شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه استان خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حیدری نقش علمای خوزستان در زمینهٔ تدوین کتب دینی و پاسداری و جلوگیری از بین نرفتن حدودا ۹٠ درصد از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خوزستان ضمن تقدیر از مجموعه مدیریت حوزه علمیه خوزستان جهت برگزاری این نمایشگاه بیان داشت: این کار یک کاربسیار لازم و ضروری ای بوده و طلاب با این کار با زحمات علمای خوزستان در طول سه دهه ی اخیر که توانسته اند صدها کتاب، تحقیق، مقاله و پایان نامه را به رشته ی تقریر برسانند آشنا می شوند.

وی به نقش علمای خوزستان در زمینه تالیف کتب مفید دینی اشاره کرد و گفت: نقش علمای خوزستان در زمینه تألیف کتب مفید دینی را می توان در سه دوره مورد ارزیابی قرار داد دوره ی اول مربوط به دوره ی معاصر ائمه اطهار(ع) است که علمای خوزستان در دوره معاصر ائمه(ع) دست به تألیف کتب بسیاری زده و دوره ی بسیار شکوفایی را در تاریخ تشیع رقم بزنند.

وی افزود: بنده در تحقیقی که دو سال پیش از کتب رجالی و تراجم انجام دادم توانستم نام ۳۲۰ عالم خوزستانی که در محضر ائمه اطهار تلمذ کردند را استخراج کنم که بعضی از آن ها مانند حسن بن سعید اهوازی، حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی توانستند یک تحول عمیق و سرنوشت ساز تاریخی در زمینهٔ تجمیع موضوعی احادیث ائمه اطهار ایجاد کنند و کار این بزرگواران سبب شد احادیث ائمه اطهار ماندگار شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای اینکه این مطلب برای دوستان واضح شود باید بگویم که ما در زمینه تدوین حدیث شیعه عمدتا چهار مرحله داریم مرحله ی اول در زمان حیات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است که در این مرحله اصول اربعمائه گردآوری و نگارش شده است که زیربنای اصلی احادیث شیعه بوده و حدود ۹۰ درصد احادیث شیعه از این اصول گرفته شده است. در این دوره اصحاب امام باقر و امام صادق علیهم السلام مانند زراره و محمد بن مسلم خدمت ائمه مشرف شده و هرچه را که از این بزرگواران می شنیدند بدون ترتیب موضوعی یادداشت می کردند.

وی افزود: دوره دوم مربوط به اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم یعنی دوره ی علمایی مانند حسین بن سعید اهوازی، حسن بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی است که این دوره، دورهٔ بسیار مهم، سرنوشت ساز و حلقه ی وصل بین دورهٔ اول و دورهٔ سوم که مربوط به تٱلیف کتب اربعه توسط شیخ صدوق، شیخ کلینی و شیخ طوسی است که بالای ۹۵درصد فقه شیعه بر اساس همین کتب اربعه است.

آیت الله حیدری ابراز کرد: کتب اربعه عمدتا از اصول اربعمائه گرفته شده است ولی فاصله ی زمانی بین نگاشته شدن کتب اربعه با اصول اربعمائه بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال است که در این زمان اغلب اصول اربعمائه در زمان اصحاب کتب اربعه مفقود شده و از بین ۴۰۰ اصل فقط ۱۲۰ اصل آن باقی مانده و به دست مولفین کتب اربعه رسیده بود.

وی ادامه داد حال سؤالی در اینجا مطرح می شود که چه کسانی توانسته بودند این خلع را پرکنند و همه ی اصول اربعمائه را به دست مؤلفین کتب اربعه برسانند؟ در جواب باید گفت حسین بن سعید اهوازی با نوشتن حدودا ۳۳ جلد کتاب، حسن بن سعید اهوازی با نوشتن حدودا ۴۰ جلد کتاب و علی بن مهزیار اهوازی با نوشتن حدودا ۵۰ جلد کتاب روایی تلاش کردند همه ی احادیث و اصول اربعمائه را به صورت موضوعی در قالب چندین باب و کتاب مانند کتاب التوحید، کتاب النبوه، کتاب الاخلاق، کتاب الصوم و غیره جمع آوری کرده و به نسل بعدی منتقل کنند و با این کار توانستند جلوی از بین رفتن اصول اربعمائه را بگیرند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اصحاب کتب اربعه به استناد کتب اهوازیین توانستند به اصول اربعمائه دسترسی پیدا کنند و این مطلب را شیخ صدوق صراحتا در مقدمه ی کتاب من لایحضره الفقیه ذکر کرده است، از این رو اگر این سه بزرگوار اهوازی نبودند تقریبا سه چهارم احادیث شیعه از بین رفته و الان شیعیان مانند اهل سنت دچار فقر شدید حدیث می شدند.

وی خاطرنشان کرد: دوره ی دوم در بررسی نقش علمای خوزستان در زمینه تٱلیف کتب مفید دینی مربوط به دوره ی میانی یعنی دوره ی علمایی مانند شیخ عبدالعلی هویزی، قاضی نورالله مرعشی، سید نعمت الله جزایری، وحید بهبهانی، شیخ اعظم انصاری و ملا اسدالله کاظمی است که اگر این بزرگواران خوزستانی نبودند امروزه حداقل نصف فقه شیعه در دسترس نبود و این بزرگواران در زمینه ی گردآوری احادیث فوق العاده کار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری ابراز داشت: دوره ی سوم دوره ی بعد از انقلاب است که شما عزیزان در این نمایشگاه با آثار این عزیزان آشنا می شوید و باید آنها را به مردم عرضه کنید تا مردم متوجه خدمات، نقش آفرینی علمی و فرهنگی و تحولاتی که در حوزه علمیه خوزستان توسط علمای خوزستانی ایجاد شده بشوند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha