یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی، اخلاق و معنویت جزو اصول مهم در اسلام است، گفت: نگاه عمیق و فلسفی به فناوری یک نگاه بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در نشست مدیران مراکز فناوری و نوآوری علوم انسانی، اسلامی و صنایع خلاق کشور که در سالن جلسات پارک علم و فناوری استان قم درحال برگزاری است اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان قم نقش ملی را در عرصه علوم انسانی و اسلامی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در موضوع فلسفه تکنولوژی یا فلسفه فناوری موضوعات بسیاری قابلیت مطرح شدن دارند، مطرح کرد: از منظر اسلام، نافع‌ترین معرفت‌ها، معرفت نفس و انسان‌شناسی است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان موجودی است که پس از تولد، مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را در کنار خود دارد، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها و هسته‌هایی که می‌توانند رشد پیدا کنند، وجود و فطرت انسان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه انسان بی‌نهایت قوه و ظرفیت دارد، خاطرنشان کرد: هر کدام از این ظرفیت‌ها سقفی برای رشد کردن ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه نوآوری یا تکنولوژی استفاده از حس خلاقیت انسان برای رفع نیازها است، تصریح کرد: در منظومه خواسته‌های انسان، در میان قوه‌های انسانی، خلاقیت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵ گرایش اصیل داریم و سایر گرایش‌ها ذیل این‌ها هستند، یادآور شد: از منظر شهید مطهری این ۵ گرایش شامل حس حقیقت طلبی، حس خلاقیت و نوطلبی، زیبایی، فضیلت طلبی و جاودانگی و کمال مطلق است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از نظر اسلام و قرآن، تمام انسان‌ها با فطرت الهی خلق می‌شوند، بیان کرد: محصول گرایش‌های انسان انواع نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها، فناوری‌ها، هنرها، مکاتب و ادیان است. وی با اشاره به اینکه برای فناوری‌ قوی‌تر باید علم و هنر ما قوی‌تر و با نظام معنایی انسجام بیش‌تری داشته باشد، ابراز کرد: انسان‌ها اهداف و آرمان‌های مشترک دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اضافه کرد: آن چیزی که امروز به عنوان فناوری با آن مواجه هستیم یک پدیده با رنگ و بوی غربی است.

وی با بیان اینکه فناوری یک عنصر در کنار سایر عناصر است، اظهار داشت: فناوری قطعا جهت‌گیری و سوگیری دارد و یک جبر را همراه خود دارد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: اعتقاد ما بر این است که باتوجه به اینکه انسان یک موجود با اراده است می‌تواند در مقابل این جبر ایستادگی کند و ما تنها وظیفه داریم اراده افراد را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اسلامی‌سازی فناوری‌ها نیز به این معنا است، مطرح کرد: اگر بخواهیم به فناوری نگاه فعالانه و نقادانه داشته باشیم از نظر اسلام باید در قالب اصول خاصی قرار بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه فناوری باید مبتنی بر اصول و داده‌های خدادادی باشد، عنوان کرد: هدف فناوری ایجاد یک رفاه و آرامش است و این موضوع جزو اهداف و آرمان‌های اسلام است.

وی با اشاره به اینکه مجاز نیستیم هرگونه تصرفی در طبیعت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همچنین این اجازه را نداریم که با اقدامات مختلف حقوق نسل‌های آینده را به خطر بیاندازیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی، اخلاق و معنویت جزو اصول مهم در اسلام است، تصریح کرد: نگاه عمیق و فلسفی به فناوری یک نگاه بسیار جدی است.

وی با اشاره به اینکه نباید به اینکه زیرساخت‌هایی را داریم، اکتفا کنیم، یادآور شد: احادیث، آیات و روایات باید متناسب با گفتمان‌های امروز بازطراحی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه در عرصه تجاری‌سازی نیز می‌توانیم بازارهای بسیاری را در دنیا پیدا کنیم، ابراز کرد: در عرصه فناوری‌های نرم و علوم انسانی اسلامی تنها با نگاه به بازارها نمی‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه قابلیت و ظرفیت بسیاری در اسلام و اهل بیت(ع) وجود دارد، بیان کرد: افراد بسیاری حتی بدون اعتقاد به اسلام از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha