دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
آیت‌الله فقیهی

عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: انقلاب اسلامی بر پایه اسلام به عنوان مكتبی كه در تمام شئون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی برای بشریت برنامه دارد و باید با شناخت آسیب ها، از آن صیانت کرد.

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، با بیان این که یکی از مهمترین عواملی که موجب شد دهه فجر به عنوان ایام الله مطرح و باقی بماند، "اسلامی بودن انقلاب" است، به تبیین عوامل موثر در پیدایش انقلاب اسلامی و تدوام آن پرداخت.

انقلاب مبتنی بر اسلام

عضو جامعه مدرسین حوزه، "اسلامی بودن انقلاب" را یکی از مهمترین عوامل موثر در پیدایش انقلاب اسلامی ذکر کرد و ابراز داشت: اسلام ناب و حكومت اسلامی پدیده ای الهی است كه سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌كند و قدرت آن را دارد كه خط بطلان بر ستمگری ها، چپاولگری ها و فسادها و تجاوزها بكشد و انسان ها را به كمال مطلوب برساند.

وی تصریح کرد: اسلام به عنوان مكتبی كه برخلاف مكاتب غیرتوحیدی، در تمام شئون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نكته ای ولو بسیار ناچیز كه در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد، فروگذار ننموده است و موانع و مشكلات سر راه تكامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و در رفع آنها كوشیده است.

مردمی بودن انقلاب

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، دومین عامل تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی را "مردمی" بودن آن ذکر کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم همراه بود و این مسئله رمز بقاء و عظمت بیش از پیش انقلاب اسلامی است.

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون انقلاب اسلامی و ویژگی های آن، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی چندین خصوصیت بارز دارد که برجسته ترین آنها، برخورداری از مبانی دینی و ارزش های اسلامی و اخلاقی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که ایستادن بر سر اصول، برای یک ملت افتخار است، یادآور شد: یکی دیگر از مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی "ثبات" و "استقامت" بر سر اصول و برنامه هایی است که 35 سال پیش برای عزت ملت ایران رقم خورد.

رهبری صادقانه و حکیمانه امام(ره)

وی ادامه داد: مهمترین ارزشی که برای ملت ما وجود داشت و امروز هم وجود دارد و تا آخر هم همین خواهد بود، اسلام است؛ زیرا استقلال، آزادی، پیشرفت مادی و معنوی، وحدت ملی، شکوفائی استعدادها و ... در پرتو اسلام شکل می گیرد و علت این که امام خمینی(ره) بر روی کلمه «جمهوری اسلامی» تکیه داشتند، همین است. جمهوری که محور و شاکله آن اسلام و اتکاء به مردم است.

این استاد حوزه در ادامه سومین عامل تدوام و بقای انقلاب را "رهبری صادقانه و حکیمانه" توصیف کرد و گفت: اگر شجاعت، درایت، صداقت، ساده زیستی، حمایت از مستضعفین و عالِم بودن امام راحل نبود، بدون شک انقلاب در سال 57 به پیروزی نمی‌رسید.

آیت الله فقیهی با بیان این که امام(ره) اسوه آزادگان و مستضعفین جهان است، اظهارداشت: از علامه شهید مرتضی مطهری(ره) درباره حضرت امام(ره) پرسیدند که از سال ها تلمذ و خدمت به امام(ره) چه دیدی؟ پاسخ داد "چیزهایی از روحیه ایشان درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد".

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخ شهید مطهری(ره) به دوستانش پیرامون شخصیت امام(ره)، پس از بازگشت از پاریس، گفت: من «چهار آمَنَ» ديدم دیدیم، «آمَنَ بِهَدَفِهِ»، امام به هدفش ایمان دارد. اگر دنیا جمع شود،‌ نمی‌تواند ایشان را از هدفش منصرف کند.

وی ادامه داد: «آمَنَ بِسَبِيلِهِ» به راهي كه انتخاب كرده ايمان دارد، امكان ندارد او را از اين راه، منصرف كرد، شبيه همان ايماني كه پيغمبر(ص) به هدفش و به راهش داشت.

آیت الله فقیهی، سومین نکته شهید مطهری را این گونه بیان کرد: «آمَنَ بِقَوْلِهِ» به گفتارش ايمان دارد؛ در میان همه رفقا و دوستاني كه سراغ دارم، احدي مانند امام به روحيّه ي مردم ايران ايمان ندارد. به ايشان نصيحت مي كنند كه آقا كمي يواش تر، مردم دارند سرد مي شوند و از پاي درمي آيند، مي گويد "نه مردم اين جور نيستند، كه شما مي گوئيد، من مردم را بهتر مي شناسم"؛ ما مي بينيم كه روز به روز صحّت سخن ايشان بيشتر آشكار مي شود.

وی درباره نکته چهارم  شهید مطهری نیز گفت: استاد مطهری می گوید؛ بالاتر از همه «آمَنَ بِرَبِّهِ» بود. امام به من گفت «فلاني! اين ما نيستيم كه چنين مي كنيم، من دست خدا را به وضوح حسّ مي كنم»، آدمي كه دست خدا و عنايت خدا را حسّ مي كند و در راه خدا قدم برمي دارد، خدا هم به مصداق "اِنْ تَنْصُرُوا الله يَنْصُرْكُمْ" بر نصرت او اضافه مي كند.

اصل مترقی ولایت فقیه

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه تبیین عوامل تداوم و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنچه این نظام و انقلاب را بیمه و روز به روز بر عزتّ و شرف آن می افزاید "مساله ولایت فقیه" و توجه و عنایت همگان به این مهم می باشد.

وی بیان داشت: اصل ولایت فقیه شاهرگ و گلوگاه های نظام و انقلاب و ذخیره پایان ناپذیری است که گره های کور و ناگشودنی را باز می کند و حقیقت آن است از آيات قرآن كريم و روايات استنباط می‌شود و شارع مقدس، معيارها را در اين زمينه بيان كرده است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی برای همه اقشار مردم و در همه ابعاد زندگی بشری اهداف بلندی را بر پایه قرآن و سنّت برنامه ریزی کرده است، اظهارداشت: هر كسی كه دغدغه مردم را دارد، بايد كاری كند كه مردم به ايمان، تبعيت و اطاعت قلبی كشانده شوند.

خصوصیات بارز مردم ایران

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که مردم ايران، مردمی مؤمن، دين باور، معتقد به مبانی و برای فداكاری در راه اسلام و انقلاب آماده‌اند، گفت: كسانی كه می‌خواهند مردم يک نقش عملی و عينی داشته باشند و حكومت الهی با جنبه مردمی تدوام شود، بايد جاذبه‌ها و زيبايي های اين مسأله را از نظر عقل و منطق بشری تبيين كنند و مردم را برای حضور در صحنه به شوق آورند. مردم نيز با ايفای نقش واقعي خود، همواره یاری گر اسلام و حكومت اسلامی بوده و خواهند بود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مسئولان و کسانی که متولی امور جاری مردم هستند، باید عنایت ویژه ای به مساله عدالت و دفاع از مستضعفین داشته باشند و با درست عمل کردن، پایه های مستحکم این نظام را قوی و قوی تر کنند.

ضرورت  حفظ وحدت و یکپارچگی

عضو جامعه مدرسین حوزه، "وحدت و یکپارچگی" را عامل مهم دیگری در خصوص تداوم انقلاب و نظام اسلامی دانسته و گفت: با نگاهی به انقلاب های کشورهای منطقه مانند مصر، قوت انقلاب اسلامی ایران به خوبی مشهود خواهد بود؛ بنابراین باید قدر این اتحاد و انسجام را بیش از پیش بدانیم و نسبت به حفظ وصیانت از انقلاب اهتمام جدی تری داشته باشیم.

نقش برجسته روحانیت

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری و تداوم انقلاب، ابراز داشت: نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی برجسته، تعیین کننده و غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به این که روحانیت به عنوان پرچمدار حرکت های انقلابی، دوشادوش مردم، در صحنه های مبارزه، از جان مایه گذاشته و نقش آفرینی کرده است، بیان داشت: روحانیت معاصر وامدار تلاش هزارساله حوزه های شیعی است. عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: حوزه های علمیه، میراث جهاد علمی فرزانگانی است که در تعمیق و گسترش مبانی و مفاهیم مکتب اسلام کوشیدند و در این راه، راحت و فراغت نشناختند و هجرت ها کردند و از تلاش باز نایستادند.

بسیج توده های مردمی

آیت الله فقیهی تصریح کرد: اگر چه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی به تمام معنا مردمی بود، ولی نقش روحانیت در دو محور"بسیج توده ها" و "حفظ سلامت فکری و سیاسی افراد انقلابی" چنان که حضرت امام(ره) برآن صحه گذاشته، انکار ناپذیر است.

آیت الله فقیهی در پایان خطاب به طلاب و فضلای حوزه گفت: در عصر حاضر بسیاری از زندگی ها به سمت تجمل گرایی و مادی گرایی در حال حرکت است و نباید فراموش کنیم، تداوم انقلاب اسلامی که خون های زیادی پای نهال آن ریخته شده، با ساده زیستی و سادگی عجین می باشد.

انتهای پیام    17/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha