یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پایگاه آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقاومت سه پایگاه آمریکا را هدف گرفت
مقاومت اسلامی عراق، یکشنبه شب دو پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو و خراب الجیر سوریه را هدف قرار داد.منابع خبری سوریه گزارش دادند به دنبال این حمله، در پایگاه‌های کونیکو و خراب الجیر ستون‌های دود مشاهده شده است.مقاومت اسلامی عراق دقایقی بعد در سومین حمله خود به اهداف آمریکایی، پایگاه اشغالگران آمریکایی در فرودگاه اربیل عراق را نشانه گرفت و مورد حمله قرار داد.مقاومت اسلامی عراق هر روزه به دنبال تشدید حملات آمریکا در یمن و در راستای حمایت از غزه، مواضع اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه را هدف حملات راکتی و موشکی و پهپادی قرار می دهد.
منبع: ایسنا

پژو پارس از خط تولید کنار رفت
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت که ایران خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد.مهدی اسلام پناه اظهار کرد: قانون مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو اجرا می‌شود و تولید کنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولید کننده به مصرف کننده وارد نشود. وی افزود: تولید کنندگان در حوزه صنعت خودرو باید بن سازه‌های تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار دهند و بر اساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به پیش فروش خودروهای خود کنند.
منبع: ایسنا

انگلیس از حادثه امنیتی خبر داد
سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد گزارشی از یک حادثه امنیتی مربوط به ۲ قایق کوچک در ۲۳ مایل دریایی شمال غربی شهر ساحلی «عصب» اریتره دریافت کرده است.اریتره از غرب به دریای سرخ می‌رسد که خط ساحلی این کشور با دریای سرخ بیش از ۹۰۰ کیلومتر است.این اتفاق همزمان با تشدید تنش‌ها در این منطقه به وقوع پیوسته است.آمریکا و انگلیس اخیرا و به بهانه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، نقاطی را در این کشور هدف قرار دادند.از پنج شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی که از باب المندب عبور می‌کنند سه شرکت متعلق به کشورهای اتحادیه اروپا هستند.
منبع: ایسنا

آمریکایی ها دست به تظاهرات زدند
آمریکایی‌های معترض به جنگ در غزه و حمایت‌های واشنگتن از اشغالگران، روز یکشنبه مقابل کاخ سفید تظاهرات برپا کردند.تظاهرات کنندگان با در دست داشتن بنرهایی همچون «به جو (بایدن) نسل‌کش رای نمی‌دهیم»، «دست‌های بایدن خونی است» و «بگذار غزه زنده بماند» به بایدن به خاطر حمایت از جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه هشدار دادند که انتخابات مجددی در کار نخواهد بود و او در انتخابات آینده پیروز نخواهد شد.
منبع:ایسنا

ایران اولین برد خود را دشت کرد
تیم ملی فوتبال ایران که یکی از مدعیان قهرمانی در هجدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیاست، در نخستین دیدار خود در مرحله گروهی این مسابقات برابر فلسطین به پیروزی پرگل دست پیدا کرد.دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و فلسطین در هجدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا از ساعت ۲۱ امروز یکشنبه در ورزشگاه اجوکشین سیتی دوحه قطر برگزار شد که این دیدار با برتری ۴ بر یک ایران همراه شد. کریم انصاریفرد(۲)، شجاع خلیل زاده(۱۲)، مهدی قایدی(۳۸) و سردار آزمون(۵۵) برای ایران گل زدند. تامر صیام(۴۵+۶) برای فلسطین گل زد.
منبع:مهر

حزب الله به تهدید اسرائیل پاسخ داد
سید حسن نصرالله گفت: امروز در سخنانی جدید گفته می‌شود که اگر دست از مبارزه نکشید، اسرائیل به لبنان حمله خواهد کرد! من می‌گویم که این هراس‌افکنی راه به جایی نخواهد برد. ما را با لشگری خسته، هراسان و شکست‌خورده در شمال غزه تهدید می‌کنند و ما هم پاسخ می‌دهیم که «بیایید». کسی که باید از جنگ بترسد و می‌ترسد اسرائیل، کابینه دشمن و شهرک‌نشینان آن است. از ۹۹ روز پیش تاکنون ما آماده جنگ هستیم. ما از جنگ نمی‌ترسیم و بدون هرگونه حد و مرز و ضابطه‌ای در این جنگ مبارزه خواهیم کرد.وی ادامه داد: آمریکا که خود را نگران لبنان جلوه می‌دهد باید نگران پایگاه خود در اسرائیل باشد. موضع ما این است که جبهه لبنان برای حمایت از غزه تشکیل شده و هدف آن توقف حمله به غزه است. باید حمله به غزه متوقف شود، آن گاه در مورد رخ‌دادهای لبنان صحبت می‌کنیم.نصرالله گفت: تمامی تحولات منطقه در گرو توقف حمله به غزه است و در پایان آمریکا و تمام دنیا خود را در برابر این حقیقت خواهند دید که مقاومت در تمام منطقه سلاح در دست دارد و این مقاومت است که باعث توقف حمله به غزه شده است.
منبع:مهر

قسام اشدود را موشک باران کرد
گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) از حمله موشکی به شهرک صهیونیستی «اشدود» خبر داد.گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) در صدمین روز از حمله همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد که در واکنش به جنایت‌های صهیونیست‌ها در حق غیرنظامیان فلسطینی شهرک صهیونیستی «اشدود» را موشک‌باران کرده است.قسام تصریح کرد که این حمله با استفاده از موشک‌های «ام ۷۵» به انجام رسیده است.یکی از فرماندهان قسام تاکید کرد که حمله موشکی به اشدود اشغالی از محل‌هایی انجام شده که نظامیان اشغالگر حضور دارند.
منبع: مهر

حباب سکه خالی شد
قیمت سکه و طلا پس از رشد هیجانی روزهای اخیر، با اقدامات بانک مرکزی روند نزولی به خود گرفت به طوری که قیمت سکه طرح جدید امروز بیش از ۲ میلیون تومان ریزش داشت.قیمت سکه و طلا در یک هفته گذشته مانند روال قبل با نوسان طبیعی همراه بود، اما قیمت سکه طرح جدید از اواخر هفته قبل با روند صعودی، به میانه کانال ۳۱ میلیون تومان رسید و پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار طلا این بود که از ابتدای هفته جاری قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرد، اما با تجاوز آمریکا و انگلستان به یمن، دلالان ارز و طلا فرصت را غنیمت شمرده و در کانال‌های تلگرامی با دمیدن به بازار ارز و طلا، تلاش کردند این بازار را ملتهب کنند.بازار طلا و سکه دیروز (یکشنبه) نیز فعالیت خود را با روند افزایش قیمت آغاز کرد و سکه طرح جدید حتی تا نزدیک ۳۴ میلیون تومان هم رفت، اما پس از اعلام برنامه بانک مرکزی برای عرضه سکه، روند حرکتی قیمت در این بازار معکوس و نزولی شد و قیمت سکه در کمتر از چند ساعت (از عصر امروز تا کنون) با ریزش حدود ۲ میلیون تومانی به حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
منبع:ایرنا

واشنگتن به یمن پیام مثبت داد
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که واشنگتن به دنبال درگیری با یمن نیست. کربی در پاسخ به پرسش مجری شبکه سی بی اس در مورد ۲ کماندوی نیروی دریایی آمریکا که ادعا شده است در سواحل سومالی مفقود شده‌اند، گفت: جست و جو برای یافتن آن ۲ ملوان هنوز ادامه دارد و امیدواریم که اطلاعات جدیدی امروز دریافت کنیم. بدیهی است که ما این موضوع را به دقت زیر نظر داریم.هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه با رد ارتباط این رخداد با حملات اخیر واشنگتن و لندن به یمن، تاکید کرد: هیچکس خواهان درگیری با حوثی‌ها نیست و ما هرگز به دنبال درگیری با یمن نیستیم.
منبع:ایرنا

رانش زمین جان تانزانیایی ها را گرفت
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های تانزانیایی اعلام کرد که بر اثر رانش زمین در یکی از معادن شمال این کشور آفریقایی ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند.این حادثه در ۵۰۰ کیلومتری شمال دودوما پایتخت تانزانیا رخ داد و در پی آن معدنچیان زیر حجم انبوهی از آوار مدفون شدند.فاوستین متیتو (Faustine Mtitu) سرپرست نیروهای امداد و آتش نشانی منطقه سیمویو، گفت: متقاعد شده‌ایم که هیچ جسد دیگری در زیر آوار مدفون نشده است. وی افزود که اصول ایمنی در این معدن رعایت نشده بود.سامیه سولوهو حسن (Samia Suluhu Hassan) رئیس جمهور تانزانیا با ادای احترام به قربانیان این حادثه، اندوه شدید خود را از این حادثه ابراز کرد.زمان وقوع این رانش زمین مشخص نشده است و مسئولان جزئیاتی در مورد علت آن ارائه نکرده‌اند.
منبع: ایرنا

عمان علیه ائتلاف آمریکا بیانیه داد
مجلس عمان در بیانیه‌ای حملات آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم و اقدامات آنها را بیانگر معیارهای دوگانه غرب ارزیابی کرد.مجلس عمان در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: حمله ناعادلانه برخی قدرت‌های غربی به یمن برادر به بهانه حمله به برخی کشتی‌های تجاری و حفاظت از خطوط دریایی را محکوم می‌کنیم.در این بیانیه اضافه شده است: در شرایطی که این کشورها از رژیم صهیونیستی برای کشتار و نابودی هزاران فلسطینی حمایت کامل و مطلق می‌کنند، معیارهای دوگانه آنها برای جهانیان مشهود است.در این بیان همچنین آمده است: شعارهایی که برخی از این قدرت های غربی در خصوص حمایت و حفاظت از حقوق بشر سر می‌دهند، هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.آمریکا و انگلیس بامداد جمعه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند.منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.
منبع:ایرنا

نفت ایران رکورد زد
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود متوسط تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته را ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.بر اساس برآورد این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.این در حالی است که کل تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۶۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است. اوپک در سال قبل از آن ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.بر اساس این گزارش ایران با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا رکورددار افزایش تولید نفت در میان اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ بوده است. از ۱۲ عضو اوپک ۷ کشور با کاهش تولید در این سال مواجه شده‌اند تولید یک کشور ثابت مانده و ۴ کشور دیگر از جمله ایران با افزایش تولید مواجه شده‌اند.علاوه بر ایران، تولید لیبی در این سال ۱۷۰ هزار بشکه در روز، نیجریه ۱۴۰ هزار بشکه در روز و ونزوئلا ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
منبع:ایرنا

۲ انفجار نیمروز را لرزاند
مسئولان محلی ولایت نیمروز گفتند که دو فرد مهاجم انتحاری این حمله را ترتیب دادند که یکی از آنان پیش از رسیدن به هدف کشته شده است.در همین رابطه مفتی عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت امور داخله دولت سرپرست افغانستان، در صفحه اکس خود نوشت: یک مهاجم به همراه مواد انفجاری ظهر امروز قبل از رسیدن به هدف، از سوی مسئولان امنیتی در ولایت نیمروز شناسایی و از بین برده شد.به گفته وی، این فرد مواد انفجاری را در بدن خود جاسازی نموده بود و قصد انفجار را در داخل مقام ولایت نیمروز داشت که قبل از داخل شدن به مقام ولایت، همزمان از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و از بین برده شد.سخنگوی وزارت امور داخله دولت سرپرست افغانستان ابراز تاسف کرد که در این رویداد، سه تن از مسئولان امنیتی زخمی شدند.تا کنون فرد یا گروهی مسوولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است اما پیش از این در حملات مشابه در کابل و برخی ولایات دیگر، گروه تروریستی داعش مسوولیت موارد مشابه را به عهده می‌گرفت.
منبع:ایرنا

غزه در آستانه ۲۴ هزار شهید رسید
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه از ۷ اکتبر تاکنون به ۲۳۹۶۸ نفر و شمار زخمی‌ها به ۶۰۵۸۲ نفر رسید.رئیس دفتر رسانه‌ای سازمان پزشکان بدون مرز در خاورمیانه اعلام کرد: فقط ۱۵ بیمارستان از میان ۳۶ بیمارستان در نوار غزه در حال فعالیت هستند.
منبع:شبکه خبر

قطب شمال پروازهای کانادا لغو کرد
ورود هوای سرد از قطب شمال به غرب کانادا ساکنان این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.فرودگاه بین المللی ویکتوریا در بریتیش کلمبیا با ۱۱- درجه سانتیگراد و فرودگاه بین المللی ادمونتون در آلبرتا با ۴۶- درجه سانتیگراد پایین‌ترین حدنصاب‌های دمایی را ثبت کردند. فرودگاه بین المللی ونکوور نیز به دلیل کولاک ۱۸ پرواز را لغو و ۴۰ پرواز دیگر را با تاخیر انجام داد. فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو در استان شرقی انتاریو نیز مجبور شد حداقل ۶۹ پرواز را لغو کند.سخنگوی سازمان هواشناسی کانادا، گفت: هوای سرد به سمت جنوب خواهد رفت و بخش غربی آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
منبع:شبکه خبر

انفجار حیفا را لرزاند
رسانه‌های عبری از شنیده شدن صدای انفجار در پالایشگاه حیفا خبر دادند.رسانه‌های فلسطینی نیز با انتشار ویدیویی از انفجار در نزدیکی پالایشگاه‌های حیفا خبر دادند.پایگاه خبری الرساله در کانال تلگرامی خود تصاویری از برخاستن دود پس از شنیده شدن صدای انفجار شدید نزدیک پالایشگاه نفت خلیج حیفا منتشر کرد.از سوی دیگر، وزارت حفاظت از محیط زیست رژیم صهیونیستی مدعی شد آنچه در خلیج حیفا رخ داده به دلیل نقص در تاسیسات پلی‌اتیلن یک کارخانه بوده است.
منبع: خبرنگاران جوان

ایران از سد دیوار چین گذشت
تیم ملی هندبال ایران در دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی بیست و یکمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت کشورمان روبروی چین به میدان رفت و توانست با نتیجه ۲۲-۲۴ از سد این تیم بگذرد و علاوه بر صعود به دور بعدی، آماده دیدار با کره جنوبی شود.این دیدار با برتری و بازی درخشان ملی پوشان آغاز شد و بازیکنان در یک هماهنگی عالی توانستند نیمه نخست را با نتیجه ۱۰ – ۱۵ به سود خود به اتمام برسانند.این روند در نیمه دوم نیز ادامه یافت هر چند چین در دقایق پایانی توانست اختلاف گل را کاهش دهد، اما این برای پیروزی برابر ملی‌پوشان کشورمان کافی نبود و در نهایت این بازی با نتیجه ۲۲-۲۴ به سود ایران به پایان رسید.
منبع: خبرنگاران جوان

شورای نگهبان سن بازنشستگی را بالا برد
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود اعلام کرد که مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت‌گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید این شورا قرار گرفت.تایید شورای نگهبان به این معناست که مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی اکنون به قانون تبدیل شده و به لحاظ حقوقی، لازم‌الاجراست.گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۲۸ آبان به افزایش تدریجی سن بازنشستگی در «برنامه هفتم» رأی مثبت دادند.با تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، افرادی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به‌ازای هر سالی که تا زمان بازنشستگی‌شان باقی مانده، دو ماه به مدت‌زمان اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود و این عدد برای شاغلینی با ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه، سه ماه؛ با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه، چهار ماه؛ و با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه پنج ماه در نظر گرفته شده است.به این ترتیب، به سن بازنشستگی کارگر یا کارمندی که ۲۰ سال سابقه بیمه دارد ۲/۵ سال اضافه خواهد شد چراکه طبق قانون، ۱۰ سال تا بازنشستگی او باقیمانده و بر اساس مصوبه جدید مجلس باید به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه (جمعا ۳۰ ماه) بیشتر کار کند تا بازنشسته شود. البته اجرای این مصوبه یک شرط سنی هم دارد و آن اینکه "حداکثر سن بازنشستگی برای مردان ۶۲ سال و برای زنان ۵۵ سال" در نظر گرفته شده است؛ یعنی مردی که ۳۰ سال یا بیشتر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، به محض رسیدن به سن ۶۲ سالگی بازنشسته می‌شود و نیازی به سنوات بیشتر ندارد.همچنین به گفته محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، "حداکثر سال‌های خدمت نیز برای مردان ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال" تعیین شده است. بنابراین، حتی کارگر یا کارمند مردی که سال اول خدمتش را می‌گذراند بجای ۳۰ سال نهایتا ۳۵ سال خدمت خواهد کرد و اینگونه نیست که طبق مصوبه مجلس حدود ۱۲ سال به زمان اشتغال او اضافه شود و مجبور باشد برای بازنشسته شدن ۴۲ سال کار کند.بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، مشمول اجرای این طرح نمی‌شوند.
منبع: خبرنگاران جوان

هواشناسی موج بارشی برای کشور پیش بینی کرد
بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی از امروز تا صبح روز دوشنبه (۲۴ تا ۲۵ دی) با گذر موج بارشی وضعیت جوی استان آسمان نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با بارش باران، مه و وزش باد شدید، در نیمه‌شمالی استان بارش باران و برف و در ارتفاعات بارش برف گاهی کولاک برف و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.طبق هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره ۲۱، امروز در ساعات عصر و شب تشدید فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان مورد انتظار است.از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه (۲۶ تا ۲۸ دی) آسمان صاف تا قسمتی ابری، در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر و در مناطق پرتردد شهری در ساعات شب همراه با غبار محلی رقیق پیش‌بینی می‌شود.از بعد از ظهر دوشنبه تا صبح سه‌شنبه به‌ویژه در بخش‌های جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد شدید تا خیلی شدید مورد انتظار است.دوشنبه شب کاهش دما و یخبندان شبانه پیش‌بینی می‌شود.
منبع: خبرنگاران جوان

پادشاه جدید دانمارک بر تخت نشست
پادشاه دانمارک فردریک دهم امروز بر تخت سلطنت نشست و جانشین مادرش ملکه «مارگرت دوم» شد.کاخ سلطنتی دانمارک اعلام کرد که جانشینی زمانی رسمی شد که مارگرت اعلامیه کناره‌گیری خود را در جلسه شورای دولتی در پارلمان امضا کرد.مارگرت ۸۳ ساله در شب سال نو میلادی اعلام کرد که قصد دارد اولین فرمانروای دانمارک در ۹۰۰ سال گذشته باشد که به طور داوطلبانه تاج و تخت را رها می‌کند.بر اساس این گزارش، دانمارک که یکی از قدیمی‌ترین پادشاهی‌های جهان است، [آیین]تاج‌گذاری ندارد.هزاران نفر از مردم دانمارک در خارج از کاخ که جانشینی سلطنتی در آن برگزار می‌شد، برای ابراز خوشحالی و شادی خود گرد آمدند.مارگرت که در گذشته گفته بود تا آخر عمر بر تاج و تخت خواهد ماند، دلیل دقیقی برای تصمیم خود برای کناره‌گیری بیان نکرد.با این وجود وی اعلام کرد که در ماه فوریه (بهمن/اسفند) تحت یک عمل جراحی گسترده در ناحیه کمر قرار گرفته بود، و از کهولت سن و افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت جسمانی و سلامتی‌اش به عنوان دلایل اصلی این تصمیم یاد کرد.
منبع: خبرنگاران جوان

معبد ۲۷۰۰ ساله کشف شد
باستان‌شناسان با کاوش در یونان بقایای یک معبد ۲۷۰۰ ساله را کشف کردند که محراب آن مملو از پیشکش بود.باستان‌شناسانی که در یونان مشغول کاوش بودند معبد ۲۷۰۰ساله‌ای را کشف کرده‌اند که در محراب نعل اسبی آن تعداد قابل توجهی پیشکش وجود دارد.این معبد که با آجر ساخته شده است و ۳۰ متر طول دارد، در مجاورت معبد آرتمیس» که برای الهه یونان باستان ساخته شده بود، قرار دارد. باستان‌شناسان این معبد را در سال ۲۰۱۷ در جزیره اویا کشف کرده بودند.در جریان کاوش‌های سال ۲۰۲۳ بود که باستان‌شناسان بقایای معبد دوم را کشف کردند.به گفته محققان، یکی از ویژگی‌های مهم این معبد تعداد قابل توجهی از سازه‌هایی است که در داخل آن کشف شده است. از جمله این سازه‌ها به چندین آتشدان در سالن معبد، محرابی مملو از هدایایی مانند ظروف سفالی، گلدان، زیورآلات طلا و نقره که با مرجان و کهربا تزئین شده‌اند، طلسم و اشیای برنزی و آهنی می‌توان اشاره کرد. در این محراب همچنین چند تکه استخوان سوخته نیز کشف شد.قدمت برخی از قطعات سفالی که در این معبد کشف شده از بنای معبد قدیمی‌تر است، به طوری که این سفال‌ها در اواخر قرن هشتم قبل از میلاد ساخته شده‌اند. از این رو محققان این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است این محراب زمانی خارج از معبد بوده و بعداً به داخل منتقل شده باشد.
منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha