یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر اولین نشست خبری  همایش منشور روحانیت درحوزه علمیه خراسان

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: امام خمینی (ره) در منشور روحانیت با نگاه به گذشته، حال و آینده روحانیت، جایگاه علمی، تربیتی روحانی اصیل، آسیب ها و چالش های تهدید کننده برای جامعه حوزوی را بیان کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز در اولین نشست خبری همایش منشور روحانیت در مدیریت حوزه علمیه خراسان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اواخر سال ۶۷ و ابتدای سال ۶۸ در تحلیل گفتمان امام خمینی (ره) جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: پیام امام خمینی(ره) در اسفند سال ۶۷ خطاب به روحانیت نوشته شد که حاوی مطالب بسیار راهبردی است، آنچه که در این منشور مطرح شده چشم انداز گفتمان‌های بلند در حوزه و روحانیت است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت با نگاه به گذشته، حال و آینده روحانیت، جایگاه علمی، تربیتی روحانی اصیل، آسیب‌ها و چالش‌های تهدید کننده برای جامعه حوزوی را بیان کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اتفاقاتی که در بازه زمانی که امام خمینی(ره) این پیام را به روحانیون اعلام کردند، افزود: در سال۶۷ بعد از قطعنامه ۵۹۸ برخی از روحانیون در فضای گسل روشنفکران قرار گرفتند، عده‌ای حتی فرمان قتل سلمان رشدی را زیر سؤال می‌برند که این نشان دهنده نفوذ لیبرال در بین روحانیت انقلابی است، حتی خطر چند گروه شدن روحانیت، زوال نظام اسلامی و تحولات دیگر در آن سال‌ها وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت هشدارهای لازم را می‌دهند، در دوره‌ای که عده‌ای تلاش می‌کنند با اختلاف افکنی، موج سواری، جریان سازی کنند، ضدیت با نظام اسلامی را گسترش دهند و جایگاه حوزه را مورد هجوم قرار دهند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) با هشدار به خطر نفوذ سکولار، جدایی روحانیت از سیاست را به منزله انحراف از انقلاب بیان کردند، بی‌بصیرتی در برخی از روحانیون را ترسیم می‌کنند تا جایی که برخی از ویژگی‌هایی که برای روحانیون عنوان می‌کنند کسانی که مروج مکتب اسلام آمریکایی هستند از آنها به دشمن رسول خدا (ص) یاد می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، به تهدیدهای گروه‌های متحجر که باعث تفرقه در بین روحانیت در منشور روحانیت می‌شود اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) راهکارهایی برای مقابل با این تهدیدات بیان می‌کنند، شجاعت، صبر زهد، پرهیز از تجمل گرایی، پرهیز از تقدس مابی و احاطه به مسائل زمان را در این زمینه برای جامعه حوزوی لازم می‌دانند.

وی به اهداف همایش منشور روحانیت اشاره کرد و یادآور شد: این همایش به‌صورت سالانه تکرار خواهد شد که آشنایی و ارتباط علما، اساتید حوزه علمیه درباره این منشور، بازخوانی و خوانش این منشور از جمله اهداف این همایش خواهد بود.

در بخش پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران، حجت الاسلام منتظری معاون فرهنگی اجتماعی حوزه خراسان در پاسخ به پرسش خبرنگار حوزه مبنی بر اینکه این همایش چه میزان با تکیه بر منشور روحانیت به مسئله تبلیغ و نقش مبلغان در حوزه‌ها پرداخته شده است؟، گفت: مخاطب اصلی این منشور مبلغان و ائمه جماعاتی هستند که با مردم ارتباط تنگاتنگ دارند، یکی از اهداف این همایش بازخوانی منشور روحانیت در بین عموم حوزویان در مدارس علمیه و گروه‌های تبلیغی است.

گفتنی است همایش منشور روحانیت از سوی حوزه علمیه خراسان ۳ اسفندماه سال جاری در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha