شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قضاوت زنان

حوزه/ پژوهشگر فقه و حقوق گفت: وجود نظرات موافق و مخالف در باب جواز قضاوت بانوان، ضرورت نیاز به تدقیق و تعمیق در این امر را بیش از پیش نمودار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اشتغال برای بانوان تنها برای کسب درآمد نیست، بلکه فقط یکی از دلایل آن جنبه مالی است که برای ادامه زندگی فرد ضروری است؛ بلکه شغل مناسب برای بانوان منجر به افزایش عزت نفس، توسعه روابط اجتماعی، حس مفید بودن در جامعه، ترقی و آموزش می‌شود. البته که شغل باید با توانایی‌ها و استعدادهای زن و تحصیلات او مرتبط باشد تا در نتیجه در او قدرت تصمیم گیری، استقلال و احساس مسئولیت رشد پیدا کند.

اگر بخواهیم به حکم وضعیت زنان در مناصب قضاوت به صورت اختصاصی بپردازیم باید بگوییم که بدیهی است جذب قضات زن در برخی موارد ضروری است، زیرا نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند. هرچند که آمار جرم و جنایت زنان در جامعه ما به دلایل سنتی و فرهنگی پایین است اما آنان مشکلات بسیاری دارند که برای حل آن به دادگستری مراجعه می‌کنند و در همین حین اگر با قاضی زن مواجه شوند بسیار راحت‌تر مسائل خود را در میان می‌گذارند؛ از طرفی هم قضات زن که با روحیات هم جنسان خود بهتر آشنا هستند در اکثر مواقع می‌توانند قضاوت بهتری در مورد آنان داشته باشند.

قضاوت یکی از شغل‌های خاص بوده و از همین رو برای حضور زنان در این منصب بین فقها اختلاف است با نگاهی بر عوامل اختلاف در می‌یابیم که در این میان موانع قانونی و اجتماعی خودنمایی می‌کند، اما از آنجایی که در حال حاضر شرایط اجتهاد برای قضاوت برداشته شده به نظر می‌رسد منع جدی برای حضور زنان در عرصه قضاوت وجود نداشته باشد.

در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حکم وضعیت زنان در مناسب قضاوت با یک پژوهشگر حوزه فقه و حقوق و دبیر انجمن علمی پژوهشی فقه حقوق الزهرا به گفت‌وگو پرداختیم.

مریم زارع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در پاسخ به این سوال که قانون و فقه چه دیدگاهی نسبت به تصدی امر قضا توسط بانوان دارند، گفت: اهمیت بررسی جواز یا عدم جواز قضاوت زنان به دلیل تاثیر این مسئله بر تدوین قوانین خاص در کشورهای اسلامی است. با وجود شهرت عدم جواز قضاوت زن در اسلام در میان اندیشمندان اسلامی از جمله امام خمینی (ره) که در باب صفات قاضی علاوه بر بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، اجتهاد، طهارت مولد و برخی دیگر از شرایط، شرط مرد بودن را نیز طرح کرده‌اند عده‌ای از فقها با رد اجماع و مخدوش بودن روایات و عدم ارائه برهان قاطع برای شرط مرد بودن قاضی، قائل به جواز قضاوت زنان در مواردی از جمله قاضی تحکیم، قاضی ماذون (توکیل در قضا) و مشاور قضایی شده‌اند.

وی در خصوص مزایا و معایب تصدی امر قضا توسط بانوان با توجه به روحیات آنان ادامه داد: ورود بانوان در حوزه قضاوت قطعا گامی موثر در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی علی الخصوص در حل مسائل زنان با لحاظ جنسیت و روحیات مشترک است؛ لیکن تحقیق میدانی که نسبت به آسیب های وارده به بانوان قاضی و مشاور در این عرصه صورت گرفت گویای این است که ولو تامین مادی را نسبت به بانوان مذکور در پی خواهد داشت اما آسیب های روحی وارده به آن‌ها در ابعاد مختلف خانوادگی، اجتماعی و... غیر قابل جبران خواهد بود.

دبیر انجمن علمی پژوهشی فقه و حقوق الزهرا (س) تصریح کرد: از طرفی نقش مادری و همسری اولین و مهم ترین نقش در حیات مادی و معنوی بانوان سرزمینم است و از طرف دیگر تفکر واقع بینانه و ژرف نگرانه در حوزه داوری و قضاوت (با پرونده های پیچیده و غالبا تنش زا و مغایر با روحیات لطیف بانوان) در ‌فضای‌ خالی از عواطف و احساسات روی می‌نماید.

وی اضافه کرد: حل تعارض حاکم بر دو مسئله مطروح غالبا غیر ممکن خواهد بود و در موارد نادر حل تعارض، قطعا یکی از دو وظیفه مذکور قابل خدشه خواهد بود.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که قضاوت زنان فقط اثرات و تبعات منفی ندارد؛ کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، از قضات زن استفاده می‌کنند و می‌توان گفت اساسا اگر قرار باشد قاضی بر مبنای عدالت رفتار کند، در احقاق حق تفاوتی بین زن و مرد نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هیچ IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    هیچ سابقه ای از قضاوت زنان نه در اسلام و شرایع ماقبل نداریم
  • اگر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    اگر قضاوت و مانند آن شانیت آور بود بایستی حضرت زهراء سلام الله علیها حد اقل برای دعاوی زنانه حائز می شد
  • تقوی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    قضاوت و دیگر موقعیت های اجتماعی را باد نکنیم. ارزشمندی به تقواست که زن و مرد نمی شناسد.