دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر اولین نشست خبری  همایش منشور روحانیت درحوزه علمیه خراسان

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین فرزانه گفت: در منشور روحانیت امام خمینی(ره) گذشته هزار ساله حوزه علمیه شیعه را به‌خوبی بیان کرده‌اند و موفقیت‌های هزار ساله حوزه‌های علمیه و نقش نفوذ دشمن در حوزه علمیه به درستی بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در اولین نشست خبری همایش منشور روحانیت در مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه منشور روحانیت از طرف امام خمینی(ره) شخصیتی عالم و ناصح صادر شده است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با یک نگاه عمیق و گسترده به حوزه‌های علمیه، زیباترین تابلو از روحانیت در گذشته، حال و آینده را در این منشور منعکس کرده‌اند.

ترسیم موفقیت‌های هزار ساله حوزه‌های علمیه شیعه در منشور روحانیت

وی با اشاره به اینکه در این منشور، امام خمینی(ره) گذشته هزار ساله حوزه علمیه شیعه را به‌خوبی بیان کرده‌اند، اظهار کرد: روحانیت موفق شد دین، معارف دینی و فقه اسلامی را حفظ و نگاه دارد، همچنین جامعه روحانیت موفق شد تا تحریف را از ساحت احکام الهی دور کند و شعله‌های ایمان را در دل مردم برافروخته نگه دارد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در طول تاریخ هزار ساله حوزه‌های علمیه، روحانیت با ظالم مبارزه می‌کند و پناه مردم ضعیف و ملت‌های مستضعف بوده، از فرصت‌ها استفاده کرده و معارف اسلامی را گسترش داده است.

وی با بیان اینکه روحانیت همواره براساس سیره اهل بیت(ع) با قناعت و صبر زندگی کرده است، گفت: انقلابی با عظمت انقلاب اسلامی، ایجاد کرده و بر مبنای اسلام حکومت دینی تشکیل داده است، در این هزار سال رنگ ثابت حرکت روحانیت شهادت و خون بوده و در هیچ زمانی نبوده که روحانیت شهید نداده باشد که در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس نیز بیشترین شهید نسبت به جامعه آماری متعلق به این قشر بوده است.

حجت السلام و المسلمین فرزانه، با بیان اینکه امام خمینی(ره) در این منشور با شناختی که از حوزه‌های علمیه و استکبار جهانی داشتند، هشدارهایی را برای جامعه روحانیت بیان می‌کنند، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در این منشور به دو محوری که تلاش استکبار برای محو روحانیت بوده پرداخته‌اند، ارعاب، زور و تهدید و دیگری نفوذ در حوزه‌های علمیه که در بخش اول دشمن با زور و تهدید کار چندانی پیش نبرده انا در بخش دوم نیز تا حدودی موفق بوده است.

وی درباره نفوذ دشمن در حوزه‌های علمیه، یادآور شد: متاسفانه باید اعتراف کرد در دوره‌هایی این نفوذ اتفاق افتاده و امروز نیز تلاش می‌کند دشمن نفوذ داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: شعار دین از سیاست جداست اولین چیزی بود که استکبار با نفوذ در بین روحانیت تلاش کرد آن را توسعه دهد، تا جایی که دخالت در سیاست را برای روحانیت توهین به جایگاه حوزوی او مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فقیهی در معرکه سیاسیون دخالت می کرد، به او تهمت همبستگی با اجنبی و بیگانگان می‌زدند، زمانی که علمای شیعه گفتند شاه خائن است عده‌ای از روحانیون نماها گفتند که شاه شیعه است و این نشان دهنده تاثیر نفوذ است، یاد گرفتن زبان خارجی را کفر می‌دانستند، شاه را سایه خدا بیان می‌کردند، حکومت قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) را باطل بیان می‌دانستند که حداقل کاری که این افراد می‌کنند تزریق بی‌تفاوتی در بین حوزویان است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه یکی از کارهایی که تحت نفوذ دشمن انجام شده و عده‌ای خود را انقلابی بیان می‌کنند و خود را از انقلاب می‌دانند، اظهار کرد: درباره این افراد تاریخ قضاوت می‌کند و تاثیر آنها را در انقلاب بیان می‌کند.

وی به خاطره‌ای درباره نفوذ دشمن در کسوت روحانیت در حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در حوزه علمیه مشهد پیش از انقلاب اسلامی، هر کس می‌خواست اطلاعاتی درباره نهضت امام خمینی (ره) بداند به ۳ نفر مراجعه می‌کرد، مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای، آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: من در همان دوران آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در حیاط مدرسه نواب راه می‌رفتم که یک روحانی در مدرسه همه را دور خود جمع کرده بود و فریاد می‌زد، اگر می‌خواهید انقلاب پیروز شود این سه نفر باید محاکمه شوند تا حوزه آرام شود و لذا این وضعیت نفوذ دشمن در حوزه‌های علمیه است که خوشبختانه با هوشیاری طلاب جوان با تجربه و راسخ، صحنه را خالی نگذاشتند و در آینده نیز از همین چالش‌ها عبور خواهند کرد.

همایش منشور روحانیت ۳ اسفند برگزار می‌شود

حجت الاسلام ابراهیمی معاون سیاسی حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست با بیان اینکه بازخوانی این منشور در مدارس علمیه شهرهای مختلف استان خراسان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در مدارس علمیه شهرهای کلات، درگز، نیشابور، مشهد، بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی (ره) در حال برگزاری است که استقبال خوبی از آن شده است.

وی با اشاره به مطالعه منشور روحانیت در همه سطوح حوزه، به تولیدات رسانه‌ای و برگزاری نشست‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های این نهاد قبل از برگزاری همایش منشور روحانیت عنوان کرد و یادآورشد: ۳ اسفندماه این همایش با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور شخصیت‌های حوزوی، طلاب و همچنین سخنرانی‌های عمومی و ویژه در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهرامی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    منشور روحانیت زیباست به شرطی که تبیین شود و مسئولان و طلاب به آن عمل کنند وگرنه ده ها نشست هم برگزار بشود ولی در بدنه حوزه این فرمایشات امامین انقلاب عملیاتی نشود هیچ ثمری را به دنبال نخواهد داشت