یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علی لقمان‌پور

حوزه/ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم از ارسال ۳۷۰ فیلم‌نامه ملی و بین المللی به دبیرخانه دومین جشنواره شهادت قلم خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی لقمان‌پور در نشست خبری آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم‌نامه نویسی شهادت قلم که در سالن جلسات باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: شهدا اقدام ارزشمندی برای ما انجام داده‌اند و هنر بهترین وسیله برای معرفی این ایثار به نسل جوان است.

وی با اشاره به اینکه میزبانی دومین جشنواره ملی فیلم‌نامه نویسی شهادت قلم به استان قم رسیده است، مطرح کرد: این جشنواره می‌تواند زیرساخت و مقدمه‌ای برای فیلم‌سازان باشند.

با بیان اینکه گفتمان هنر در دفاع مقدس، گفتمان ویژه‌ای است، عنوان کرد: این گفتمان با شعار و حرف، تجلی و بروز پیدا نمی‌کند، بلکه هنر باید به میدان بیاید.

وی با اشاره به اینکه برای این موضوع نیازمند جهش هستیم، خاطرنشان کرد: با کمک هنرمندان و فیلم‌سازان می‌توانیم زمینه‌سازی، حمایت و هدایت در مسیر گفتمان دفاع مقدس را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین لقمان‌پور با بیان اینکه مبانی دفاع مقدس ارزشمند است، تصریح کرد: گفتمان دفاع مقدس، گفتمان دینی است و باید این گفتمان را به جوانان منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام نیازمند اقدام کارشناسی است، یادآور شد: یکی از راه‌های گفتمان‌سازی هنر است و هنر نیازمند رشته‌های تخصصی و علمی است.

با بیان اینکه به دنبال ایجاد انگیزه و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان هستیم، ابراز کرد: برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند افراد فعال در این زمینه را معرفی کند.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره به دنبال اقدامات جهانی هستیم، بیان کرد: این جشنواره تنها به دفاع مقدس خلاصه نشده و حتی به غزه نیز پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین لقمان‌پور با بیان اینکه آثار ارسال شده نشان می‌دهد که توانسته‌ایم با دیگر کشورهای منطقه نیز ارتباط برقرار کنیم، اظهار داشت: باید به جوانان بگوییم که شهید فهمیده، بهنام محمدی، فخری‌زاده و ... کیا بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره به نقش بانوان نیز توجه شده است، مطرح کرد: اگر افرادی برای جنگ به جبهه‌ها رفتند قطعا مادران و همسرانی در خانه بوده‌اند که زندگی را مدیریت کنند.

با بیان اینکه در خصوص شهدای گمنام نیز دین و وظیفه داریم که باید به آن عمل کنیم، عنوان کرد: مردم در تشییع شهدای گمنام به ما ثابت کرده‌اند که در مسیر شهدای گمنام از ما جلوتر هستند.

در ادامه نیز رضا ابوذر دبیر دومین جشنواره ملی فیلم‌نامه نویسی شهادت قلم با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره در تاریخ سوم دی‌ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در نهایت ۳۶۰ فیلم‌نامه از سراسر ایران و حدود ۱۰ فیلم‌نامه از کشورهای لبنان، یمن، عراق و افغانستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی با بیان اینکه جایزه ویژه بخش بین الملل را نیز طراحی کردیم، مطرح کرد: داود جلیلی، محسن غضنفری و فاطمه علی محمدی این فیلم‌نامه‌ها را خوانده و ۴۰ فیلم نامه منتخب را به هیأت داوران شامل حبیب الله مازندرانی، ابراهیم حسن بیگی و محمد رضا معصوم زادگان ارسال کردند و در نهایت ۵ فیلم‌نامه برگزیده شد.

با اشاره به اینکه آئین اختتامیه ساعت ۹ صبح یک شنبه سوم دی‌ماه در سالن ایثار باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، عنوان کرد: جایزه برای نفرات اول تا چهارم به ترتیب ۱۰ میلیون تومان، ۷ میلیون تومان، ۶ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان است و همچنین جایزه ویژه بخش بین الملل نیز به ارزش ۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه بیشترین ذکر رزمنده‌ها در جبهه‌ها "یا فاطمه الزهرا(س)" بوده است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این جشنواره را با رمز یا زهرا(س) آغاز کنیم.

ابوذر با اشاره به اینکه در این جشنواره به موضوع فلسطین و غزه نیز توجه شده است، تصریح کرد: در این جشنواره به پاس ادب و احترام از سه نفر از خانواده‌های شهدا تجلیل خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha