یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه‌های نظارتی اجازه دهند نمایندگانی در محدوده خانواده انقلاب از افکار و سلایق مختلف در عرصه نامزدی انتخابات حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان،حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی رسیدگی کریمانه به نیازمندان و رفع نیازهای آن‌هاست.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۶ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "وَ حُسْنِ مُوَاسَاتِهِمْ بِالْمَاعُونِ ، وَ الْعَوْدِ عَلَیْهِمْ بِالْجِدَةِ وَ الْإِفْضَالِ ، وَ إِعْطَاءِ مَا یَجِبُ لَهُمْ قَبْلَ السُّؤَالِ" خدایا به دوستان و آشنایان من توفیق بده تا بتوانند در خوراک و پوشاک با دیگران مساوات داشته باشند و اضافه بر اینکه در خورد و خوراک نیازمندان را در اموال خود شریک می کنند عنایت بیشتر هم به آنها داشته باشند و توفیق پیدا کرده و بتوانند نیاز نیازمندان را برآورده کنند قبل از اینکه فرد نیازمند تقاضای خود را به زبان بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: امام سجاد(ع) پس از درخواست پشتیبانی معنوی بین اعضای جامعه اسلامی این بار تقاضای پشتیبانی مادی در بین اعضای جامعه اسلامی را مطرح می‌کند ابتدا مواسات در نیازهای ضروری از جمله خوراک و پوشاک یعنی دیگران را در مال خود شریک کنند و البته امام تنها به مواسات بسنده نکرده و خواهان حُسن مواسات هستند یعنی مواسات شما هم در اعطای امکانات و هم در برخورد نیکو و همراه با تکریم و احترام باشد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در جمله دوم می‌فرمایند انسان در بخشش به دیگران و رفع نیاز آن‌ها باید نگاه بلند و کریمانه داشته باشد و با احسان و بخشش بیشتر کاری کند تا علاوه بر رفع نیازهای اولیه، فرد نیازمند به رفاه برسد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: نکته سوم این است که کرامت نیازمند و حرمت او حفظ شود و اگر می دانی فردی نیازی دارد قبل از مراجعه او تو باید حاجتش را برطرف کنی زیرا در روایات داریم اگر تاخیر کنی تا فرد نزد تو بیاید و به بیان نیاز خود بپردازد هر چه به او بدهی کمتر از چیزی است که او از دست داده زیرا او آبرویش را از دست داده و آبروی مومن به قدری ارزشمند است که هر چه به او بدهی جای آن را نمی‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: انسان مسلمان باید اعضای جامعه اسلامی را اعضای خانواده خود بداند و همانطور که نسبت به اعضای خانواده خود احساس مسئولیت، مهرورزی و پشتیبانی مادی و معنوی دارد نسبت به سایرین هم همین گونه باشد و جامعه ما نیازمند این معارف نورانی است و اگر این آداب را در جامعه اسلامی خود داشته باشیم بهشت را در همین دنیا ساخته ایم و جامعه ای پر از مهر و محبت خواهیم داشت که همه برای رسیدگی به یکدیگر گام بر می‌دارند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌ دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی حضور هوشمندانه مردم متدین در عرصه‌های دفاع از اسلام، انقلاب و میهن اسلامی با اتکال به قدرت خداوندی و تمسک به ذیل ولایت الهی است.

امام جمعه زاهدان با اشاره به برخی از مناسبت‌های پیش رو اذعان داشت: امروز جمعه تحت عنوان روز غزه نامگذاری شده است غزه مظلوم و مقتدر که بیش از ۱۰۰ روز مقاومت کرده و طی این مدت بیش از ۱۰۰ هزار شهید، مفقود و مجروح داشته اند و به طور میانگین روزی هزار نفر شهید، مفقود و مجروح داشته‌اند و همچنان مقاومت آن‌ها ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در حادثه تروریستی کرمان در یک روز حدود ۳۰۰ نفر مجروح و شهید شدند و دل‌های مردم ما را آزار داد اما در غزه از مجموع جمعیت دو میلیونی طی ۱۰۰ روز این آمار از شهدا مفقودین و مجروحین نشان از مقاومت جانانه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: مردم فلسطین با مقاومت خودشان قدرت پوشالی اسرائیل غاصب را به چالش کشاندند و ادعاهای آن‌ها را بر ملا کردند و به تعبیر سید مقاومت اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است.

وی گفت: فلسطینی‌ها بامقاومت خود پرده از نقاب دروغین استکبار جهانی یعنی آمریکا و هم دستانش برداشتند و دروغ بودن شعار دفاع از حقوق بشر آن‌ها را بر ملا ساختند که با شهادت این تعداد از جمعیت نه تنها حمایتی صورت نگرفت بلکه از اسرائیل متجاوز حمایت کردند و فلسطینی‌ها با مقاومت خود پرده از نفاق برخی از سران دولت‌های به ظاهر اسلامی هم برداشتند دولت‌هایی که ادعای مسلمانی داشته و شعار حمایت از فلسطین را می‌دهند اما روابط خود را با اسرائیل قطع نکرده و حمایت و پشتیبانی خود از آن‌ها را کم نمی‌کنند و در کنار تامین سوخت هواپیماهای اسرائیل آذوقه‌ای که از سرزمین‌آن‌ها عبور کرده و به اسرائیل می‌رسد را مانع نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: برای برخی از دولت‌های اسلامی جای خجالت دارد که هیچ اقدامی نمی‌کنند اما یک کشور مثل آفریقای جنوبی برای حمایت از مردم فلسطین در دیوان لاهه از اسرائیل شکایت و اقامه دعوا کند کشوری که نه مسلمان و نه عرب است اما غیرت انسانی دارد که این برای دولت‌های اسلامی که هیچ اقدامی نمی‌کنند جای خجالت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: البته جبهه مقاومت در لبنان، عراق، یمن و ایران در حد توان خود پشتیبانی‌هایی داشته‌اند اما در میان همه این‌ها کار مردم یمن کاری کارستان بود و اعلام کردند کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل باشد مورد تعرض قرار می‌گیرد و به وعده خود عمل کردند و آمریکا و انگلیس آن‌ها را تهدید و سپس به آن‌ها حمله کردند اما مردم یمن اعلام کردند ما تا به حال شرمنده فلسطینی‌ها بودیم و اکنون که مورد بمباران قرار گرفته‌ایم شریک غم فلسطینی‌ها بوده و از راه خود و حمایت فلسطین دست بر نمی‌داریم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت و تبریک سیزده رجب سالروز ولادت امام علی(ع) و دهم رجب سالروز ولادت امام محمد تقی(ع) عنوان داشت: از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده‌اند: "من و علی دو پدر این امت هستیم" و توصیه می‌کنند که مردم باید قدر پدر را بدانند و به همین مناسبت میلاد حضرت علی(ع) تحت عنوان روز پدر نامگذاری شده که باید قدر پدران را دانسته، آن‌ها را مورد تکریم قرار داده و دست آن‌ها را ببوسیم و اگر پدری در قید حیات نیست باید به وظیفه خود عمل کرده و با انجام کارهای خیر به نیابت از آن‌ها قدرشناسی خود نسبت به آن‌ها را داشته باشیم که در این صورت با وجود اینکه دستشان از دنیا کوتاه است اما دعای خیر آن‌ها در حق ما مستجاب خواهد شد.

وی افزود: امام جواد(ع) در دوران کودکی به امامت رسیدند و سبب شد مخالفانی که معرفت به مقام امام ندارند گمان کردند که می‌توانند ایشان را در تناظرات علمی مغلوب کنند اما ایشان تهدید را تبدیل به فرصت کرد و در هر یک از مناظرات پیروز بیرون آمد و همه به جایگاه رفیع ایشان اعتراف کردند و کار ویژه امام جواد(ع) کادرسازی برای جبهه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود و حال این مسیر باید تداوم داشته باشد و حوزه های علمیه و مراکز علمی ما باید با تربیت شاگردان فاضل و متعهد برای انقلاب و جبهه مقاومت تلاش کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان برکات ماه رجب پرداخت و گفت: ماه رجب ماه ارتباط ویژه با خداوند متعال و مقدمه ای برای کسب آمادگی جهت ورود به مهمانی خدا در ماه مبارک رمضان است و دستورالعمل‌ها از ماه رجب و شعبان شروع می شود تا پس از دو ماه خودسازی آماده شویم برای ورود به ماه مهمانی خدا و لیاقت مهمانی خدا را پیدا کنیم و برای همین است که در کنار همه اعمال در ماه رجب بر استغفار و طلب بخشش از خداوند به روش‌های مختلف تاکید شده است تا جان و ظرف وجودی ما مطهر شود و آمادگی فیض زلال الهی را داشته باشیم.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب روزهای ویژه‌تری برای ارتباط‌گیری با خداوند متعال است و خوشبختانه بحث اعتکاف هم در کشور راه اندازی شده و مورد استقبال مردم و به خصوص جوانان قرار گرفته و نشان دهنده عمق دلدادگی مردم به دین، ایمان و معنویت آن‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین محامی تصریح کرد: در این هفته اجلاس سراسری ائمه جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه در تهران برگزار شد و در جلساتی رؤسای قوای مجریه و مقننه و برخی از مسئولان شرکت کردند و نمایندگان ولی‌فقیه مطالبات جمع‌بندی شده مردم در نقاط مختلف کشور را بیان کردند و مسئولان پاسخ‌ها و وعده‌هایی دادند و امیدواریم این جلسات ثمربخش باشد و نتیجه آن را در بهبودی وضعیت کشور ببینیم.

وی افزود: پایان اجلاس با دیدار مقام معظم رهبری بود و ایشان پس از دریافت پیام‌های محبت‌آمیز مردم به نقل از ائمه جمعه خواستار ابلاغ سلام خود به مردم در نقاط مختلف کشور بودند و بنده نیز سلام گرم و پر از محبت ایشان را خدمت همه نمازگزاران و مردم عزیز استان تقدیم می‌کنم.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در میان نکات متعددی که مقام معظم رهبری فرمودند در رابطه با جایگاه مردم و نقش مهم آن‌ها در نظام اسلامی تاکید ویژه داشتند از جمله حضور در پیروزی انقلاب، رای به جمهوری اسلامی و حضور در عرصه‌های مختلف از جمله انتخاب رهبری از طریق نمایندگان مجلس خبرگان، انتخاب رئیس جمهور و ... ایشان عنوان کردند که مردم ما خوب، متدین و در تمامی عرصه‌ها حضور داشته‌اند و در این جهت به طور مفصل سخن گفتند.

وی گفت: مقام معظم رهبری با نگاه حکیمانه، شفیقانه، مهربانانه و با نگاه پدری به آحاد امت فرمودند مردم ما خوب هستند و ممکن است کسی دارای عیب و ایرادی باشد اما مومن و ایمانی است و با تواضع فرمودند همه ما دارای عیب هستیم و عیوب سبب نمی‌شود که ما مردم را کنار بزنیم و البته ایشان این نکته را به طور مکرر بیان فرموده‌اند و تاکیدات در این جهت برای همه ما راهگشا و درس آموز است.

امام جمعه زاهدان گفت: ما باید نگاه خود را به مردم اصلاح کنیم و اگر برداشت کسی از ظواهر این باشد که مردم دل در گرو اسلام و ایمان الهی ندارند این گونه نیست و مسئولان باید نگاه خود به مردم را اصلاح و تلاش کنند تا به این مردم خوب، شریف و متعهد بیش از گذشته خدمت کنند.

وی اضافه کرد: این برای همه مردم مسئولیت می آورد که قدر انقلاب اسلامی رهبر انقلاب را بدانیم و بر اساس خطی که ایشان نشان می‌دهند و از فرمانی که صادر می‌کنند از همه توان برای مشارکت در همه عرصه‌هایی که لازم است استفاده کنیم و توان خود را به کار بگیریم و در همه عرصه‌های دفاع از اسلام، انقلاب، میهن اسلامی و پیشرفت کشور حضور و مشارکت داشته باشیم به خصوص در عرصه انتخابات که باید حضور بیشتری داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود عنوان کردند که انتخابات هم حق مردم است و هم یک تکلیف به عهده آن‌ها و لذا باید در انتخابات مشارکت کنیم تا بتوانیم آینده را با دستان خود بسازیم.

وی ادامه داد: مسئولان هم باید از فرمان مقام معظم رهبری درس بگیرند و زمینه را برای مشارکت همه مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ...فراهم کنند زیرا گاهی می‌بینیم که مردم و جوانان گلایه می‌کنند که ما حاضر به کار هستیم اما زمینه حضور را فراهم نمی‌کنند و در مواردی مانع تراشی می‌شود و مسئولان باید برای زمینه‌سازی و حضور پر شور مردم و به خصوص نسل جوان در عرصه‌های مختلف تلاش کنند تا پیشران و پیش‌برنده کشور باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌ها انتخابات است و همان طور که از مردم انتظار می رود حضور پر شور داشته باشند مسئولان محترم هم باید زمینه این حضور پر شور را فراهم کنند و یک کار این است که دستگاه‌های نظارتی که وظیفه تایید صلاحیت نمایندگان را دارند اجازه دهند نمایندگانی از افکار و سلایق مختلف در عرصه نامزدی انتخابات حضور پیدا کنند و البته در محدوده خانواده انقلاب چرا که خط قرمز ما انقلاب اسلامی، رهبری معظم و قانون اساسی است اما باید در میان خانواده انقلاب سلایق و افکار مختلف اجازه حضور در انتخابات را داشته باشند تا هر کسی با هر فکر و سلیقه‌ای بتواند کاندید مورد نظر خود را انتخاب و در انتخابات شرکت کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تأکید کرد:تایید یا رد صلاحیت‌ها نباید به گونه‌ای باشد که شبهه مدیریت یا مهندسی انتخابات را القا کند و گمان شود می‌خواهند کاندید مورد نظر خودشان رأی بیاورد چرا که گاهی شنیده می شود در انتخابات مجلس خبرگان آن‌قدر تعداد نامزدهای تایید شده کم است که نتیجه انتخابات مشخص است و نباید این گونه باشد بلکه باید طبق بیانات مقام معظم رهبری به مردم اعتماد داشته باشیم تا مردم بتوانند از میان نامزدهای متعددی که در داخل خانواده انقلاب هستند به دلخواه فرصت انتخاب داشته باشند.

امام جمعه زاهدان به ارائه گزارشی از سفرهای شهرستانی خود پرداخت و عنوان کرد: سفرهای شهرستانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان داشتیم و این سفرها با هدف گفتگو و شنیدن مشکلات مردم و کمک به مردم برای بیان مطالبات بود که جلسات و برنامه‌های خوبی داشتیم و محور عمده مشکلات را فهرست و پس از بازگشت نیز مشکلات را خدمت استاندار عنوان کردیم که خوشبختانه استاندار نیز در جریان بخش زیادی از این مشکلات بودند و اقدامات صورت‌ گرفته و در دست اجرا را بیان کردند و از ایشان خواستیم تا اطلاع‌رسانی بیشتری نسبت به اقدامات صورت‌ گرفته داشته باشند تا مردم امیدوار و خرسند از انجام فعالیت‌ها باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha