شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست آیت الله اعرافی با مدیران حوزه علمیه همدان

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه سیاست ما در دوره جدید واسپاری وظایف و اختیارات به استان‌ها و مدارس است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌ها توسعه خوبی داشته‌اند اما کیفیت آن متناسب با زمان پیش نرفته و لذا ارتقای کیفیت و کادر سازی از اهداف اصلی در دوره جدید حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، شب گذشته در جلسه شورای حوزه علمیه استان همدان، با بیان اینکه سلسله‌ای از علمای دین در استان و شهر همدان در طول تاریخ نورافشانی کرده‌اند، اظهار داشت: در این سفر از روزهای قبل تعدادی از معاونین با حضور در استان شرایط را بررسی کرده‌اند که در جلسات مرتبط گزارش‌ها بررسی خواهد شد.

وی با تقدیر از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در حوزه علمیه استان همدان توسط مدیران و کادر و اساتید، یادآور شد: حوزه علمیه یک نهاد تاریخی است که در طول قرن‌های متمادی تأمین کننده همه ابعادی نیاز بشر بوده است و بزرگان و علمای بزرگی را همچون بوعلی‌سیناها در آن پرورش یافته‌اند و قافله علم را پیش برده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه اگر حمله مغول انجام نشده بود، امروز جهان چهره دیگری داشت، گفت: چند هجمه بزرگ نسبت به اسلام، باعث شد تا افت علمی و فروپاشی در بخشی‌هایی پیدا کنیم اما باز هم با تمام این مشکلات حوزه‌های علمیه سردمدار و پرچمدار علم و دانش در همه ابعاد بودند.

وی با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات، حوزه‌های علمیه همان طور که در منشور حضرت امام(ره) آمده است به وظایف خود عمل کرده‌اند، اظهار کرد: معنای این حرف آن نیست که مشکلی در حوزه وجود ندارد، بلکه نیازمند نقد و بررسی مشکلات و نقاط ضعف و قدرت هستیم اما اقدامات انجام شده قابل تقدیر است.

آیت الله اعرافی، با اشاره به اینکه حتی کسانی که مخالف حوزه هم هستند، باز هم بر نقش حوزه علمیه در ترویج علم تأکید دارند، یادآور شد: تاریخ کهن علم در دنیا، مدیون علم، دانش، ادب، فرهنگ و تلاش اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه حوزه در کشور و تاریخ اسلام یک‌ جایگاه بزرگ در همه ساحت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: اوج قله آن در حوزه قم و در انقلاب اسلامی رقم خورد، اما این یک زنجیره به هم پیوسته است که دهه به دهه توفیقات عظیم را در آن شاهد بوده‌ایم.

استاد حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و روحانیت از دالان‌های سخت تاریخ عبور کرده و با برخی مشکلات و نقشه‌های دشمن این نهال ضربه نمی‌خورد، بلکه استوارتر می‌شود، گفت: این را معاندان بدانند که هم ملت ایران، ملت بزرگی است که از اسلام و تشیع با دل و جان استقبال کردند و از آن حمایت کرده و خواهند کرد و هم نهاد حوزه نهادی تاریخی است که همه سختی‌ها را تحمل و هیچگاه از این مسیر عقب نخواهند نشست.

وی افزود: در سفرهای استانی همیشه بر این نکته تأکید دارم که آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه، سه ضلع اساسی پیشرفت یک ملت هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه مسئولانی هوشمند هستند که علم، دانش و فرهنگ را در صدر کارهای خود قرار دهند، یادآور شد: اگر این سه ضلع همانند یک زنجیر منسجم باشند، جامعه سعادت‌مند می‌شود، چه در ساحت دنیوی و چه اخروی.

وی به تشریح اقدامات و اهداف موجود در حرکت جدید حوزه پرداخت و اظهار کرد: از ابعاد مهم حوزه متأخر قم می‌توان به بین المللی سازی نهاد دین و معارف اهل بیت(ع) اشاره کرد که به برکت انقلاب اسلامی و پرچم داری قم در این دهه‌های اخیر رقم خورده است.

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی و خون‌های شهدا و ایثار ایثارگران، معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) در عالم ترویج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: قم، پیشاهنگ این جهانی سازی گفتمان اسلام و انقلاب و عمق بخشیدن در جهان است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که حوزه علمیه قم و سراسر کشور، از یک منظومه راهبردی برخورد هستند، یادآور شد: در مقام عمل، مقداری فعالیت‌های پیش رفته و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که در این بین برخی مشکلات همچون شیوع کرونا موانعی را در این بین ایجاد کرد.

آیت الله اعرافی، با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله حوزه علمیه، برش استانی دارد، گفت: در عمل توفیقاتی به دست آورده‌ایم اما لازم است تا این برنامه بازخوانی شود و تکمیل شود.

وی تصریح کرد: از شورای حوزه استان می‌خواهیم تا ضمن اجرای این سند، به نقد آن بپردازند تا اگر مشکلاتی وجود دارد به اصلاح آن بپردازیم، اما مبنا و اساس عمل در مدارس برای دستیابی به اهداف این سند و برنامه باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، خواستار بازخوانی برنامه ۵ ساله و برش استانی در مدارس علمیه شد و گفت: این برنامه از یک منظر، به دو محور تقسیم می‌شود، برنامه‌های درون حوزوی و برون حوزوی که با مسائل اجتماعی سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی و برون حوزوی باید از ظرفیت چند نهاد دیگر در کنار حوزه استفاده شود، خاطرنشان کرد: در عرصه نهاد دین و تبلیغ حوزه جایگاه پایه دارد اما نهادهای دیگری نیز در این عرصه دارای وظیفه هستند که می‌توان از ظرفیت آنها به نحو احسن استفاده کرد.

آیت الله اعرافی، با اشاره به اینکه سیاست ما در دوره جدید واسپاری وظایف و اختیارات به استان‌ها و مدارس است، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌ها توسعه خوبی داشته‌اند اما کیفیت آن متناسب با زمان پیش نرفته و لذا ارتقای کیفیت و کادر سازی از اهداف اصلی در دوره جدید حوزه علمیه است.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال تنوع بخشی، عمق بخشی و کیفیت بخشی به رشته‌های تخصصی هستیم، گفت: حدود هزار نفر در تدوین درختواره حوزه فعالیت داشتند و از ظرفیت آنها استفاده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: درس خارج آیت الله موسوی اصفهانی، جزو اولین‌های کشور بود و لذا باید در داخل استان قدر این ظرفیت را بدانند.

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های بزرگ تحولی، بر طرح امین تأکید داریم و باید موانع آن برطرف شود، یادآور شد: این رسالت بزرگ ما است که پیام انقلاب اسلامی را به شکل درست به دانش‌آموزان در آموزش و پرورش منتقل کنیم.

آیت الله اعرافی، با تأکید بر اینکه کسی باید وارد طرح امین شود که توانایی برقراری ارتباط با دانش‌آموزان را داشته باشد، گفت: طرح امین باید جدی گرفته شود و از نظر کمی، کیفی و محتوایی برای ارتقای آن تلاش شود.

وی با بیان اینکه ارتباط و وحدت بین دانشگاه و حوزه هر چه از شعار خارج شود، بر جامعه اثر می‌گذارد، اظهار کرد: مراکز پژوهشی می‌تواند قدرت اجتماعی و اثر گذاری را در جامعه بالا ببرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه با بیان اینکه ما به عنوان حوزه خودمان را مسئول می‌دانیم که هم مطالبه‌گر باشیم و هم پاسخگو، گفت: همه این مسائل مطرح شده را لازم است تا در قالب برنامه ۵ ساله بیاوریم، البته برای موفقیت در این عرصه نیازمند همراهی و همکاری همه مجموعه‌ها هستیم.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha