دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قاسم نیا

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) گفت: منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی از توحید شروع می‌شد و در حیات علمی و زندگی ایشان متجلی می‌گشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام قاسم شبان‌نیا، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) صبح امروز در ویژه برنامه ای که به بهانه بزرگداشت سومین سالگرد رحلت علامه آیت الله مصباح یزدی(ره) به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد علامه مصباح یزدی(ره) اظهار کرد: رهبر انقلاب در زمان حیات علامه، تعابیری همچون حکیم مجاهد را برای ایشان به کار بردند. بعد از فوت ایشان نیز رهبر انقلاب فرمایشاتی داشتند که حاکی از عنایت ویژه به شخصیت علامه بود و از ایشان با عنوان «استاد فکر» یاد کردند.

وی در خصوص شاکله تفکر علامه افزود: تفکر آیت الله مصباح یزدی(ره) همان تفکر انقلاب و درهم تنیده با تفکرات رهبری است. تفکر رهبری نیز درهم تنیده با تفکر امام راحل(ره) می‌باشد و در نهایت، تفکر امام راحل(ره) با تفکر انقلاب درهم تنیده است. بنابراین ویژگی منحصر به فرد آیت الله مصباح یزدی(ره) دارا بودن تفکر انقلابی درعین داشتن روش بحث علمی است.اقدامات آیت الله مصباح یزدی در راستای جهاد فرهنگی

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) با بیان اقدامات آیت الله مصباح یزدی(ره) در راستای جهاد فرهنگی توضیح داد: ایشان با مشاهده وضعیت جوانان در قبل از انقلاب و شبهات اعتقادی که آنان را مورد هجمه قرار داده بود؛ جزواتی را در قالب مؤسسه «در راه حق» منتشر می‌کردند. علامه از همان زمان دغدغه اعتقادات جوانان را داشتند و حرکت‌های مجاهدت علمی خود را آغاز کرده بودند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب و زمانی که کسی قدرت تشخیص انحراف فرقه مجاهدین خلق را نداشت؛ علامه انحراف آن‌ها را تشخیص داد و مقابلشان ایستاد. ایشان در اوایل پیروزی انقلاب، مناظراتی نیز در مقابل جریانات مارکسیستی و لیبرال داشتند.

حجت‌الاسلام شبان‌نیا مطرح کرد: منظومه فکری ایشان از توحید شروع می‌شد و در حیات علمی و زندگی ایشان متجلی می‌گشت. این منظومه فکری، شخصیتی از ایشان ساخته بود که انحراف را به راحتی تشخیص می‌داد. بسیاری از کسانی که در مسیر انقلاب بودند دچار لغزش شدند؛ اما علامه مصباح یزدی(ره) در شرایط مختلف، خود را حفظ کرده و نه تنها با انقلاب همراهی نمود بلکه در موقعیت‌هایی، انقلاب و علامه درهم تنیدگی پیدا کردند.

آشنایی طلاب با مباحث روز در مؤسسه امام خمینی(ره)

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که نسبت به آن غفلت شده است، مبارزه علامه مصباح یزدی(ره) با طیف متحجر حوزه‌های علمیه بود. از همین رو تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) که از دستاوردهای ایشان است؛ با انگیزه اسلامی‌سازی علوم انسانی و با این هدف شکل گرفت که طلاب با مباحث روز نیز آشنا شوند.

تأثیر کتب طرح ولایت در جلوگیری از انحرافات

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) در توضیح کتب ارائه شده در طرح ولایت تأکید کرد: کتاب‌های ارائه شده در طرح ولایت، حاصل فکر علامه مصباح یزدی(ره) است و این 6 کتاب، هیچ راهی برای انحراف جوانان باقی نمی‌گذارند. این کتاب‌ها از مباحث معرفت شناسی، خداشناسی و انسان شناسی شروع شده و به فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست ختم می‌شود. به حمدلله تا به حال بیش از 100 هزار نفر در کشور ما طرح ولایت را گذرانده‌اند که بخشی از این افراد را دانشجویان، طلاب و معلمین تشکیل داده‌اند.

اثبات ولایت فقیه

وی در خصوص مسئله‌ ولایت فقیه از منظر علامه مصباح یزدی(ره) توضیح داد: ایشان عقیده داشتند هنگامی که با مبانی توحیدی پیش بروید، ناگزیر به ولایت فقیه می‌رسید و جوانی که در این مسیر جلو برود، شبهات نمی‌توانند به راحتی او را متزلزل کنند.

حجت‌الاسلام شبان‌نیا با ذکر سخنانی درخصوص اهمیت بیانات رهبری در نگاه علامه بیان کرد: ایشان می‌فرمود اگر ولی خدا اشاره‌ای کرد، نباید گذاشت حرف او روی زمین بماند. تواضع ایشان نسبت به رهبری نیز نه از روی احساسات بلکه از سر اعتقاد بود.

وی گفت: ایشان در اواخر عمر خود به طور مکرر بیان می کرده اند، اکنون بسیاری از سوالات در کشور و نظام ما بی‌جواب مانده است و اولین کار ما این است که به دنبال پاسخ برای این مسائل باشیم.

نقش مردم از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی(ره) درباره نقش مردم از دیدگاه علامه تصریح کرد: در هیچ مکتب سیاسی، نظیر نقشی که آیت الله مصباح یزدی(ره) برای مردم قائل است را نداریم. ایشان مردم را رکن حکومت اسلامی می‌دانست. کتاب «بزرگترین فریضه» نام یکی از کتب ایشان است که در خصوص امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. در این کتاب، آیت الله یزدی به این مقوله می‌پردازد که آیا از موضع امر به معروف و نهی از منکر می‌شود از مسئولین جمهوری اسلامی انتقاد کرد یا خیر؟ و پاسخش این است که اگر تخلفی بود واجب است که از مسئولین جمهوری اسلامی انتقاد کنید.

وی ادامه داد بخشی از بحث امر به معروف و نهی از منکر نیز متوجه مسئولین نظام است. غیر از معصوم، تمام کسانی که در حکومت اسلامی نقش دارند می‌بایست مورد انتقاد قرار بگیرند به شرط آنکه قداست این مقام لکه‌دار نشود.

حجت‌الاسلام شبان‌نیا در خاتمه سخنان خود با توجه به ایام انتخابات و نظر علامه در باب مشارکت مردم در آن مطرح بیان کرد: ایشان شرکت در انتخابات را واجب می‌دانند و با انتخابات زینتی مخالفند. طبق نظر علامه، صد در صد مردم شرعا موظفند در انتخابات مشارکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha