یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: مبلغان باید سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) را الگوی رفتاری خود در امر تبلیغ قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، در آیین اعطای احکام تبلیغی خواهران مبلغ حوزه علمیه خراسان که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، ضمن تسلیت جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت جمعی از زائران مرقد نورانی و ارادتمندان شهید سلیمانی شد، خاطرنشان کرد: داعش که ادامه همان تفکر متوکل عباسی است، مذبوحانه تصور می‌کند با کشتار و جنایت می‌تواند میان مردم و کسانی که الگوی حریت و آزادی و انسانیت هستند جدایی بیاندازد؛ در حالی که نور خدا با چنین حرکات جنایتکارانه احمقانه خاموش نمی‌شود؛ محبتی مردم نسبت به شهید سلیمانی محبتی است که خداوند در دل‌های آنان قرار داده و چنین محبتی با این قبیل جنایات شیطانی خاموش نخواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت امر هدایت انسان‌ها و تبلیغ دین اشاره و اظهار کرد: هدایت انسان‌ها از وظایفی بوده که خداوند بر عهده پیامبران و ائمه معصومین(ع) نهاده است و این امر نشان دهنده اهمیت و ارزش هدایت است که هیچ چیز به پای آن نمی‎رسد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینه کار روحانیت و مبلغین دین نیز هدایت انسان‌هاست؛ عنوان کرد: در سوره مبارکه حمد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گوهر نفیس در گنجینه عرش الهی است، یک درخواست از خداوند داریم و آن، درخواست هدایت است. اگر مقوله‌ای مهم‌تر و گران بهاتر از هدایت برای انسان‎ها بود؛ خداوند آن را در این سوره مبارکه قرار می‌داد.

وی با اشاره به حدیث «کلم الناس علی قدر عقولهم»؛ به اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دین اشاره و اظهار کرد: در تبلیغ دین باید ابتدا استعداد و سطح دانش مخاطب را در نظر گرفت و سپس بر آن اساس به درجه معرفت او افزود؛ بسیاری از مطالب دینی اگرچه صحیح باشد اما اگر فهم و دریافت آن برای مخاطب دشوار است، نباید بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به لزوم توجه و بهره از فنون تبلیغ، خطابه و بیان برای مبلغ اشاره و خاطرنشان کرد: نرم خویی و استفاده از بیان لین، خوب و جذاب در تبلیغ دین بسیار مهم است؛ نمی‌توان تنها به استناد ظاهر به جهنمی بودن دیگران حکم داد؛ نمی‎توان گفت هرکسی شبیه ما نیست جهنمی است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید با مردم خصوصا نسل جوان با ادبیات جذاب و خوب سخن گفت تا جذب اسلام شوند؛ با تهدید، توهین و بی‌اعتنایی کسی جذب اسلام نشده و نمی‎شود؛ اسلام با خلق نیکوی پیامبر(ص) و رأفت و مهربانی ائمه اطهار(ع) اشاعه یافته و تثبیت شد، لذا نوع تبلیغ و سیره رسول اکرم(ص) و حضرات معصومین(ع) باید الگوی رفتاری مبلغان و مبلغات در تبلیغ باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha