شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید محمود حسینی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از افزایش ۵۰ درصدی ثبت نام کنندگان برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف در استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

پبه گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام سید محمود حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی امروز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم مؤمن آذربایجان شرقی در سطح شهرستان های این استان برای شرکت در مراسم اعتکاف ثبت نام کرده اند و به طور حتم این تعداد تا زمان برگزاری مراسم افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مهیا شدن ۱۶۰ مسجد استان برای ارائه خدمات به معتکفان، اظهار داشت: ۵۰ مسجد محوری در شهرستان تبریز میزبان مهمانان الهی ماه رجب خواهند بود و با توجه به استقبال دانش آموزان و دانشجویان از این مراسم در سال های اخیر، در اعتکاف امسال پنج مسجد در استان برای اعتکاف دانش آموزی و ۲۵ مسجد نیز برای برگزاری اعتکاف دانشجویی تعیین شده اند تا این قشر مهم از بستر و فرصت ارزشمند خودسازی، تزکیه نفس و بازسازی روحی و معنوی ایام اعتکاف بیشترین بهره را ببرند.

وی از پیش بینی حضور بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم مؤمن استان در مراسم اعتکاف امسال نیز خبر داد و افزود: ۱۴۵ مسجد در شهرستان های آذربایجان شرقی میزبان این تعداد از معتکفین در ایام اعتکاف مصادف با پنجم تا هفتم بهمن خواهند بود که سهم شهرستان تبریز از این تعداد ۴۰ مسجد محوری است.

حجت الاسلام حسینی، اعتکاف دانش آموزی و دانشجویی را از مهمترین بخش های مراسم امسال عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس دست کم ۳۵ مسجد استان میزبان دانش آموزان و دانشجویان معتکف خواهند بود و تلاش بر این است تا با بکارگیری ظرفیت تشکل های مرتبط با این حوزه و با همکاری آموزش و پرورش، مراسم اعتکاف دانش آموزی و دانشجویی هم به لحاظ کمی و تعداد شرکت کنندگان و هم از نظر محتوا و غنای برنامه ها تقویت شود.

وی همچنین اظهار داشت: مساجد محوری در سطح تبریز و سایر شهرستان ها برای برگزاری این مراسم آماده شده اند و به دنبال هماهنگی با اساتید و چهره های شاخص کشوری برای حضور در برنامه های اعتکاف در سطح استان هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: تلاش می کنیم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی بخشی از ارزاق و اقلام مورد نیاز مساجد برگزار کننده مراسم اعتکاف را با قیمت دولتی تامین و در اختیار آنها قرار دهیم که این اقلام شامل گوشت قرمز، مرغ و برنج خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی گفت: در تبریز بیش از ۴۰ مسجد محوری برای برگزاری مراسم اعتکاف و میزبانی از میهمانان الهی ماه رجب مهیا شده اند.

وی خاطر نشان کرد: اعتکاف سنت حسنه ای است که تمام انبیای الهی نه تنها به انجام آن متعهد بوده اند بلکه مومنان و پیروان خود را نیز به آن ترغیب و تشویق کرده اند و خوشبختانه این مراسم معنوی پس از انقلاب اسلامی و از سال ۷۶ به صورت مستمر و منظم در حال اجراست تا بستری برای خودسازی و تزکیه نفس مهمانان الهی در ماه رجب باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بنا بر اجرا و برگزاری مردمی مراسم و برنامه های فرهنگی و مذهبی، تصریح کرد: البته سازمان ها و دستگاه های مسئول نیز در قالب وظایف و تکالیف محوله باید بر حسن اجرا و صیانت از اصل این برنامه ها نظارت داشته و با انجام همکاری و همراهی های لازم نسبت به تسهیل گری و بسترسازی برای حضور هر چه بیشتر اقشار و تشکل های مردمی اهتمام کنند.

وی در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف ویژه هر قشر از جامعه نیز، گفت: این رویکرد می تواند در ترغیب اقشار و طیف های مختلف برای حضور در این مراسم معنوی و استفاده از فیوضات آن مؤثر باشد و چنانچه ظرافت ها و دقت های لازم در برگزاری چنین مراسمی متناسب با ذائقه هر قشر در نظر گرفته شود، شاهد اثرات مثبت آن خواهیم بود و نمونه آن را در برگزاری چند ساله اعتکاف دانش آموزی و دانشجویی در استان به خوبی لمس کرده ایم.

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: اعتکاف مراسمی است که تأثیرگذاری آن بر خودسازی معتکفان بی نظیر است و باید نسبت به صیانت از فضای این مراسم و حفظ معنویت آن دقت لازم اعمال شده و از ورود برخی موضوعات غیرمرتبط سیاسی و اجتماعی با توجه به شرایط خاص پیش روی کشور و یا ترویج برخی بدعت ها به نام مراسم اعتکاف جلوگیری شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: نقش محوری مساجد در برگزاری برنامه ها و مراسم مذهبی، فرهنگی و اجتماعی موضوعی است که با هدف تحقق عملی منویات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل گیری تمدن نوین اسلامی در برنامه ریزی و برگزاری مراسمی همچون اعتکاف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha