یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه استان خوزستان

حوزه/ معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پژوهش ویژگی ذاتی و اصل جدانشدنی فقه شیعه بوده و اصلا اجتهاد خود یک شیوه ی پژوهشی عمیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، عبدالله افرازه شهاوند سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه آثار مکتوب طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه خوزستان، اظهار داشت: یکی از مهمترین قابلیت های مذهب تشیع در قیاس با سایر مکاتب فقه مترقی آن است که در کنار سایر قابلیت ها مانند شهادت طلبی، امربه معروف و نهی از منکر و غیره باعث ماندگاری و ترقی مذهب تشیع شده است.

وی افزود: همانطور که می دانید بعد از فروپاشی نظام کمونیستی، فوکویاما نظریه پایان تاریخ را مطرح کرد که البته بعدا از آن نظریه برگشت. برخی از اندیشمندان ما در جواب نظریه ی او گفته بوند که مذهب تشیع به دلیل برخورداری از یکسری قلبلیت ها ازجمله فقه مترقی و پویا ی آن می تواند ناجی انسان ها و ماندگار باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بیان داشت: پژوهش ویژگی ذاتی و اصل جدانشدنی فقه شیعه بوده و اصلا اجتهاد خود یک شیوه ی پژوهشی عمیق است. فقه شیعه مبتنی بر پژوهش محوری بوده و به همین دلیل هیچوقت دچار رکود و جمود نشده و همیشه در همه ی زمینه ها حرف برای گفتن دارد.

وی گفت: باید در کنار پژوهش های سنتی موجود در حوزه های علمیه، پژوهش های حوزوی به سمت تخصصی شدن، موضوع محوری و پاسخگویی به مسائل و نیازمندی های جامعه سوق داده شود.

شهاوند خاطرنشان کرد: الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در عرصه پژوهش صورت گرفته و موسسات تخصصی بسیار خوب و کارآمدی راه اندازی شده است البته باید ساختار اداری این موسسات سامان داده شود.

وی گفت: حوزویان در کنار پژوهش ها و تحقیقات انفرادی به تحقیق و پژوهش دسته جمعی روی آوردند چرا که با هم افزایی می توان نتایج بهتری از پژوهش ها به دست آورد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان ابراز داشت: ضرورت دارد در مرکز هر استان حداقل یک موسسه و مرکز پژوهشی زیرنظر حوزه علمیه آن استان تاسیس و اتاق فکری برای آن مشخص و متناسب با نیازهای آن استان پژوهش های حوزوی سوق داده شود.

وی راه اندازی نشریات علمی در مدارس علمیه خوزستان را ضروری دانست و گفت: راه اندازی نشریات علمی در مدارس علمیه کار بسیار خوب، ضروری و پرثمری بوده چرا که در نشریه ها خلاصه ای از پژوهش ها و فعالیت های پژوهشی طلاب هرمدرسه در اختیار دیگر طلاب و اساتید قرار می گیرد.

شهاوند در پایان ضمن تقدیر از فعالیت های مجموعه مدیریت حوزه علمیه خوزستان گفت: بنده با تمام وجود در کنار مجموعه مدیریت حوزه علمیه خوزستان بوده و برای توسعه و تقویت فعالیت های این حوزه هر کار و خدمتی که در توانم باشد انجام خواهم داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha