دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات

حوزه/ کارشناس سیاسی گفت: مشارکت بالا در انتخابات و مردم‌سالاری فعالانه از مولفه‌های قدرت‌ ملی است.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات و اهمیت مشارکت حداکثری اظهار داشت: طبق سنت همیشگی رهبر انقلاب در خصوص مسئله انتخابات و دغدغه‌هایی که همیشه مطرح می‌کردند مهم‌ترین دغدغه مشارکت بود.

وی ادامه داد: در برهه‌های مختلف اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات نگاه کنیم ایشان همواره تأکید ویژه‌ای بر مشارکت بالا دارند و آن را به‌عنوان اولویت اساسی در هر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود، بیان می‌کنند.

صادقی نسب ابراز داشت: اگر به سنت پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار برگردیم، می‌بینیم که توجه به رأی و نظر مردم یک اصل خدشه‌ناپذیری در سیره رسول‌الله (ص) بوده است.

وی افزود: بعد از آن نیز توسط ائمه ادامه پیدا کرد که نمونه بارز آن وجود نازنین حضرت علی (ع) است که ۲۵ سال خانه نشین می شود تا منتظر اجماع نظر مردم بر خلافت خودش باشد که این اوج اهمیت و ارزش نهادن به رای مردم است.

صادقی نسب ابراز داشت: اگر تاریخ را بررسی کنیم، جنگ اُحد یکی از مصادیق بارز مشورت با مردم و توجه به نظر آنها است به‌طوری که حضرت محمد (ص) معتقد بودند که برای رویارویی با مشرکان از مدینه خارج نشوند و درون دیوارهای شهر جنگ کنند اما در مقابل عده‌ای از صحابه بودند از جمله حضرت حمزه سلام الله علیه که معتقد بودند که باید در بیرون از شهر با مشرکان روبرو شوند.

وی تصریح کرد: با این که نظر حضرت محمد (ص) چیز دیگری بود؛ اما به رأی و نظر مشورتی مردم توجه کرد و فارغ از نتایج آن این رأی را پذیرفت.

استاد دانشگاه تأکید کرد: مردم‌سالاری و توجه به نظر و رأی مردم یک ارزش اخلاقی است؛ ما در حوزه ارزش‌های اخلاقی می‌گوییم فی‌نفسه و در ذات خوب هستند، فارغ از نتایج آن، می‌گوییم احسان و مهرورزی خوب است حال این که چه نتیجه‌ای در کوتاه‌مدت دارد مهم نیست مهم این است که نور خداوند را به قلب‌های انسان‌ها می‌تاباند.

وی ادامه داد: در چارچوب مردم‌سالاری ممکن است که مردم تصمیم اشتباهی بگیرند و نتایج نامطلوبی داشته باشد، اما موجب تجربه‌اندوزی و بلوغ مردم می‌شود به‌عنوان‌مثال اگر حضرت محمد (ص) در جنگ اُحد به نظر مردم اهمیت نمی‌داد مسلمانان هیچ‌وقت به این موضوع پی نمی‌بردند که می‌تواند تصمیماتشان برخی از زمان‌ها اشتباه باشد و این یک تجربه خوبی شد که در تصمیمات خودشان دقت بیشتری داشته باشند.

کارشناس سیاسی ابراز داشت: یکی دیگر از دلایل مهم افزایش مشارکت مسئله مشروعیت است، برخی از صاحب‌نظران بر این اعتقاد بوده اند که انتخابات با هر میزان مشارکتی برگزار و منتخبین انتخاب می‌شوند. این حرف به لحاظ قانونی حرف درستی است و انتخابات معطل مشارکت نمی‌شود اما آن چیزی که مهم است این رویکرد خردمندانه نیست و در بلندمدت به ضرر نظام است.

صادقی نسب بیان داشت: انتخابات با مشارکت پایین مشروعیت نظام سیاسی را هدف قرار می‌دهد؛ این که رهبر معظم انقلاب در خصوص هرج‌ومرج صحبت کردند منظورشان این است. مسئله‌ای که معظم له در باب مشارکت تأکید دارند همین موضوع است که باید تمام تلاش‌ها بر روی مشارکت بالا معطوف شود.

کارشناس سیاسی تأکید کرد: مشارکت پایین طمع دشمنان نظام علیه کشور را بالا می‌برد و در مقابل مشارکت بالا و مردم‌سالاری فعالانه یکی از مولفه‌های قدرت‌های سرزمینی است و همان اندازه که قدرت نظامی مهم است، قدرت مردمی نیز مهم و تعیین‌کننده است.

وی افزود: مسئله بعدی که ذیل برگزاری انتخابات باید به آن اشاره کنیم موضوع تأیید صلاحیت‌ها است و در این میان آن چیزی که باید به آن توجه کرد اصل نظارت استصوابی است که در بسیاری از کشورهای صاحب دموکراسی نیز این موضوع به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شاهد هستیم. در آمریکا این نظارت در قالب بررسی‌های درون‌حزبی به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود و گاهی توسط دادگاه عالی و دادگاه‌های فدرال این نظارت را انجام می‌دهد.

صادقی نسب تصریح کرد: در فرانسه مسئله توجه به صلاحیت آدم‌ها بسیار مهم است و اساساً چگونگی راهیابی افراد به حاکمیت بسیار هوشمندانه‌تر انجام می‌شود. در کشور ما هم این وظیفه بر عهده‌ای شورای نگهبان گذاشته شده است و این شورا همواره بر اساس قانون عمل کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این که شاخص‌ها و معیارهایی که ناظر بر شایسته‌سالاری باشد را باید مستقیماً اعمال کنیم و نیاز است که این معیارها در قانون توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

صادقی نسب اظهار کرد: این که به بهانه برگزاری انتخابات آزاد رها کنیم و هر کسی با هر سابقه‌ای بخواهد در معرض رأی مردم قرار بگیرد و مردم را فریب بدهد به صلاح هیچ نظام و کشوری نیست.

این استاد دانشگاه بیان داشت: شورای نگهبان یکی از نقاط قوت نظام است و در بررسی صلاحیت‌ها نباید به هیچ فشاری توجه کند و این نهاد پرشکوه انقلابی کار خودش را بر اساس قانون انجام دهد. البته در مورد شاخص‌هایی که ناظر بر شایستگی افراد بحث‌هایی وجود دارد که باید در قانون پیگیری شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha