پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
یب

حوزه / مؤلف کتاب «سفیر ولایت» گفت: خلق آثار هنری رویداد «شهید اردهال» ادامه دهنده مکتب انسان ساز و حماسی سیدالشهدا و عامل صدور اسلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، مجید زجاجی کاشانی روز گذشته در آیین افتتاحیه دومین رویداد «شهید اردهال» که در کتابخانه حرم مقدس حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) برگزار شد، اظهار داشت: ذهن هنرمندان این رویداد منجر به خلق آثار هنری با محوریت شهید اردهال و معرفی حماسه آن حضرت برگرفته از مکتب عاشورا به جهان تشییع و دنیا می‌شود.

استاد دانشگاه تصریح کرد: خلق آثار هنری رویداد «شهید اردهال» ادامه دهنده مکتب انسان ساز و حماسی سیدالشهدا و عامل صدور اسلام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم منطقه کاشانِ فرهنگی، مفتخر به وجود حضرت علی بن باقر(ع) هستند، گفت: شهید اردهال مختص کاشان و ایران نیست و متعلق به جهان بشریت، اسلام و تشییع است.

وی افزود: بهتر است هنرمندان آثار هنری خود را در این رویداد با ایده معرفی در سطح بین المللی جهان اسلام و تشییع خلق کنند.

مولف کتاب «سفیر ولایت»، شهید اردهال را مکتب‌ساز و آن حضرت را ادامه دهنده مکتب کربلا و نهضت حسینی دانست و یادآور شد: آنگونه که آیت الله سید علی یثربی عالم کاشانی عقیده داشت، مردم کاشان شیعیان علی بن باقر(ع) هستند.

زجاجی کاشانی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را که فرمودند، مردم کاشان و این منطقه در دوران اموی و عباسی با انتخاب خوب در مسیر ولایت قرار گرفتند، اظهار کرد: این فرمایش رهبری برای جهانی بودن حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) کافی است.

وی با بیان اینکه در کتب تاریخی و سندی ما از این امامزاده بدون هیچگونه شک و شبهه‌ای به عنوان فرزند و برادر(بدون واسطه)، عموی امام و پدر زن امام «فاطمه دختر علی بن باقر یکی از همسران امام موسی کاظم(ع)» نام برده شده است، گفت: شیخ طوسی بزرگترین رجال شناس شیعه نیز انتصاب آن حضرت را بدون واسطه به امام معصوم و صحابه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دانسته است.

نویسنده کتاب حماسه تاریخی مشهد اردهال، با بیان اینکه ۲۲۵ سند، قرینه و شاهد مبنی بر وجود مدفن حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در ارض(زمین) اردهال موجود است، تصریح کرد: در تقدس سرزمین اردهال همین بس که امیرالمومنین علی(ع) بعد از واقعه جنگ جمل در خطبه‌ای فرمودند «مردم به قم و حوالی قم در اردهال پناه می‌برند».

زجاجی کاشانی، همچنین با استناد به مطالبی از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی و کتاب تاریخ قدیم قم از محمد بن حسن بن قمی در مورد اردهال، گفت: امام رضا(ع) نیز در حدیثی سه بار تأکید فرمودند «نعم الموضع الاردهال» اردهال عجب جای خوبی است.

وی فضیلت اردهال و تقدس آن بواسطه سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) به عنوان عزیزی از ذریه رسول الله را در کتب بزرگان، فقها، مورخین و مولفان در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مردم کاشان در آن زمان بسیار دور، از امام باقر(ع) در مدینه از حضور نماینده و نایب خاص آن حضرت را در این خطه تقاضا کردند که این امر گواه مهمی بر شیعه بودن و ولایت مداری مردمان منطقه فرهنگی کاشان است.

وی، با بیان اینکه حضرت سلطانعلی در کاشان به عنوان نخستین امام جمعه ایران اسلامی حضور داشت، خاطرنشان کرد: اقامه نماز جمعه و جماعت به مدت سه سال در کاشان توسط حضرت سلطانعلی، مراوده و ارتباط با مردم این منطقه از دیگر آثار و برکات حضور ایشان در کاشان بوده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha