شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پس از انقلاب اسلامی و اقامه نظام، سطح توقعات از روحانیت بیشتر شده و علاوه بر کشور، جامعه بین الملل نیز نیازهایی دارند و حوزه علمیه باید نسبت به آن‌ها برنامه ریزی و عملیات گسترده انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در جریان بازدید از موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی شیراز، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی و اقامه نظام سطح توقعات از روحانیت بیشتر شده و علاوه بر کشور، جامعه بین الملل نیز نیازهایی دارند و حوزه علمیه باید نسبت به آن‌ها برنامه ریزی و عملیات گسترده انجام دهد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، مستقر در فاز سوم مجتمع شهید صدوقی قم، تصریح کرد: این مؤسسه که مورد عنایت مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- است، مؤسسه ارزشمند و آبرومندی است که با نگاه بلند ایشان شکل گرفته است و این نشان از جایگاه ویژه این مؤسسه دارد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان -علیه السلام- به عنوان منشوری برای دنبال کنندگان علم و دانش، ابراز داشت: حضرت امیر -علیه السلام- برای طالب علم پنج شرط ذکر می‌فرمایند که اولین آن کثرت سؤال است و این توصیه به معنای روح پرسشگری است که طالب علم به یافته امروزش قانع نشود و به طور مکرر به پرسشگری بپردازد و متأسفانه این مهم در زمان‌های اخیر کمرنگ شده است.

لزوم ارتباط اساتید با طلاب در خارج از کلاس درس

وی در خصوص یکی از سیاست‌های این شورا گفت: پیشنهاد کرده‌ایم به جای اینکه استادی در چند مدرسه درس بدهد کاملا در یک مدرسه حضور پیدا کند و جدای از دو (۲) ساعت تدریس، دو (۲) ساعت هم وقت برای طلاب داشته باشد و برای هر چهار (۴) ساعت مزایای تدریس و استادی را دریافت کند که اینگونه طلاب نیز از وی استفاده بیشتری ببرند. در مواردی دیده شده که استاد شاگرد خود را بعد از چند دوره تدریس نمی‌شناسد زیرا غیر از کلاس با وی ارتباط نداشته است.

وی در ادامه پرکاری را توصیه دوم امیرمؤمنان -علیه السلام- به اهل علم عنوان کرد و ابراز داشت: بسیاری از علما تا نماز صبح به مطالعه پرداخته و بعد از نماز نیز تدریس داشتند و این پرکاری بسیار رواج داشت. در حوزه نجف طلاب اهتمام به درس داشتند و در شرایط گرمای شدید هوا هم درس را تعطیل نمی‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از تعطیلات زیاد در حوزه علمیه قم، اهتمام بزرگان نسبت به استفاده از همه ایام سال برای تحصیل را یادآور شد و ضمن ارائه توصیه‌هایی به طلاب جوان اظهار داشت: مرحوم آیت الله حکیم در سن ۲۵ سالگی به عروه الوثقی تعلیقه‌ای عالمانه زده است و این مهم از پرکاری و استفاده از فرصت به دست می‌آید.

وی سومین توصیه امیرمؤمنان -علیه السلام- را «طهارت افعال» معرفی کرد و در توضیح آن گفت: گفتار و رفتار ما باید پاکیزه باشد؛ زیرا لازم است در کنار علم، اخلاق و طهارت نیز وجود داشته باشد. کسی که در تحصیل خود پرسشگر و پرکار بود اما چندان به اخلاقیات اهمیت نداد، دارای ارزش چندانی نیست؛ بزرگان ما هوای نفس خود را کنار زدند و چیزی هم که امروز به ما رسیده از تلاش‌های آنان است.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از رسول خدا -صلی الله علیه و آله- در خصوص طلب علم، اظهار داشت: فردی که از رهگذر علم برای خدا کار کند در خود احساس کوچکی می‌کند و در میان مردم نیز تواضع دارد. بسیاری از بزرگان اهل تواضع در میان مردم بودند. هنر ما باید این باشد که در عین داشتن قدرت و جایگاه، در غم مردم شریک بودن را فراموش نکنیم.

وی در ادامه تبیین روایت امیرمؤمنان -علیه السلام- توصیه چهارم آن حضرت به طالبان علم را قدرشناسی از بزرگان و اساتید عنوان کرد و اظهار داشت: انسان باید خود را در خدمت استاد قرار دهد نه اینکه پس از درس استاد را فراموش کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: آخرین توصیه امام علی -علیه السلام- استعانت و کمک خواستن از خداوند است زیرا اگر فردی همه این ویژگی‌ها را داشته باشد، ولی دست یاری به سوی خداوند دراز نکند و از او کمک نخواهد موفق نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha