شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است»

چاپ چهارم کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است(پرسش‌های فرزندم درباره خدا)» اثر مسلم گریوانی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است(پرسش‌های فرزندم درباره خدا)» اثر مسلم گریوانی در ۲۷۱ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ چهارم رسید.

این اثر به انگیزه تأمین نیاز والدین، مربیان و معلمان جهت پاسخ گویی به پرسش‌های کودکان و نوجوانان درباره خدا نگارش یافته است.

تربیت ایمانی و درونی کودک و نیز شیوه‌ها و مراحل پرورش ایمان کودک و نوجوان به خدا، موضوعات دیگری است که اثر حاضر به آن پرداخته است.

ساختار اثر

این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «چگونه خدا را به فرزندان خود معرفی کنیم؟» مشتمل بر سه فصل است. فصل اول با عنوان «کلیات تربیت اعتقادی کودکان» سیسمونی تربیتی کودک، تربیت اعتقادی و تفاوت آن با تربیت ایمانی و اهمیت و آثار تربیت اعتقادی در متون دینی را بررسی می‌کند. فصل دوم با عنوان «مراحل رشد مذهبی کودکان و نوجوانان» ضرورت و انواع شناخت کودک و نوجوان، کودک و مفاهیم دینی و مراحل رشد تفکر دینی در کودکان و نوجوانان را تبیین کرده و ویژگی‌های مشترک پاسخ کودکان، میزان درک کودک از مفهوم خدا و نکات کلیدی در تربیت اعتقادی کودکان را به نگارش درآورده است. فصل سوم با عنوان «شیوه‌های پاسخگویی به کودک و نوجوان» اشتباهات والدین در معرفی خدا به کودکان(اشتباه والدین در پاسخگویی و قصه‌گویی، ترسیم چهره خشمگین از خدا و سخت‌گیری و اعمال فشار)، پاسخ به پرسش‌های کودکان پیش دبستانی و پاسخ به پرسش‌های نوجوان را مورد تأکید قرار داده است.

«چگونه ایمان فرزندان خود را شکوفا کنیم؟» عنوان دومین بخش از کتاب حاضر است که در آن چهار نکته اساسی از جمله ارزش و نقش تربیت ایمانی کودک، کودک ذاتاً خداگراست، خدایی که در این نزدیکی است و خدا، تأثیرگذارترین عامل تربیت را بیان کرده، شیوه‌ها و مراحل پرورش ایمان در فرزندان(مراحل پرورش ایمان در دل فرزندان: انتخاب همسر صالح، مرحله انعقاد نطفه، پرورش ایمان در دوران بارداری، پرورش ایمان در دوران تولد و...) و شیوه‌های پرورش ایمان کودکان و نوجوانان(معرفی لفظی خدا، معرفی عاطفی خدا به کودک و معرفی خدا از طریق حس مذهبی) را شرح داده و معرفی رفتاری و عملی خدا(نقش رفتار والدین و مربیان در ایمان کودک: استفاده از نماز و قرآن و آموزش فرهنگ دعا و نیایش) و معرفی عقلانی خدا به کودک(تقویت حسن ظن کودک به خدا و ایجاد خلاقیت فکری) را به رشته تحریر درآورده است.

سومین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «پیوست ها: بیشتر بدانیم» مشتمل بر چهار پیوست است؛ پیوست نخست نمونه‌ای از تأثیر بزرگترها بر کودک و پیوست دوم چند نمونه از داستان‌ها در برابر خدا و کودک را بررسی می‌کند. پیوست سوم چند نمونه از اشعار را پیوست چهارم «ذهنیت خود را از خدا تغییر دهیم» نام دارد.

برشی از اثر:

* مامان! خدا هست؟

این سؤال را کودکان پنج ساله از والدین می‌کنند که مامان خدا چه رنگی است. یا خدا را به من نشان بده! خدا کجاست؟ و... .

در این باره می‌توان به فرزند خود گفت اگر لازمه تصویر طاووس این است که یک نقاش وجود داشته باشد، پس خود طاووس هم نیازمند وجود آفریننده آن است که خداست. هم‌چنین این قصه را برایش تعریف کنید: "فردی پسر پنج ساله خود را نزد امام صادق(ع) آورد و به ایشان چنین گفت: این بچه مرا کلافه کرده، مدام می‌پرسد خدا را به من نشان بده، ولی من هنوز نتوانسته‌ام جواب او را بدهم. ایشان فرمود: این کار تو نیست! من خودم به او یاد می‌دهم. سپس بدون اینکه کودک متوجه شود، امام دستور داد مقداری عسل در آب حل کنند و بیاورند. وقتی آماده شد، امام رو به کودک کرد و فرمود: پسرم! این شربت را بنوش!. وقتی نوشید، امام از او سوال کرد:

- چه مزه‌ای می‌دهد؟

- شیرینه.

- چرا شیرینه؟!

- حتماً شیرینی داخلشه!

- خوب! شیرینی اش (عسل) را نشان بده!

- دیده نمی‌شه.

- پس از کجا متوجه شدی که شیرین است؟

- از مزه‌اش فهمیدم!

- آفرین! خدا هم در این عالم حضور دارد و همان لذت‌هایی که از مشاهده کوه، دشت، طبیعت و دیگر زیبایی‌ها می‌بری، بیانگر حضور خالق این زیبایی‌ها یعنی خداست که با چشم نمی‌توان آن را دید.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha