شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان اهمیت حسن خلق در رفتار تمام انسان‌ها، گفت: حسن خلق چنان اهمیتی دارد که انبیای الهی نیز باید به این ملکه اخلاقی متصف شوند و محور تمام فضائل و زیبایی‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله هاشمی علیا، مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر، در سلسله جلسات اخلاق عمومی که سه شنبه های هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد این مدرسه علمیه با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» برگزار می شود با بیان موضوع حُسن اخلاق در رفتار انسان، اظهار داشت: حضرت سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه می فرمایند؛ «اَللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ... شَکَاسَةِ الْخُلْقِ». «شکاسة» به معنای سوء است؛ بنابراین امام سجاد (علیه السلام) در این بخش از دعا، از اخلاق بد به خدا پناه می‌برد. پناه بردن از چیزی به خداوند به معنای خطرناک بودن آن امر است.

وی با بیان اثرات مخرب سوء خلق بر عبادات انسان، ابراز داشت: اگر انسان تمام عبادات و مستحبات را انجام دهد ولی سوء خلق داشته باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت، سوء خلق انسان را جهنّمی می‌کند، اگر رذائل اخلاقی موجب جهنّمی شدن انسان نمی‌شد، امام معصوم از تک‌تک آنها به خدا پناه نمی‌برد.

آیت الله هاشمی علیا در توضیح حسن خُلق و رابطه آن با سوء خُلق، افزود: مقابل سوء خلق، حسن خلق است که انسان را بهشتی می‌کند و ملاک و محور و ارزش تمام زیبایی‌ها و فضائل انسانی، از جمله علم است. خُلق یکی از صفات باطنی انسان است؛ یعنی باید در انسان ملکه شود تا نام خُلق بر آن صدق کند و به مجرّد یک بار و دو بار انجام دادن یک فعل، این حالت نفسانی در انسان کشف نمی‌شود.

این استاد اخلاق با بیان اهمیت حسن خلق در رفتار تمام انسان ها، تأکید کرد: حسن خلق دارد چنان اهمیتی دارد که انبیای الهی نیز باید به این ملکه اخلاقی متصف شوند؛ در رأس انبیاء الهی پیامبر گرامی اسلام(ص) است که خود ایشان فرموده است: «أدَّبَنِی رَبِّی فَأحسَنَ تَأدِیبِی؛ خدای من مرا تأدیب نموده و ادب مرا نیکو کرده است.». همچنین فرمود: «إنَّما بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاقِ؛ من از آن رو برانگیخته شدم که اخلاق کریمه و صفات ستوده انسانی را در بشر به کمال برسانم.»

وی در ادامه با استناد به چند روایت که بعضی از فضائل و مکارم اخلاقی پیامبر(ص) را بیان کرده است، گفت: پیامبر گرامی اسلام بهترین سرمشق و الگویی است که می تواند برای پیروان و حتی تمام انسان ها الگوی احسن باشد.

آیت الله هاشمی علیا در پایان راهکارهایی برای نیل به حسن اخلاق برشمرد و اظهار داشت: با رجوع به قرآن و کلمات معصومین(علیهم السلام) و الگو گرفتن از اخلاق آنان، می‌توان فضائل اخلاقی را به دست آورد. همچنین بر اساس آنچه بزرگان گفته‌اند، انسان برای نیل به این مقصود، به مربّی و معلّم اخلاق نیاز دارد. آدمی اگر می‌خواهد با کمال آسایش به بهشت برسد، باید در این عالم خود را بسازد و با فضائل اخلاقی، به مقام انسانیت برسد و یکی از راهکارهای این موضوع استعانت از خدا است که به او توفیق خوش اخلاقی دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha