شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه خواهران و برادران با نماینده ولی فقیه در استان قزوین دیدار وگفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه خواهران و برادران که به مناسبت ایام میلاد امیرالمؤمنین (ع) انجام شد، ضمن تبریک ایام رجبیه گفت: پدر و مادر حقیقی مؤمنین امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) هستند، اگر ما بخواهیم به زندگی متعالی و اهدافی که خدای متعال در زندگی تعریف کرده برسیم، باید الگوی حقیقی این معنا را داشته باشیم.

وی ادامه داد: الگوی حقیقی این معنا پیامبر (ص) است که حضرت نیز همه زحماتشان را در امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و این خانواده به نمایش در آورده‌اند، در حقیقت برای ساختن تمدن جهانی که با امام زمان (عج) جهانگیر و فراگیر می‌شود، الگویی تحت عنوان خانواده ارائه شده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما خانواده را از تمدن اسلامی جدا کنیم، تمدنی باقی نمی‌ماند، چون تمدن جهانی و اسلامی از خانه و خانواده شروع می‌شود، بنابراین این دو الگو برای ساختن تمدن جهانی است، تمدن جهانی هم بدون اهداف الهی معنایی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امروزه برخی کشورها حرف از تمدن می‌زنند؛ اما محصول تمدنشان می‌شود این قتل‌عام‌هایی که در غزه می‌بینیم که با بی‌رحمی دست به کشتار کودکان و زنان می‌زنند، داروندار غربی‌ها همین بمباران‌هاست، این تمدن آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: تمدن امیرالمؤمنین (ع) این است که قسم یاد می‌کند که اگر همه افلاک سبعه و آنچه تحت آن است را به من بدهند که من پوست جوی را از دهان مورچه‌ای بگیرم چنین نخواهم کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: چقدر جهان تشنه این تفکر است، این به معنای تمدن است، صهیونیست‌ها یک ملتی را قتل‌عام می‌کنند و می‌گویند منفعت ما در خاورمیانه است، امیرالمؤمنین (ع) هم می‌فرماید من دانه‌ای را از دهان مورچه‌ای نمی‌گیرم، چنین تمدنی باید در خانه‌ها جاری شود.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: امام حسن (ع) می‌فرماید یک شب جمعه دیدم مادرم در نماز شب دائم برای همه مؤمنین دعا می‌کرد، پرسیدم مادر جان پس چرا برای خودمان دعا نمی‌کنی؟ حضرت فرمودند الجار ثم الدار، این به معنای پایه اساسی تمدن است.

وی یادآور شد: حوزه برادران باید منویات امیرالمؤمنین (ع) و حوزه خواهران باید منویات حضرت زهرا (س) را به گوش جهانیان برساند، اگر شاگردپروری، تبلیغ، تبیین، رساله، پایان‌نامه و مقاله می‌نویسیم، همه باید برای این باشد که ما را به این هدف نزدیک کند، هر چیزی که ما را از این هدف دور کند فقط وقت ما را تلف می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عابدینی عنوان کرد: اگر فضای حوزه فضای ایمانی، معنوی، اخوت دینی و اعتلای کلمه حق شود، آن موقع ما به خیلی چیزها می‌رسیم، وقت کم است، باید فرصت‌ها را قدر بدانیم، دشمنان شبانه‌روز می‌کوشند این نهال کلمه طیبه را از بین ببرند، ما باید بکوشیم این نهال را هر روز شکوفاتر کنیم.

وی بیان کرد: آن مقاومتی که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، محصول شجره طیبه‌ای است که توسط پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) پایه‌گذاری شده است، نظام ما ام‌القرای جهان اسلام است، ما باید این فرصت‌ها را قدر بدانیم.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: تمام همّ و غمّ فرقه‌های انحرافی این است که بیایند روی به جان هم انداختن فرقه‌ها تمرکز کنند، صهیونیست‌ها نیز دقیقاً همین را می‌خواهند، اصلاً صهیونیست‌ها دارند منویات خود را توسط همین آدم‌های ماجراجو اعمال می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: سیستم خانواده برای تحکیم نظام امامت ریخته شده است، اسلام به زن منصب و موقعیتی به عنوان رکن اصلی و اساسی خانواده داده و احترام ویژه‌ای برای او در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: جوانی خدمت پیامبر (ص) آمد و گفت من به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت فرمود به مادرت، دوباره و سه باره پرسید، مجدد حضرت همان پاسخ را داد، چهارمین بار فرمود به پدرت، یعنی گویا سهم مادر در عواطف و معنویت روحی چند برابر پدر است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قز وین یادآور شد: از سوی دیگر نیز خداوند در آیه ۳۴ سوره نساء می‌فرماید «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ»، یعنی (مردان سرپرست زنانند)، این به دلیل آن است که مسئولیت‌های سخت‌افزاری زندگی بر عهده مردان گذاشته شده است، اگر ما آموزه‌های دینی را رعایت کنیم نظام امت و امامت را در خانه استحکام می‌بخشیم، این نظام به هر دو جهت توجه دارد.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند رسول اکرم (ص) را مأمور می‌کند و می‌گوید تو پیامبر همه جهانیان هستی، درحالی‌که پیامبری (ص) مانند حضرت عیسی (ع) را پیامبر بخشی از بنی‌اسرائیل معرفی می‌کند، بنابراین رسالت امور خارجه این نیست که فقط دغدغه صادرات محصولات را داشته باشد، این‌ها حاشیه هستند، متن اصلی چیز دیگری است، متن این است که باید رسالت پیامبر (ص) توسط وزارت امور خارجه جهانی شود.

وی عنوان کرد: همچنین این رسالت باید توسط حوزویان دیده شود، گاهی ما مشغول منبر، کلاس درس و مسجد هستیم و اصل رسالت را فراموش می‌کنیم، این مسائل مهم را باید دید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همان پیغمبری که رسالتش جهانی است، راجع به دخترش فرموده فاطمه (س) سیده نساء العالمین من الاولین و الاخرین است، یعنی اگر پیامبر (ص) برای همه جهانیان است، بدون فاطمه (س) به‌عنوان یک الگوی زنانه نمی‌شود جهانیان را به وادی شجره طیبه دین دعوت کرد، باید به جهان نشان بدهیم که ما فاطمه (س) داریم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: از حضرت مریم (س) نیز تحت عنوان سیده نساء العالمین یاد شده است، در روایات آمده منظور این است که حضرت مریم (س) سیده نساء العالمین زمانه خودش است، بنابراین حضرت فاطمه (س) سیده و سرور حضرت مریم (س)، حضرت خدیجه (س)، حضرت آسیه (س) و حضرت حواست، حوزه‌ها رسالت دارند این نگاه را به جهانیان بشناسانند.

وی تأکید کرد: درباره سوره فجر، در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت فرمودند منظور از «والفجر» وجود نازنین حضرت حجت (عج) است، منظور از «و لیال عشر» امام حسن عسکری (ع) تا امام حسن مجتبی (ع) است، همه این امامان در دوران زندان و ستم و ظلم دشمنان بوده‌اند، منظور از «والشفع» فاطمه (س) و علی (ع) و منظور از «والوتر» رسول خداست، در برخی نقل‌ها هم آمده منظور از «والشفع» علی (ع) و رسول خدا (ص) و منظور از «والوتر» خدای یگانه است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در ادامه آمده «والیل اذا یسر» به معنای دولت حَبتر است، دولت حبتر دولتی است که استمرار پیدا می‌کند تا به دولت حضرت قائم (عج) وصل شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در مجمع‌البحرین آمده حبتر به معنای قصیر المدت است، یعنی دولتی که خیلی طولانی نیست و منجر به دولت حضرت صاحب الزمان (عج) می‌شود، این حدیث خیلی دل ما را شاد می‌کند.

وی اظهار کرد: در سوره فجر خداوند به خوبی نشان داده که گردنِ گردن‌کلفتان عالم را می‌شکند و آن‌ها را سر جای خودشان می‌نشاند، در ادامه نیز خداوند فرموده وقتی همه حجت‌ها بر آدم‌ها تمام می‌شود، آدم‌ها دو جور می‌شوند، یا اهل جهنم و یا اهل بهشت می‌شوند، خداوند در مورد آن‌هایی که اهل جهنم می‌شود می‌فرماید جهنم را کشان‌کشان می‌آورند، معلوم می‌شود آدمی که جهنمی است، خودش هم جهنم است، قیامت که می‌شود این جهنم سیار یعنی آدم‌های جهنمی را کشان‌کشان به سمت جهنم ثابت می‌برند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بهشتی سیار هم داریم، خداوند در ادامه می‌فرماید بهشتی‌های سیار یعنی آدم‌های بهشتی را به بهشت ثابت می‌برند، خداوند به همه ما می‌گوید همیشه فرصت ندارید که رکوع و سجود کنید، ما باید تا زنده هستیم و خدا به ما فرصت عنایت کرده کاری کنیم. ‌

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: نفس مطمئنه برای ما امتحان است، باید ببینیم ما که هستیم؟ یک موقع ما در حد «یا ایهاالناس» یا «یا بنی آدم» هستیم، یک موقع در حد «یا ایها الانسان» هستیم که همت کرده‌ایم انس، الفت و انسانیت در ما به وجود آمده است، وقتی مخاطب «یا ایهاالذین آمنوا» شدیم خداوند موارد زیادی را از ما می‌خواهد و می‌فرماید تقوا داشته باشید، نماز بخوانید، زکات بپردازید، و در نهایت می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید زیاد اهل ذکر باشید، چرا که با ذکر خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در نهایت با نفس مطمئنه مؤمنین را خطاب می‌کند، آیا این برای غیر معصومین هم هست؟ بله، امام (ره) در پایان وصیت‌نامه‌شان فرمودند با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا با مردم خداحافظی می‌کنم، پس معلوم می‌شود هر کس به قدر همت خود می‌تواند از این مقوله نفس مطمئنه برخوردار باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: اگر یک نفر به ما بگوید فاصله واقعی ما تا ظهور چقدر است؟ باید پاسخ داد بیایید ببینیم فاصله ما تا صداقت و راستی چقدر است، فاصله ما تا اخلاص چقدر است، فاصله ما با نمازی که از ما انتظار می‌رود چقدر است، به همین میزان ما با ظهور فاصله داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: ما چقدر انتظار نماز را می‌کشیم؟ اصلاً رمق و شوقی داریم که می‌خواهیم در نماز به ملاقات خدا برویم و با او گفت‌وگو کنیم؟ به همین میزان ما شوق ظهور داریم، باید ببینیم فاصله ما تا مسجد و جماعت، فاصله ما تا اقامه نمازهای باشکوه و اقامه نماز جمعه چقدر است؟ خداوند در آیه ۹ سوره جمعه فرموده وقتی ندای نماز جمعه سر داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید، خرید و فروش را رها کنید، این برای شما بهتر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: کمک یکدیگر باشیم تا بتوانیم شعائر الهی را برجسته کنیم، همه امید مردم به حوزه‌های علمیه است، شما امید رهبر حکیم انقلاب هستید، رهبر حکیم انقلاب فرمودند امامت جمعه از کارهای بسیار مشکل است، امام جماعت نیز همان است، امامت جمعه، جماعت، استاد، حوزوی و مربی مردم بودن کارهای بسیار سنگینی است که ان‌شاءالله خدا برای انجام آن‌ها به شما قدرت، قوت و برکت بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha