سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر تقدیر از برترین های آموزشی مرکز تخصصی حوزوی ائمه اطهار علیهم‌السلام مشهد

حوزه / رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) گفت: طلبه و روحانی فعال، انقلاب را تقویت می کند، انقلاب ما را همین وزنه هایی از روحانیت دراستان ها ایجاد کردند اگر روحانیت در شهر های مختلف به میدان نمی آمد مردم حرکتی نمی کردند این چهره ها بودند؛ اما متاسفانه اکثر استان ها از این چهره ها خالی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)در مراسم تقدیر از برترین های آموزشی این مجموعه که امروز در مشهد برگزار شد با بیان اینکه هدف همه ما واقعا فهم دین است، با طرح این سوال که چرا وارد حوزه علمیه شدیم؟ گفت: دین را دقیق بشناسیم به کارآیی دین و تاثیرگذاری آن واقف باشیم، به ابعاد شخصی و اجتماعی آن باور داشته باشیم از جمله اهداف ورود به حوزه بیان کرد.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید برای مردم تبیین کند که بشر بدون دین نمی تواند زندگی کند، اظهار داشت: مسئولان حوزه علمیه اهداف دین را به درستی تبیین کنند و کارآیی دین را در جامعه بیان کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام درباره اهمیت و ضرورت دین اضافه کرد: انسان در هر جای جامعه بشری، در امور فردی خود که نگاه می کند باید حرف اول را دین بزند؛ این شعار نیست در آیه ۳۰ سوره روم خداوند به پیامبر می فرماید فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللّهِ پیامبر (ص) خودشان گام به گام وحی را دریافت کردند و به مردم ابلاغ کرده است لذا همه توجهات باید به دین باشد.

وی با بیان اینکه اگر آسیب های اجتماعی که امروز دچار آن هستیم ریشه یابی کنیم در آن دین به درستی تبیین نشده است، افزود: اگر دین برای جامعه به درستی بیان کنیم، خیلی از آسیب ها برطرف می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رسانه ها و حوزه های علمیه باید به درستی درباره کارآیی دین کار کنند، همراه با نمونه هایی در این باره توضیح داد: در دنیا مسئله شبیه سازی اتفاق افتاده است تا به امروز روی حیوانات انجام شده است در آینده به سراغ انسان خواهند رفت، دین چه موضعی درباره این قضیه دارد؟

وی ادامه داد: مردم را باید با دین همراه کنیم، فتوای رهبر انقلاب درباره مسئله حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی، باعث شد نگاه ها را درباره دین عوض کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه حوزه علمیه باید به قرآن بیشتر توجه کند، تصریح کرد: مشکل امروز ما، عدم تعمق است مطالبی که بزرگان ما به ارث گذاشتند به یادگار گذاشتند، روی اینها باید بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به یک سری مطالب دقیق تر و عمق بیشتر پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمره، معیار علمی یک طلبه نیست، اضافه کرد: موفقیت یک طلبه این است که در پژوهش ها، در تحقیقات خودش چه حرفی می تواند به میدان بیاورد؟ چه چیزی را می تواند تثبیت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در درس های خارج، سطوح، آن استاد و طلبه ای که قوی ترین پژوهش را داشته باشد یا یک مطلب جدید را مطرح کرده باشد عنوان شود، اما برخی از موضوعاتی که به عنوان پایان نامه نیز مطرح می شود نه نیاز روز حوزه را بر طرف می کند نه به نیازهای جامعه کمک می کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) با بیان اینکه علمای زیادی از آغاز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه کار کردند، افزود: برخی اشخاص و محققانی در گوشه و کنار فعالیت می کنند اما باید بدنه اصلی حوزه بیشتر به عمق مسائل علمی بپردازد.

وی درباره اهمیت این موضوع نمونه هایی عنوان کرد و ادامه داد: حضور علما دیانت شهر را حفظ می کند، در هر شهری وقتی یک فقیه باشد قبلا در بعضی از شهرهای استان خراسان شاگردان مرحوم آخوند خراسانی بودند که خودشان مبنای اصولی داشتند این مثل یک نوری است که پرتو افشانی می کند.

آیت الله فاضل با اشاره به اینکه باید مردم را تشویق کرد که فرزندانشان را به حوزه های علمیه بفرستند، ادامه داد: اگر یک طلبه یک سری اصطلاحات را بخواند و بخواهد جایی دیگر برود دیگر فایده ندارد؛ مسئولان حوزه باید به فکر این باشند که هر طلبه، محوری در استان باشد با قطع نظر از عناوین اداری و عنوان هایی که دارد طلبه و روحانی باید به این شکل باشد.

وی یادآورشد: طلبه و روحانی فعال، انقلاب را تقویت می کند، انقلاب ما را همین وزنه هایی از روحانیت دراستان ها ایجاد کردند اگر روحانیت در شهر های مختلف به میدان نمی آمد مردم حرکتی نمی کردند این چهره ها بودند؛ اما متاسفانه اکثر استان ها از این چهره ها خالی شده است لذا باید به دنبال تعمیق بخشی به مباحث حوزوی باشیم.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: هر طرحی که عمق مسائل علمی را کم بکند، به حوزه علمیه ضربه می زند، باید طرح هایی را به میدان بیاوریم در عین حالی که به طلبه ها فشار نیاورد این طلبه احساس کند در اقیانوسی از علم حضور دارد.

وی افزود: ما فضای علمی حوزه علمیه را برای طلبه ها خیلی کوچک کردیم، باید طرح هایی ارائه شود که به عمق مباحث پرداخته شود.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha