بهتری داشته باشد. اگر بتوانیم در حوزه دیجیتال به نقطه بهتر برسیم در عرصه کتابداری هم نتایج بهتری حاصل کرده‌ایم.

در ادامه نشست سعیده اکبری داریان دبیر کمیته علمی نیز در سخنانی بیان کرد: ۱۴۱ اثر به جشنواره ارسال شده است این رقم نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است دلیل این رشد نیز اطلاع‌رسانی است که از طریق سامانه جشنواره رخ داده است. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی انگیزه‌ای بوده تا آثار بیشتری به جشنواره برسد.

وی ادامه داد: عامل دیگر برای رشد کمی و کیفی جشنواره به تغییر جایگاه دبیرخانه مربوط می‌شود زیرا دبیرخانه از این دوره شکلی ثابت به خود گرفته است. بیشتر آثار ارسالی در حوزه علم اطلاعات و دانش شفاهی است و کمترین اثر نیز با ۲ اثر در حوزه حفاظت و نگهداری است. در حوزه اسلام‌شناسی نیز ۴ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. درباره داوران هم باید عنوان کنم شرایط جدیدی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم از جهت‌گیری‌ها پرهیز داشته باشیم.

در بخش انتهای نشست فاطمه صدر معاونت پژوهشی جشنواره بیان کرد: معاونت پژوهش و دیجیتال سازمان دو حوزه کاری بر عهده دارد ابتدا به بحث پژوهش در قالب کتب و اسناد نگاه می‌کند؛ کتبی که در گذشته یا زمان حال نگارش شده باشد. مبحث دیگر موضوع دیجیتال است که سازمان اهمیتی ویژه برای آن قائل است. در معاونت پژوهش در خدمت ۲۷ نفر پژوهشگر هستیم که در ۶ گروه مشغول فعالیت هستند. این ۶ گروه بدین شرح است؛ گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، گروه مطالعات تاریخ معاصر و شفاهی، گروه علوم آرشیو و استاندارد، گروه مدیریت اطلاعات، گروه علم داده و هوش مصنوعی و درنهایت گروه حفاظت و نگهداری.

وی در خاتمه با بیان اینکه ۴۱ نشست برای بالا رفتن سطح پژوهش انجام شده است گفت: ۱۰۵ ساعت دوره در حوزه دانش‌شناسی و ۲۴۳ ساعت در حوزه دیجیتال نشست برگزار شده و اختتامیه این جشنواره با اعلام برگزیدگان دی خواهد بود. امسال موضوع هوش مصنوعی مورد توجه جدی قرار گرفته است. این حوزه جدید که بسیار فراگیر شده می‌تواند کارکردهایی بسیاری داشته باشد اما در کنار آن آسیب‌هایی خود را هم دارا است. برنامه‌های پژوهشی ما همچنان ادامه دارد و تا زمان اختتامیه به صورت هفتگی برگزار خواهد شد. هر سال قالب جدیدی به جشنواره اضافه می‌شود. سال گذشته بررسی ایده‌های فناورانه عنوان بخش جدید انجام شد و امسال هم غالب پیشنهادهایی پژوهشی را به عنوان قسمتی جدیدی در جشنواره خواهیم داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha