یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عبداللهی

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی یکی از ویژگی‌ها طرح مباحث عمومی علامه مصباح را به‌کارگیری شیوه منطقی و عقلانی عنوان کرد و گفت: در مسئله علوم انسانی در ابتدای انقلاب، حوزه در این زمینه چیزی نداشت، اما آغازگر و پایه ریز علوم انسانی، در حوزه علامه مصباح یزدی بود و پیوسته خداوند به این زمینه‌ها برکت داد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی شب گذشته در مراسم سومین سالگرد آیت الله مصباح یزدی(ره) در اصفهان، با اشاره به اینکه یکی از اهداف نهایی بعثت انبیاء اخراج من الظلمات و هدایت به سوی نور است، اظهار داشت: این خروج از ظلمات را می‌توان تعبیر به تعالی، تکامل، تقرب و تربیت نمود و در مسیر حرکت به سمت هدایت و تعالی، خدا و فرشتگان فرد را تحت حمایت می‌دهند تا به مقصد برسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۴۳ سوره مبارکه احزاب به عنوان شاهدی بر این نکته، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید " هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ "، لذا فردی که توجه به خدا کرده و احساس مسئولیت می‌کند، صلوات خدا و فرشتگان بر آن نازل می‌شود.

وی افزود: مفسرین می‌گویند صلوات خداوند به معنای رحمت‌های ویژه خدا است و خداوند انسان‌هایی که در این مسیر قرار می‌گیرند را تحت ولایت خاصه قرار می‌دهد و رحمت‌های ویژه را متوجه آنها می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی عنوان کرد: صلوات فرشتگان نیز دوگونه است که در روایات فسرین درباره آن گفته‌اند، استغفار و دعای فرشتگان و یا واسطه رحمت است که نهایت این حرکت، تعالی و تقرب بوده و خروج از ظلمت‌ها و ضدارزش‌ها است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بر رمز موفقیت‌های شخصیت‌هایی مانند شهید سلیمانی‌ها و علامه مصباح‌ها، تصریح کرد: قرآن کریم در سوره فصلت می‌فرماید " إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِکَةُ "، لذا افرادی که در عمل، در حرکت‌ها و تلاش‌ها بر محور توحید حرکت می‌کنند، در این خط ایستاده‌اند و امیال طبیعی و کشش‌های اجتماعی آنها را باز نمی‌دارد و حرکت می‌کنند مصداق این آیه هستند.

وی در ادامه به مراتب علمی و تلاش‌های علامه مصباح یزدی(ره) در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: هنوز شرح جامعی درباره علامه نوشته نشده و اگر از یک سو تألیفات علامه را در نظر بگیریم، حدود ۱۵۰ تألیف در ۱۷ رشته منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی یکی از ویژگی‌های طرح مباحث عمومی علامه مصباح را به‌کارگیری شیوه منطقی و عقلانی عنوان کرد و یادآور شد: در مسئله علوم انسانی در ابتدای انقلاب، حوزه در این زمینه چیزی نداشت، اما آغازگر و پایه ریز علوم انسانی، در حوزه علامه مصباح یزدی بود و پیوسته خداوند به این زمینه‌ها برکت داد.

وی اضافه کرد: موسسه امام خمینی(ره) با حمایت مستقیم حضرت امام(ره) ایجاد شد و امام(ره) به طور مرتب بر پیگیری امور آن تأکید می‌کردند و اکنون این موسسه ۱۹ مجله علمی تخصصی در رشته‌های مختلف دارد، که موضوع آنها علوم انسانی است و ۵ هزار و ۸۳ فارغ التحصیل دارد.

وی خاطرنشان کرد: احساس وظیفه‌هایی که علامه در بزنگاه‌های مختلف کرده‌اند از جمله در قبل و ابتدای انقلاب، مناظرات علامه با شخصیت‌های توده‌ای داشتند و یا در دوران اصلاحات بسیاری از مباحث علمی سیاسی را به زبان روز بیان کردند.

وی در مباحث اخلاقی و عرفانی علامه مصابح یزدی را چهره‌ای از آیت الله بهجت(ره) بیان کرد و گفت: در عین حال علامه مصباح، یک چهره و نماد از علامه طباطبایی(ره) در ابعاد مختلف بود و پرتوهایی نیز از امام(ره) گرفته بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، رمز این توفیقات در ابعاد مختلف را مراقبت دانست و گفت: انسان باید دائما مراقبت کند و خضوعی که چنین شخصیتی با این تعداد سوابق می‌تواند انجام دهد، نتیجه آن امداد و حمایت‌های معنوی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha