دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / رونمایی و آیین بزرگداشت پژوهش در مجتمع دارالولایه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور بر لزوم توسعه پژوهش های مرتبط به حوزه کلام و به ویژه وهابیت، خواستار تهاجمی شدن این پژوهش ها شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی شنبه، شب گذشته در آیین بزرگداشت پژوهش در موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع) قم برگزار شد گفت: با تجلیل از جایگاه رفیع علمی و معنوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی به ویژه تأسیس مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیان کرد: یکی از نکاتی که در باب معارف اسلامی مطرح است و شاید یکی از آفات عرصه خطابه و نگارش و پژوهشگری است، آن است که چه زمانی مطالبی بگوید و چه زمانی بنویسد؟

وی افزود: امروزه افراد به دنبال رزومه سازی و عرضه نکات خاص به دیگران هستند. نکته مهم این است که علم حبس نشود و انسان ها نکاتی که دارند به دیگران منتقل کنند. ولی به تعبیر روایت حضرت زهرا باید زمانی مطالب را بیان کنیم که ثمره خیر ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآورشد: یکی از آسیب های پژوهش، تعجیل در انتشار است. در سنت سلف صالح، افراد سالها درس می خواندند ولی در عرصه مطالب به دلیل اینکه بحث بیان معارف دین و انتساب مطلب به صاحب شریعت بود، کمی احتیاط می کردند تا به اتقان کامل برسند. از این روی بزرگان سالهای سال تلاش می کردند که استاد ببینند و با اجازه اساتید کار کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم در این زمینه حرفی بزنیم باید مقدمات دانشی تحصیل را طی کنیم. در این زمینه باید به روش شناسی دانش برسیم. در این عرصه نیز یک سلسله مبانی وجود دارد که از این زمینه به اصول استنباط متن می رسیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه یادآورشد: مراجع ما به دلیل تسلط روی ابزار و مبانی استنباط همیشه ید طولا و باز برای حضور در عرصه های علمی داشتند و این مساله جزو افتخارات تاریخ تشیع است.

وی با ذکر این مطلب که تولید دانش نیازمند تفکر است افزود: به دلیل برخی تعجیل ها و عدم توجه به مبانی، بسیاری از آثار نویسندگان ما به تولید دانش ختم نمی شود. میزان تفکر برای خروجی پژوهش های ما محدود است و به این دلیل به تولید علم خوبی دست نمی یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآورشد: با توجه به اینکه در عرصه کمیت، شاهد رشد گسترده ای در تولید علم در کشور و حوزه هستیم ولی در زمینه کیفیت نمی توانیم چنین ادعایی داشته باشیم. باید درون حوزه به تخصص و تمهز برسیم.

وی گفت: اگر یک موضوع را به ده ها پروژه علمی تقسیم کنیم، تمحض لازم شکل می گیرد و تخصص لازم برای رسیدن به یک تفکر کامل و تخصصی شکل می گیرد. تجربه بشری در خصوص استعدادهای متوسط بیان می کند که رسیدن به مرزهای دانش به شش تا هفت هزار ساعت تفکر نیاز دارد. در این عرصه اگر روی یک موضوع کار کنیم می توانیم به عرصه دانشی برسیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه یادآورشد: خوشبختانه ذیل مرکز دارالاعلام فعالیت های خوبی صورت گرفته و مسیر خوبی در عرصه تمحض روی موضوع وهابیت در پیش گرفته شده است.

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور بر لزوم توسعه پژوهش های مرتبط به حوزه کلام و به ویژه وهابیت، خواستار توجه به مبانی ناب اهل البیت(ع) و نقد مبانی آنان در پژوهش‌ها شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآورشد: در عرصه کلامی، اولویت پژوهشی توسط معاونت پژوهش عنوان شده است. دبیرخانه معاونت پژوهش حوزه نیز آمادگی کاملی برای همکاری با پژوهشگران و مؤسسه دارالاعلام را به شکل کامل اعلام می کند.

پایان خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    معاون محترم پژوهش حوزه های علمیه ، یکی از اصول مهم پژوهش بی طرفی ، عدم اعمال نظر شخصی و پیش داوری پژوهشگر در تحقیق و بیان واقعیت است پس در تحقیق موضوع تهاجم یا تدافع مطرح نیست