شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1130759
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
قیام 19 دی قم

حوزه/ اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، سخنی به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعه‌ی بشری و این عالم بزرگ، متأثر از قانون تأثیر متقابل است. حوادث بر روی هم تأثیر می گذارد و زنجیره‌ی حوادث تاریخی، وقایع بزرگ را به وجود می آورد...

به گزارش خبرگزاری حوزه، رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی های خود به اهمیت روز ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ اشاره کرده و گفته‌اند:

آن روزی که خبر حادثه‌ی نوزده دی با دو، سه روزی تأخیر به ما رسید و من در آن روز در بلوچستان و در ایرانشهر بودم.

وقتی شنیدیم که قم این حادثه را داشته، من ناگهان یک تحول در مقابل چشمم آشکار شد، این را نداشتیم توی نهضت پانزده ساله‌مان.

همه چیز بود؛ از زندان و تبعید و شکنجه و مبارزات سیاسی و مبارزات پنهانی و جمع شدن برای سخنرانی و گفتن حرف های مهم یا شنیدن حرف های مهم بعدش هم تحمل کردن تهاجم دستگاه، اینها را داشتیم؛ آنچه نداشتیم این چیز جدیدی بود که پیش آمده بود و آن حضور قطعی و ملموس آحاد مردم در خیابان ها و تعرض صریح قشرهای گوناگون بر دستگاه حاکم.

اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، سخنی به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعه‌ی بشری و این عالم بزرگ، متأثر از قانون تأثیر متقابل است. حوادث بر روی هم تأثیر می گذارد و زنجیره‌ی حوادث تاریخی، وقایع بزرگ را به وجود می آورد...

این خون های پاکی که در چهارمردان قم ریخته شد و حرکت عظیم مردم قم را در روز نوزدهم دی پدید آورد، جرقه‌ای بود که در حقیقت اصابت کرد به انبار و آذوقه‌ی ذخیره‌ی عظیم ایمانیِ این مردم، و ناگهان فضا را منقلب کرد.

اگر حادثه‌ی نوزده دی قم نمی‌بود، آن حوادث گوناگون شهرستان ها و سلسله‌ی اربعین‌ها به وجود نمی‌آمد. ۲۲ بهمن به وجود نمی‌آمد، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.
۱۸/۱۰/۱۳۶۵؛ ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha