شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تربیت با لیاقت، با دیانت و با ظرفیت را از مهم‌ترین معیارهای تربیت فاطمی دانست و گفت: اگر همه در محیط خانه با محوریت والدین، در محله‌ها با محوریت مسجد و در جامعه با محوریت ولایت و رهبری کمک و همیار یکدیگر باشند، هیچ کاری بر زمین نخواهد ماند و خداوند برکات آسمان و زمین را گسیل خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به سه ویژگی خاص تربیت فاطمی، با لیاقت و باعرضه بودن را از جمله این ویژگی‌ها توصیف نمود و تصریح کرد: فرزندانی که در مکتب زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها تربیت می‌شوند، فرزندانی با لیاقت، باعرضه و توانمند هستند.

وی در ادامه با بیان این که انسان باعرضه در سخت‌ترین شرایط می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند، آنها را الگو و بی‌عرضگان را مایه عبرت تاریخ دانست و به تبیین راهکارهای قرآنی برای باعرضه شدن فرزندان اشاره نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری آیه شریفه «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» [۱] را موردتوجه قرار داد و با تأکید بر این که اگر بچه‌هایمان را با فرهنگ کارکردن آشنا سازیم، باعرضه تربیت خواهند شد، تصریح کرد: کودکان را باید از همان دوسالگی با کارهای خانه آشنا و روحیه مشارکتی که در وجودشان نهفته را فعال سازیم؛ چرا که کودکان از ۲ سالگی ذوق کارکردن را دارند و باید با مهارت‌آموزی این ذوق را پویاتر سازیم.

سه مرحله تربیت فرزند در بیان نبی مکرم اسلام

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایت نبوی دررابطه‌با مراحل تربیت فرزندان، با بیان این که در هفت سال نخست زندگی کودکان را با بازی و در هفت سال دوم با تکلیف، تعلیم‌وتربیت نماییم تا در هفت سال سوم وزیر و مشاور پدر باشد، اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وقتی خودشان کار می‌کردند، فرزندانشان را نیز تشویق به کار می‌نمودند.

وی در تبیین یکی دیگر از راهکارهای قرآنی به فرازهایی از آیه ۶۰ سوره انفال اشاره نمود و یادآور شد: قران کریم می‌فرماید؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ…»؛ خداوند متعال در این آیه شریفه بر این نکته تصریح دارد که شما به‌اندازه استطاعتتان کار کنید، من هم به استطاعت بی‌نهایتم کمکتان می‌کنم؛ زیرا خداوند متعال تلاشگران را دوست دارد و به انسان‌های تنبل کمک نمی‌کند.

گروهی که سه مرتبه مشمول لعن رسول‌الله(ص) شدند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری به روایت نبوی دررابطه‌با نکوهش انسان‌های تنبل اشاره نمود و با بیان این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در روایتی کسانی را که بار زندگی‌شان را بر گردن دیگران می‌اندازند را سه مرتبه لعن و از رحمت الهی دور ساخته است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۹۶ سوره اعراف بر این نکته تأکید دارد که اگر جامعه‌ای به خداوند متعال ایمان داشته، قوانین الهی را رعایت نماید؛ ذات اقدس الهی ابواب برکات آسمان و زمین را به رویشان خواهد گشود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه حضرت هاجر در جستجوی آب در صحرای سوزان مکه با بیان این که خداوند متعال مزد تلاش هاجر را زیر پای اسماعیل و در چاه زمزم قرار داد، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۴۰ سوره بقره تصریح می‌کنند «وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ خداوند متعال عهد نموده اگر مؤمنی تنبلی نکند و پایبند به عهدش باشد، ذات اقدس الهی به عهدش وفادار است.

ویژگی‌های کار در فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری کار و تلاش را بذر رزق‌وروزی انسان دانست و ضمن اشاره به ویژگی‌های کار در فرهنگ قرآنی، در تبیین آیه ۹۵ سوره نساء، پرکاری را بسیار ارزشمند توصیف نمود و اظهار داشت: همکاری دومین اصل فرهنگ قرآنی در تربیت فاطمی است که آیه ۲ سوره مائده «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» بدان تصریح نموده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که هزاران مسجد و هزاران روضه حسینی و فاطمی با همیاری و کمک مردم برپا داشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: با فرهنگ‌سازی «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» مشکلات کشور حل خواهد شد؛ امروز وقتی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نایب امام‌زمان(عج) تأکید می‌کنند همه باید تلاش کنیم، همه درست مصرف کنیم، همه دست در دست هم متحد و یک‌صدا باشیم برای این است که اگر همه پای میدان نیاییم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اهمیت تربیت مبتنی بر لیاقت، دیانت و ظرفیت

وی وجدان کاری را یکی دیگر از اصول قرآنی تربیت فاطمی دانست و اذعان داشت: اگر تربیت ما اسلامی و فاطمی باشد فرزندانمان با قانون لیاقت دار شدن با فرهنگ کار، پرکاری، همکاری، درست‌کاری و وجدان کاری آشنا خواهند شد؛ اگر همه در محیط خانه با محوریت والدین، در محله‌ها با محوریت مسجد و در جامعه با محوریت ولایت و رهبری کمک و همیار یکدیگر باشند، هیچ کاری بر زمین نخواهد ماند و خداوند برکت آسمان و زمین را گسیل خواهد نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در پایان تربیت با لیاقت، با دیانت و با ظرفیت را از مهم‌ترین ویژگی‌های تربیت فاطمی دانست و اظهار داشت: فرزندان زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در سخت‌ترین شرایط هیچگاه کم نیاوردند و استقامت و صبوری وصف‌ناپذیری را از نشان دادند.

[1] – آیه ۳۹ سوره نجم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha