چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
رضا برنجکار

نشست «روش شناسی استنباط در علم کلام» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین برنجکار در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست روش شناسی علم با موضوع "روش شناسی استنباط در علم کلام" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین برنجکار برگزار شد.

این نشست توسط انجمن کلام حوزه و با همکاری معاونت پژوهش و دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین برنجکار رئیس انجمن کلام حوزه با بیان اینکه کارکرد علم کلام در دو محور "استنباط" و "دفاع" است، هدف بحث این جلسه را در محور اول دانست و ضمن بیان اینکه روش شناسی علم، یک دانش درجه دوم است، به بررسی این سؤال پرداخت آیا علم اصول که روش علم فقه است می تواند برای کلام هم قابل استفاده باشند؟.

وی با بیان این که هرچند علم کلام (محور استنباط آن) و علم فقه به دنبال فهم دین است اما متعلق این فهم متفاوت است. در کلام افعال جوانحی یعنی اعتقادات متعلق فهم است و در علم فقه افعال جوارحی متعلق فهم است. وقتی متعلق این دو متفاوت باشند ممکن است روش ها هم با هم متفاوت باشند.

رئیس انجمن کلام حوزه در ادامه با اشاره به «تفقه در دین»، «فقه اکبر» و «فقه اصغر» و همچنین اشتراکات روشی «علم فقه» و «علم کلام»، به بحث روش های استنباط مختص علم کلام از جمله «متون کلامی» در دوحوزه عقل و نقل پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha