شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قزوین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: دو چیز در حج، نماز جمعه و اعتکاف بسیار مهم و مشترک است، نخست تقوا و دوم ذکر.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در جمع معتکفین مسجد جامع الغدیر و مسجد محمدرسول‌الله(ص)، ضمن تبریک میلاد امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: شما فرزندان امیرالمؤمنین(ع) هستید، نتیجه راهنمایی‌های امیرالمؤمنین(ع) و اولاد آن حضرت باعث شده که شما اکنون با نیت خالص و برای عبادت دور هم جمع شده‌اید، این‌ها لطف خدای متعال است که به واسطه پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) شامل حال شما شده که این گونه به میدان عبادت بیایید.

وی ادامه داد: ما در اسلام سه برنامه داریم که به هم شباهت دارند، اعتکاف، حج و نماز جمعه، حال شباهت این‌ها چیست؟ دو چیز در حج، نماز جمعه و اعتکاف بسیار مهم و مشترک است که نخست تقوا است و دوم ذکر.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در نماز جمعه ذکر بسیار مهم است، ذکر یعنی از خدا غافل نباشیم، خدا را غایب نبینیم، بدانیم که همه جا و هر لحظه خدا ما را می‌بیند و حاضر است، ما در پیشگاه خدا هستیم، عالم محضر خداست، یعنی خدا همه چیز عالم را می‌بیند، اگر آدم به درستی این را درک کند، آیا گناه می‌کند؟ ما چه زمانی گناه می‌کنیم؟ آن زمانی که در دل‌مان و در ذهن‌مان از یاد خدا غافل می‌شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بیاییم در اعتکاف با خدا عهد و پیمان ببندیم که اگر عذر و بهانه‌ای نداشتیم به همراه خانواده همواره در نماز جمعه حاضر شویم، خداوند در آیه ۹ سوره جمعه فرمود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید، اگر بدانید این برای شما بهتر است).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید، وقتی در روز جمعه شما را به نماز جمعه دعوت می‌کنند، برای یاد خدا بشتابید، اگر خرید و فروش می‌کنید یا هر کار دیگری دارید آن را زمین بگذارید و به سوی نماز بشتابید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: نماز جمعه دو خطبه دارد، یعنی مردم جامعه ما باید هر هفته در همه شهرهای کشورهای اسلامی جمع شوند و امام جمعه برای آن‌ها بگوید که اکنون مهم‌ترین مسئله روزگار چیست، برای مثال اگر در غزه کودک‌کشی و جنایت می‌شود و انسان‌های بی‌گناه آواره می‌شوند، باید جایی باشد که مسلمان‌ها هر هفته دور هم جمع شوند تا هم‌فکری کنند چطور به داد این مظلومان برسند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: روایات زیادی داریم که اگر کسی سه جمعه پشت سر هم بدون عذر در نماز جمعه شرکت نکند، منافق می‌شود.

وی یادآور شد: از دلایل اهمیت نماز جمعه این است که نماز جمعه ذکر است و باعث می‌شود ما از خدا دور نمی‌شویم و ارتباط‌مان با خدا زنده بماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۰ سوره جمعه می‌فرماید «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون»، یعنی (و چون نماز گزارده شد در روی زمین پراکنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید باشد که شما رستگار گردید).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در این آیه فرموده وقتی نماز جمعه تمام شد در شهر پراکنده شوید، به دنبال فضل و رحمت خدا باشید، نماز جمعه تمام می‌شود اما ذکر تمام نمی‌شود، ذکر باید در طول هفته ادامه پیدا کند، همین که ذکر در دل ما ضعیف شد باز هم جمعه دیگری از راه می‌رسد تا با ذکر و نماز جمعه قوت بگیریم.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه ۱۱ سوره جمعه آن‌هایی را که به نماز جمعه نمی‌روند توبیخ می‌کند، خداوند در این آیه می‌فرماید «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِین»، یعنی (و چون داد و ستد یا سرگرمی ببینند به سوی آن روی‌آور می‌شوند و تو را در حالی که ایستاده‌ای ترک می‌کنند بگو آنچه نزد خداست از سرگرمی و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزی‌دهندگان است).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید برخی همین که بازار و خرید و فروش را می‌بینند نماز جمعه را فراموش می‌کنند، در حالی که پیامبر(ص) ایستاده و خطبه می‌خواند، آن حضرت را رها کرده و به سراغ خرید و فروش می‌روند، خدا این‌ها را توبیخ می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: دومین نکته حائز اهمیت در نماز جمعه بحث تقواست، خطیب جمعه در هر دو خطبه باید مردم را به تقوا دعوت کند و بگوید ای مردم تقوا داشته باشید، حلال و حرام خدا را رعایت کنید، به هم ظلم نکنید، نسبت به هم مهربان باشید، سر یکدیگر کلاه نگذارید، نسبت به هم بی‌انصاف نباشید، غیبت نکنید، دروغ نگویید، نسبت به پدر و مادرتان نهایت احترام و مهربانی را داشته باشید، نسبت به مسلمانان دنیا و نسبت به مردم غزه بی‌تفاوت نباشید، این‌ها به معنای تقواست، آدم باتقوا عقلش دانا و اراده‌اش توانا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ذکر و تقوا در نماز جمعه بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حج نیز این گونه است، خدای متعال در آیه ۱۹۷ سوره بقره می‌فرماید «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ»، یعنی (حج در ماه‌های معینی است پس هر کس در این ماه‌ها حج را برخود واجب گرداند بداند که در اثنای حج هم‌بستری و گناه و جدال روا نیست و هر کار نیکی انجام می‌دهید خدا آن را می‌داند و برای خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگاری است و ای خردمندان از من پروا کنید).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید حج تمتع در یک زمان مشخصی اجرا می‌شود، وقتی به حج رفتید هر چه می‌توانید زاد و توشه برگیرید، بهترین زاد و توشه حج تقوای الهی است، ای کسانی که عقل دارید مبادا از تقوا جدا شوید.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره می‌فرماید «فَإِذَا قَضَیْتُمْ مَنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَذِکْرِکُمْ آبَاءَکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاق»، یعنی (و چون آداب ویژه حج‌ خود را به جای آوردید همان گونه که پدران خود را به یاد می‌آورید یا با یادکردنی بیشتر خدا را به یاد آورید و از مردم کسی است که می‌گوید پروردگارا به ما در همین دنیا عطا کن و حال آنکه برای او در آخرت نصیبی نیست).

وی اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید وقتی مراسم حج تمام شد، همان قدر که به یاد پدرانتان هستید، حتی بیشتر از آن به یاد خدا باشید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در اعتکاف نیز مانند نماز جمعه و حج، تقوا و ذکر بسیار مهم است، چرا ما در اعتکاف با خدا خلوت می‌کنیم؟ در پاسخ باید گفت ما به اعتکاف می‌آییم تا به یاد خدا بودن را در این مراسم تمرین کنیم، یعنی حتی بعد از مراسم اعتکاف هم یاد خدا نباید تمام شود و تمام زندگی‌مان باید با یاد خدا باشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ما به اینجا آمده‌ایم تا اگر در زندگی‌مان اشتباهی کردیم، غیبتی کردیم، بدگویی کردیم، دل کسی را شکستیم، پدر و مادری را از خودمان رنجاندیم، توبه کنیم و تقوا را در همه جا رعایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ذکر این نیست که فقط لب ما بجنبد، ذکر این است که دل ما بلرزد، خدای متعال در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُون»، یعنی (مؤمنان همان کسانی‌اند که چون خدا یاد شود دل‌هایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند).

امام جمعه قزوین تأکید کرد: مؤمن حقیقی آن کسی است که وقتی یاد خدا می‌شود دلش تکان می‌خورد، ما وقتی به خدا علاقه داشته باشیم اهل ذکر می‌شویم، ذکر فقط سبحان‌الله و الله‌اکبر گفتن نیست، اصل ذکر قرآن است، هر کلمه و آیه قرآن ذکر است، خدای متعال در آیه ۹ سوره حجر می‌فرماید «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون»، یعنی (بی‌تردید ما این ذکر (قرآن) را به تدریج نازل کرده‌ایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تشریح معنای ذکر پرداخت و یادآور شد: ذکر یعنی به پدر و مادر خود احترام بگذاریم، البته این فقط در حد حرف نباشد، ذکر یعنی وظیفه خود را در این دنیا انجام دهیم، قرآن می‌گوید چطور نشسته‌اید در حالی که محرومان و مستضعفان را می‌کشند؟

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۷۵ سوره نساء می‌فرماید «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا»، یعنی (شما را چه شده که در راه خدا و رهایی مردان و زنان و کودکان مستضعفی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‌اند، نمی‌جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می‌گویند پروردگارا ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده).

تقوا و ذکر، وجه مشترک حج، نماز جمعه و اعتکاف است

تقوا و ذکر، وجه مشترک حج، نماز جمعه و اعتکاف است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha