شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پرتو مشگاة

حوزه / سید صادق سجادی در آیین رونمایی از کتاب «پرتو مشکاة» گفت: یکی از دلایل حفظ این سرزمین هویت ملّی آن است البته در این مسیر بزرگانی وجود داشتند که با کارهایشان به حفظ هویت ملی و اسلامی کمک کردند استاد مشکات یکی از این افراد است که در آثارش نگاه و دقتی ویژه به هویت بومی و دینی این سرزمین دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از کتاب «پرتو مشکاة» در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی با حضور حسن سید عرب عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی، نجفعلی حبیبی پژوهشگر فلسفه و سید صادق سجادی پژوهشگر تاریخ امروز ۱۲ دی‌ماه، برگزار شد. این کتاب حاصل همکاری مشترک؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، خانه کتاب و اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد است.

در آغاز جلسه سید صادق سجادی گفت: تدوین این کتاب زمانی زیاد به خود اختصاص داد اما در نهایت با همراهی کتابخانه ملی به چاپ رسید. مرحوم مشکات بدون هیچ چشم داشت مادی در حوزه اندیشه اسلامی کار می‌کرد. یکی از دلایل حفظ این سرزمین هویت ملّی آن است البته در این مسیر بزرگانی وجود داشتند که با کارهایشان به حفظ هویت ملی و اسلامی کمک کردند استاد مشکات یکی از این افراد است که در آثارش نگاه و دقتی ویژه به هویت بومی و دینی این سرزمین دارد.

وی افزود: استاد مشکاة سال ۱۳۱۹ قمری در بیرجند متولد شد. وی خانواده‌ایی خوشنام و تاجر داشت. استاد مشکات بعد از تحصیل در مدرسه سپهسالار به تدریس در این محل پرداخت و در ادامه در دانشگاه حقوق سمت استادی گرفت. وی از همان ابتدای تحصیل به نسخ خطی علاقه فراوان داشت برای همین در این حوزه آثار بسیار خوبی خلق کرد. استاد مشکات همچنین دارای منصب‌های اداری نیز بود. ۱۴۰ رساله زیر نظر استاد مشکات در دانشگاه دفاع شد و نزدیک به ۴۰ اثر نیز توسط استاد به نگارش درآمده است البته برخی از این آثار هنوز چاپ نشده است و در اختیار فرزندان او قرار دارد.

در ادامه مراسم حسن سید عرب بیان کرد: آقای مشکاة نسخ خطی خود را به دانشگاه تهران اهدا کرد. وی عالمی اسلامی در حوزه علوم عقلی و نقلی بود. وی همچنین سالها برای مردم در مسجدی واقع در خیابان ایران (عین‌الدوله) سخنرانی می‌کرد. وی مقدمه‌هایی بسیار زیبایی در عرصه کتابهای فلسفی دارند. استاد مشکات همچنین با نگاهی عالمانه به این سوال که آیا فلسفه اسلامی داریم یا خیر پاسخ می‌دهند. البته خود آقای مشکات نیز دارای نظریات ویژه در حوزه فلسفی اسلامی هستند. کار خود را در فلسفه با ارسطو آغاز می‌کند و در ادامه نظرات ابن‌سینا را مورد توجه قرار می‌دهد.

در انتهای جلسه نجفقلی حبیبی، پژوهشگر فلسفه و متون در سخنانی کوتاه تاکید کرد: وقتی دانشجو لیسانس بودم در دانشگاه الهیات استاد مشکات را ملاقات کردم وی مورد احترام ویژه اساتید بود و کتابهایی زیادی نیز به دانشگاه اهدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha