دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی سعیدی - عقیدتی سیاسی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی گفت: هدف اصلی در انتخابات، ارتقای کارآمدی و اداره بهینه کشور است. بنابراین، میان انتخابات و حل مشکلات، به‌ویژه در حوزه مسائل روزمره همچون اقتصاد و معیشت، نسبتی مستقیم وجود دارد، هر چه انتخابات به روی کارآمدی افراد و نخبگان شایسته‌تر، کارآمدتر، پویاتر، پرتحرک‌تر و چالاک‌تر منتج شود، افق موجود برای حل مشکلات، روشن‌تر و امیدبخش‌تر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی شاهرودی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با اشاره به انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ اظهار داشت: انتخابات در کشور ما، در پیوند با مشارکت و رأی داوطلبانه مردم یکی از نشانگان و شاخص‌های مشروعیت، حمایت مردمی و اقتدار نظام و همچنین در پیوند با انتخاب آگاهانه و مطلوب، فرصتی برای تجدید قوا و تقویت روند کارآمدی است.

وی افزود: بنابراین برگزاری انتخابات با مشارکت بالا، یعنی افزایش قدرت و توان برای سرعت بخشی به حل مشکلات و پیشرفت کشور و حتی فراهم شدن بستر برای مذاکره عزتمندانه و کاهش تحریم‌های ظالمانه دشمنانی که تنها زبان زور را می‌فهمند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: با همین نگاه است که امام خامنه‌ای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، انتخابات آخر امسال را خیلی مهم نامیده و تأکید دارند « انتخابات می‌تواند مظهر قدرت ملی باشد.» همچنین معظم له به‌صراحت به برگزاری آن با مشارکت بالا توصیه فرموده‌اند. چراکه این مشارکت نه‌تنها زمینه عبور از فضای بی‌ثباتی و ناامنی را فراهم می‌کند، بلکه با تولید اقتدار و اثبات استحکام نظام، قدرت چانه‌زنی با دشمنان و احقاق حقوق ملی را نیز مقدور می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: کمک به مشارکت حداکثری جامعه را نیز در راستای متقاعدسازی دشمن به شکست جنگ ترکیبی و فشارهای ظالمانه‌اش به‌حساب آورده و پیگیری آن را منطبق با رسالت سربازی و جهادی خود تلقی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی شاهرودی گفت: پیداست، تحقق چنین رسالتی مستلزم آگاهی از یک‌سو و آگهی دادن به دیگران از دیگر سو می‌باشد که نه‌تنها هر عضو این خانواده بزرگ خوش رأی آگاهانه به صندوق می‌اندازد، بلکه نفرات دیگر را نیز به رأی دادن ترغیب کرده و همراه می‌سازد.

وی افزود: انتخابات بزنگاه و گرانیگاهی است که در آن دیدگاه‌های مختلف برای اداره کشور، خود را در معرض رقابت و انتخاب شدن توسط مردم قرار می‌دهند. درواقع، مرکز ثقل در انتخابات این مسئله است که از نظر مردم کدام دیدگاه، فرد یا جریانی بهتر می‌تواند کشور را اداره کند و بر میزان کارآمدی نظام بیفزاید. بر همین اساس، نخبگان و جریان‌های سیاسی معمولاً در هر انتخاباتی می‌کوشند تا بهترین برنامه‌ها را به افکار عمومی عرضه کنند. از این جهت، انتخابات به‌عنوان عاملی برای توسعه و تقویت کارآمدی و پویایی‌ نظام به شمار می‌رود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: از سوی دیگر، به‌واسطه گردش نخبگان در انتخابات، روند اداره کشور و نظم و نسق امور از رکود، ایستایی و عدم پویایی رهایی می‌یابد. درواقع، دیدگاه‌ها و نخبگان متعددی در کشور وجود دارد که هر یک دارای نقاط‌ قوت و ظرفیت‌هایی است که ممکن است دیگران و یا رقبا از آن بی‌بهره باشند. همچنین معمولاً امکان استفاده از همه ظرفیت‌های این نخبگان در یک برهه از زمان وجود ندارد. از این‌رو، انتخابات سازوکاری است که امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد همه نخبگان و نیروهای سیاسی جامعه را در برهه‌های مختلف فراهم می‌کند.

وی گفت: درواقع، هدف اصلی در انتخابات، ارتقای کارآمدی و اداره بهینه کشور است. بنابراین، میان انتخابات و حل مشکلات، به‌ویژه در حوزه مسائل روزمره همچون اقتصاد و معیشت، نسبتی مستقیم وجود دارد: هر چه انتخابات به روی کارآمدی افراد و نخبگان شایسته‌تر، کارآمدتر، پویاتر، پرتحرک‌تر و چالاک‌تر منتج شود، افق موجود برای حل مشکلات، روشن‌تر و امیدبخش‌تر خواهد بود.

برخی ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های موجود مربوط به مدیران ناکارآمد و فاقد تحرک دوره‌های گذشته است

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی شاهرودی تصریح کرد: این ارتباط، به‌ویژه بر این اساس که برخی ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های موجود مربوط به مدیران ناکارآمد و فاقد تحرک دوره‌های گذشته است، اهمیت فراوان دارد. درواقع، اگرچه در نگاه اول ممکن است میان انتخابات و مسئله معیشت ارتباطی برقرار نباشد، اما در اصل، انتخابات به عنوان زمینه‌ساز چرخش نخبگان و مدیران، نقش مهمی در مسئله معیشت دارد؛ زیرا کیفیت اداره اقتصاد و معیشت در کشور تا حد زیادی به لیاقت و ظرفیت‌های مدیران و نخبگانی بستگی دارد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برآمده از انتخابات هستند. به بیان دیگر، بخش مهمی از حل مسائل معیشتی وابسته به کیفی‌تر شدن انتخابات و برآمدن نخبگان توانمند و شایسته از این مسیر است. البته روشن است که هدف و منظور صرفاً مشارکت در انتخابات و انتخاب نماینده نیست، بلکه رأی دادن باید هدفمند و همراه با بصیرت باشد، زیرا در نظام اسلامی اساس بر شایسته سالاری است و از مهمترین شرایط نمایندگان، ولایتمداری و همسویی با سیاستها و راهبردهای رهبری می باشد.

وی افزود: بر این اساس، می‌توان اهمیت انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را بیش‌ازپیش دانست؛ زیرا با توجه به‌شدت و دامنه مشکلات اقتصادی – معیشتی در کشور و همچنین، وضعیت روابط خارجی کشور، انتخابات می‌تواند محرکی برای حل این مشکلات و تقویت مواضع نظام در پرونده‌های مختلف سیاست و روابط خارجی به‌ویژه در ارتباط با رفع تحریم‌های ضدایرانی باشد. بنابراین، انتخابات و نتیجه آن می‌تواند در تداوم روند پیشرفت کشور و تقویت مؤلفه‌های قدرت نظام، به ویژه از نقطه‌نظر خلق و تقویت سرمایه اجتماعی، اثرگذار باشد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نقش و جایگاه مردم در حاکمیت دینی تصریح کرد: درباره نقش و جایگاه مردم در حاکمیت دینی باید گفت که اساساً حاکمیت دینی بدون پذیرش و همراهی مردم نه شکل می‌گیرد و نه کارآمد می‌شود. بنابراین، مردم در تحقق یا عینیت‌یافتن حاکمیت دینی و کارآمدسازی آن نقشی اساسی دارند. از این‌رو، لازم است این دو ساحت و نقش و جایگاه مردم در حاکمیت دینی مورد بررسی قرار گیرد.

نقش مردم در فعلیت یافتن حاکمیت دینی

وی با اشاره به نقش مردم در فعلیت یافتن حاکمیت دینی گفت: در حاکمیت دینی، اگرچه منبع و منشأ حاکمیت، خداوند است و بر این اساس، فرد حاکم باید دارای صلاحیت‌های الهی باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که داشتن صلاحیت به معنای حق حاکمیت نیست و صرف وجود صلاحیت، فرد را صاحب حق (برای حکومت کردن) نمی‌کند و به عبارت دقیق‌تر، حکومت تحقق پیدا نمی‌کند. از این‌رو، در کنار صلاحیت‌های فردی، اقبال مردمی و مقبولیت عامه هم برای عینیت یافتن و تشکیل حکومت لازم است. مقام معظم رهبری در این باره معتقدند: «نظر مردم تأمین‌کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است... در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همه‌ی پایه‌ی مشروعیت... رأی مردم هم لازم است. اسلام برای رأی مردم اهمیت قائل است». علاوه بر این، ایشان با استناد به قانون اساسی، معتقدند در جمهوری اسلامی توزیع قدرت به نحو منطقی و صحیح وجود دارد و همه مراکز قدرت، مستقیم یا غیرمستقیم با آرای مردم در ارتباط هستند و مردم تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده هستند؛ زیرا اگر مردم حکومتی را نخواهند، این حکومت درواقع، پایه‌ی مشروعیت خودش را از دست داده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی شاهرودی افزود: بنابراین، مشخص می‌شود که از نظر مقام معظم رهبری، رأی و نظر مردم، به عنوان یک رکن مشروعیت محسوب شده و ملاک مقبولیت است. به تعبیر دقیقتر، بین «حق حاکمیت» و «قدرت حاکمیت» تفکیک وجود دارد. حق حاکمیت از آن خداوند است، اما قدرت حاکمیت با مردم است. یقین پیامبر یا امام و یا ولی فقیه مقام ثبوت است اما قدرت، فعلیت و حاکمیت پیامبر، امام و یا ولی فقیه مقام اثبات است که با مردم است. اگر نظام اسلامی را به یک مثلث تشبیه کنیم، یک ضلع آن رهبری الهی، ضلع دیگر شریعت و آیین الهی، و مردم قاعده این مثلث هستند و تا مردم به این دو ضلع وصل نشوند، حاکمیت و نظام دینی شکل نمی گیرد. بنابراین، رهبری الهی برای حکومت دینی شرط لازم، اما حضور مردم شرط کافی است و روشن است که یکی از مظاهر اقتدار نظام و رهبری حضور و مشارکت بالای مردم در عرصه انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

نقش مردم در کارآمدی حاکمیت دینی

وی با اشاره به نقش مردم در کارآمدی حاکمیت دینی گفت: نقش مردم در حاکمیت دینی متوقف و محدود به مرحله تأسیس نیست، بلکه مردم در تداوم و ماندگاری این حاکمیت نیز نقش دارند. درواقع، اگر قرار است که رهبر دینی در اداره جامعه توفیقی داشته و کارآمد باشد، این امر بدون همراهی و پشتیبانی مردم امکان‌پذیر نیست. تصریح امیر المؤمنین علی(ع) بر این گزاره که «لا رأی لمن لایطاع»؛ یعنی کسی که از او اطاعت نشود، انگار اساساً رأی و نظری ندارد، تأییدی است بر این نکته که با همراهی و اطاعت مردم است که رهبر دینی می‌تواند جامعه را به صورت کارآمد اداره کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: در تمثیلی جالب، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رابطه ولی فقیه و مردم را به رابطه «نخ و سوزن» تشبیه کرده است؛ بدین ترتیب که سوزن در هر شرایطی قدرت شکافتن پارچه را دارد، اما سوزن زمانی می‌تواند پارچه را بدوزد و مؤثر واقع شود که نخی در پی آن بیاید.

وی ادامه داد: بر این اساس، دستگاه تصمیم و تدبیر ولی فقیه هم زمانی می‌تواند در اداره جامعه کارآمد و مؤثر باشد که مردم همراه و پیرو ایشان باشند. بنابراین، تصمیم و تدبیر ولایت همواره مؤثر و کارآمد است؛ به شرطی که این تصمیم و تدبیر با عمل و همراهی و حمایت مردم هم همراه باشد. بر همین اساس، همراهی مردم شرط کارآمدی حاکمیت دینی نیز محسوب می‌شود. دقت در بسیاری از موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب مؤید این نکته است. به عنوان مثال، دستیابی به چرخه کامل سوخت هسته‌ای با حمایت و همراهی مردم امکان‌پذیر شد یا در دوران دفاع مقدس رشادت مردم بود که تهدید جنگ را تبدیل به فرصت شکوفایی انقلاب اسلامی کرد. بر این اساس، مشارکت مردم در انتخابات در اساس به معنای اعلام حمایت از نظام و مسئولان و به مثابه قوت قلبی برای آنان جهت حل و رفع بهتر و سریع‌تر چالش‌ها و مشکلات موجود در کشور است.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha