یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله مروی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تحلیل زندگانی امیرالمؤمنین علیه السلام، تصریح کرد: باید برای اهل سنت تبیین شود که دفاع ما از أمیرمؤمنان علیه السلام دفاع از سنت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم است و تنها شخصی که سنت پیامبر(ص) متبلور در او است و عالم و اعلم به این سنت است حضرت علی(ع) هستند.

آیت الله جواد مروی در پایان درس خارج فقه چهارشنبه خود به تبیین عظمت شخصیّت حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلوة و السلام و اهمیت ایام البیض ماه رجب پرداخت که آن را در ادامه می‌خوانید:

در آستانه میلاد مولی الموحدین، یعسوب الدین، قائد غر المحجّلین أمیر المؤمنین علیه الصلوة و السلام و همچنین در آستانه ایام البیض ماه رجب هستیم.

ـ اهمیّت تحلیل زندگانی حضرت فراتر از نقل صرف فضائل

ـ نقل فضائل خوب است بخصوص الفضل ما شهدت به الأعداء و خوشتر آن باشد که سرّ دلبران گفته آید در کلام دیگران. برای غیر شیعه تبیین و تحلیل شود که چرا مکتب تشیّع این مقدار بر جایگاه حضرت تأکید دارد.

ـ حضرت فرمودند اللّهُمَّ إنّی أوَّلُ مَن أنابَ، وَ سَمِعَ وَ أجابَ، لَم یَسبِقنی إلّا رَسولُ اللّه صلّی اللّهُ علیهِ وَ آلهِ بِالصَّلاةِ.

ـ بعض اهل سنت به سنّ حضرت در زمان تصدیق رسول خدا تعریض می‌زنند. اسکافی در المعیار و الموازنه میگوید ایمان امیر مؤمنان کان بطلب من النبی در یوم الدار و اگر قابلیّت خطاب نبود، شخص حکیم خطاب نمی‌فرمود.

ـ حضرت فرمودند أنا مِن رَسولِ اللّهِ صلی اللّه علیه و آله و سلم کَالصِّنوِ مِنَ الصِّنوِ وَ الذِّراعِ مِنَ العَضُدِ. (الصِّنوان: النَّخلَتانِ یَجمَعُهُما أصلٌ واحدٌ.)

زید بن ثابت که بالأخره عثمانی شد و در دستگاه عثمان جایگاه ویژه داشت خطاب به حضرت عرض می‌کند أنتَ مِن رَسولِ اللهِ صَلّی اللّهُ عَلَیهِ وَ سَلَّمَ بِالمَکانِ الَّذی لا یَعدِلُهُ أحَدٌ، فَأنتَ لِلخَیرِ کُلِّهِ أهلٌ وَ مَعدِنٌ.

ـ باید برای اهل سنت تبیین شود که دفاع ما از أمیر مؤمنان علیه السلام دفاع از سنت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم است و تنها شخصی که سنت پیامبر متبلور در او است و عالم و اعلم به این سنت است حضرت امیر هستند.

ـ فکر میکنم اگر سه شخصیت بیشترین کینه را نسبت به امیرمؤمنان داشته باشند یکی از آنها عایشه است که شدیدترین بغض را نسبت به امیرمؤمنان داشته است.

ـ إبن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از شیخ ابویعقوب معتزلی نقل می‌کند و میگوید لم یکن یتشیع یعنی او هم شیعه نبود از اساتیدش بود، نسبت به عایشه نقل میکند ثم ماتت فاطمه فجائت نساء رسول الله کلهن الی بنی هاشم فی العزاء الا عایشه فإنها لم تأت و اظهرت مرضاً و نُقل الی علی کلامٌ یدلّ علی السرور.

ـ عالمان متعدد اهل سنت از جمله بخاری در تاریخش مینویسد عایشه میگفت علی اعلم الناس بالسنه. (التاریخ الکبیر، ج٣، ص ٢٢٨ و ٧٦٧)

ـ ما از کسی دفاع میکنیم که تمام شخصیتش دفاع از اسلام و پیامبر است.

ـ در حج وقتی عثمان امیر الحاج بود مریض شد به حضرت امیر عرض کرد شما امامت نماز را انجام دهید حضرت فرمودند مثل تو نماز نمیخوانم بلکه مانند پیامبر نماز می‌خوانم. ما کُنتُ لِأَدَعَ سُنَّةَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه وآله) لِقَولِ أحَدٍ» . عثمان گفت نمی‌خواهد نماز بخوانید.

روزی هم که حضرت در ظاهر خلیفه شدند وقتی مردم هجوم آوردند و بیعت کردند فرمود إنّی حامِلُکُم عَلی مَنهَجِ نَبِیِّکُم. (نهج البلاغه)

این دفاع از امیرمؤمنان یعنی دفاع از سنت رسول خدا.

ـ به اندیشمندان اهل سنت میگوییم دفاع از سنت پیامبر تنها یک راه دارد آن هم شناخت امیر و دفاع از منهج امیر مؤمنان(ع) است.

نکته دیگر نسبت به ایام البیض است.

ـ ایام البیض ماه رجب را قدر بدانیم که ویژگی خاصی دارد، دقت کنیم این دو سه روز را به بطالت نگذرانیم.

ـ ان لله فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها. مترصد باشیم که از نسیم‌های رحمت الهی بهره‌مند شویم.

ـ افرادی که چشمشان باز بود بعضشان را هم دیده بودیم قبل ماه رجب منتظر بودند که ماه رجب و ایام البیض برسد. حالتی که دیده بودیم قبل عرفه بعضی داشتند همان حالت را قبل ورود به ایام البیض داشتند.

ـ به فکر خودمان باشیم. بعض ادعیه و بعض اعمال را دقت کنیم و عمده هم محاسبة النفس است.

دعامی‌کنیم خداوند به برکت این ایام پیروزی مت اسلامی بر دشمن صهیونیستی را مقدّر بفرماید. مردم مظلوم غزه که امروز رمز العزّة برای امت اسلامی هستند بر دشمنشان پیروز گرداند مشکلات کشورهای اسلامی و کشور اسلامی ما را برطرف بفرماید.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha