چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اعتکاف

حوزه/ وحیده محمدلو گفت:مبلغین باید تلاش کنند در مستمعین محبت خدا و محبت اولیای خدا به خصوص مولایمان امام زمان (ارواحنافداه) را ایجاد و تقویت کنند.

وحیده محمدلو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه، با اشاره به اهمیت اعتکاف و ضرورت اهتمام بدان، اظهار داشت: تمامی مبلغین فرهنگی اعتکاف بهتر است بیانات امام خامنه ای که درباره اعتکاف گفته شده را بخوانند که معظم له در بخشی از بیانات خود می فرمایند؛ اعتکاف جای عبادت است؛ البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم‌دهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همه‌ی اینها فرصتهایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ برای این باید برنامه‌ریزی بشود. مهم‌ترین کار، برنامه‌ریزی است. اگر چنانچه برنامه‌ریزی نشد و کمک نشدند این جمعِ جوانِ مشتاق و شوریده‌ای که برای اعتکاف وارد این مسجد شده‌اند، این نیروها هدر خواهد رفت و احیاناً زیان‌آفرین خواهد شد.

وی ادامه داد: در اعتکاف تمرین مراقبت را باید از خودمان شروع کنیم و در این سه روزی که معتکفین در مسجد هستند تمرین مراقبت از خود را بکنند و در تمام اعمال و رفتار خود آن را به منصه ظهور بگذارند و تلاش کنند رضایت و خواست الهی را بر هوای نفسشان مقدم بدارند و تسلیم هوای نفس نشوند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: اعتکاف بیشتر یک برنامه فردی است بنابراین برنامه های جمعی اعتکاف نبایستی به قدری زیاد شود که خلوت سه روزه معتکفین را به هم بریزد. تفکر و تامل و نماز و دعا و قرآن جزو برنامه های لازم برای معتکفین می باشد و معتکفین بهتر است سعی کنند در اعتکاف با قرآن و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه انس پیدا کنند.

وی افزود: مبلغین نیز باید تلاش کنند در مستمعین محبت خدا و محبت اولیای خدا به خصوص مولایمان امام زمان (ارواحنافداه) را ایجاد و تقویت کنند. و می توانند در مورد یاد حضرت و ویژگی های ایشان و ویژگی های یاران حضرت و معنای انتظار و دوران ظهور ؛ دوران رجعت ؛علائم ظهور و مدعیان دروغین همچون امثال یمانی و..‌ صحبت کنند.

محمدلو خاطرنشان کرد: با توجه به میلاد با سعادت مولا علی علیه السلام که مصادف با اولین روز اعتکاف هم می باشد مبلغین می توانند درباره شخصیت و عظمت مولا علی علیه السلام هم صحبت کنند.

وی گفت: از جمله مباحثی که می توان در جلسات اعتکاف مطرح کرد مسائل معرفتی برای جوانان و نوجوانان می باشد و برای دختران می توان مسائل حجاب و عفاف را تبیین کرد و به شبهات در این زمینه پاسخ داد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: چون آخرین روز اعتکاف برابر با وفات حضرت زینب سلام الله علیها است بهتر است شخصیت حضرت زینب و نقش بزرگ ایشان در کربلا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

وی افزود: همچنین در جلسات لازم است احکام اعتکاف به معتکفین گوشزد شود و با توجه به این که در آستان انتخابات نیز قرار داریم تبیین این مسئله و پاسخ به شبهات در این زمینه هم لازم و ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha