یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
دفاعیه

حوزه/طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک از پایان نامه خود با عنوان « لزوم ازدیاد جمعیت از منظر قرآن کریم و فقهای امامیه در بیانیه گام دوم انقلاب» دفاع کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، خانم رفعت سادات طباطبایی طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان « لزوم ازدیاد جمعیت از منظر قرآن کریم و فقهای امامیه در بیانیه گام دوم انقلاب» با راهنمایی خانم مهری قاسمی و با داوری حجت الاسلام احمد شفیعی نیا دفاع کرد .

خانم طباطبایی در دفاع از پایان نامه خود گفت : مبنای اسلام در بحث ازدیاد جمعیت و فرزندآوری از دیرباز مورد اهتمام محققین قرارگرفته است، به ویژه اندیشمندان اسلامی و فقهای شیعه بدان پرداخته اند به نحوی که در فرهنگ دینی و آیات الهی و احادیث معصومین (علیهم السلام) مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی بیان کرد :رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، به قدرت و همت نیروی انسانی کشور افتخار می نمایند و در سخنرانیها و نشستها، به افزایش جمعیت و فرزندآوری تاکیدات بسیاری دارند بنابراین در این باب اختلاف نظر بین فقهای امامیه درباره تلقیح مصنوعی اهدای جنین، اجاره رحم و امثال آن وجود دارد.

طباطبایی تصریح کرد: در این زمینه تحقیقات و مقالات متعددی نگارش شده است؛ ازدیاد جمعیت و فرزندآوری مورد بحث جوامعی که در روند پیر شدنِ افراد جامعه واقع شده اند، قرار گرفته است، وجه الامتیاز این تحقیق آن است که این مبحث فقهی و تطبیق با کلام ارزشمند رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم و بررسی مستندات آن می باشد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: در کتب فقهی امامیه، این بحث به طور پراکنده و موجز مورد بحث است و بیشتر به دلالت التزامی فهم می شود؛ در حالی که بحث فرزندآوری به ویژه از طرق علم و تکنولوژی عصر حاضر بسیار کاربرد دارد. هرچند تحقیقات و مقالاتی در این زمینه نگارش شده است؛ ولی در تبیین و اصل آن از منظر فقهای امامیه و بیانیه گام دوم انقلاب، مورد توجه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha