یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دومین اجلاسیه معاونین پژوهش مدارس علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: مواظب باشیم صحبت‌هایی که درباره کاندیداهای مجلس خبرگان داریم اثباتی و ثابت شده باشد و هیچ گونه خدشه و نظر تنقیصی به دیگر کاندیداها وارد نکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، امروز در اجلاسیه معاونین پژوهش حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به آیه ۲۸ سوره غافر «وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُمْ بِالْبَیِّنَاتِ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ وَإِنْ یَکُ کَاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ ۖ وَإِنْ یَکُ صَادِقًا یُصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»، اظهار داشت: در بعضی از موارد شاید ضرورتی نداشته باشد انسان به میدان ورود کرده و به توضیح، تبیین، شرح و ابراز عقیده بپردازد و لذا تقیه یکی از ضروریات دین است «التّقیّة دینی و دین آبائی».

وی افزود: اما در بعضی موارد دیگر جای تقیه نیست و تقیه در آن موراد حرام است، آن موارد جایی هستند که اصل دین و دیانت محل خطر از بین رفتن باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه کجا محل تقیه است و کجا نیست گاهی اوقات برای ما دشوار می‌شود، بعضی اوقات تعیین مصداق و موضع تکلیف سخت می‌شود، در شرایط امروزی که می‌بینیم ولی زمان ما در هر فرصت، هرزمان و هرجلسه‌ای مسئله حضور حداکثری در انتخابات را مطرح می‌کند و بر همه کسانی که تریبون، منبر، خطابه و مخاطب دارند امر و تکلیف می‌کند و می‌فرماید که واجب است هم خود حضور پیدا کنید و هم مردم را به حضور حداکثری دعوت کنید، این از آن مواردی است که می‌توانیم به راحتی بگوئیم دیگر جائی برای تقیه نمانده و نباید سکوت کنیم.

مدیرحوزه علمیه خوزستان گفت: در داستان حضرت موسی ما چندین مورد را پیدا می‌کنیم که اطرافیان حضرت به تبیین مشغول شده و رشد ویژه‌ای کسب کردند، تبیین در زمانی که ولی و خلیفه الهی در زمین نیاز به همراه و یاور داشته باشد باعث رشد ویژه و یک شبه ره صدساله را رفتن می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از آن موارد حضرت آسیه است که خداوند در قرآن از ایشان به عنوان الگو نام می‌برد، علت آن این است که در زمانی که حضرت موسی(ع) به عنوان ولی زمان نیاز به تائید، حمایت و حضور از سوی اطرافیان داشت ایشان به میدان آمده و تبیین کردند (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ/ آیه ۱۱ سوره تحریم).

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان اظهار کرد: مثال دوم ساحران هستند که وقتی حق را شناختند و در آن شرایطی که می‌دانستند فرعون چه بر سرآنها خواهد آورد و می‌توانستند ایمان خود را کتمان کنند و خود را در معرض خطر و عذاب‌های فرعون قرار ندهند ولی دست از تبیین برنداشته و گفتند ما به خداوند هارون و موسی ایمان آوردیم. (فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَیٰ/ آیه ۷۰ سوره طه).

وی بیان کرد: مثال سوم مثال مؤمن آل فرعون یکی از نزدیکان فرعون است که ایمان خود را مدت‌ها کتمان کرده بود ولی وقتی دین خدا و ولی زمان نیازمند حمایت و تبیین او شد دیگر دست از کتمان کشید و ابراز عقیده کرد (وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُمْ بِالْبَیِّنَاتِ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ....).

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: امروزه برای ما ولی و حجتی قرار داده شده، حجتی که علاوه بر اینکه دلیل نقلی برای حجیتش داریم دلیل تجربی نیز داریم و همه دیدیم ایشان سی و اندی سال است کشوری را که همه به دنبال نابودی آن هستند را در طوفان‌های متعدد به بهترین نحو هدایت کرده و به آن اعتبار جهانی بخشیده، بله مشکلات وجود دارد اما بیشتر مشکلات به انتخاب اشتباه ما بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: الان وضعیت به شکلی است که ولی و حجت خدا بر ما و آن شخصیتی که ما قطعا باید نسبت به منویات ایشان پاسخگو باشیم، نه یکبار بلکه بارها و بارها از همه مطالبه می‌کند که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند، از این رو ما وظیفه مضاعفی نسبت به بقیه در این خصوص داریم و نباید کوتاهی کنیم و کم بگذاریم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: همان‌طور که حضرت آسیه، مومن آل فرعون و ساحران با تبیین و بیانشان خود را در معرض خطر قرار دادند ما نیز نباید از خطرات و سختی کار بترسیم، البته الان به برکت انقلاب اسلامی حکومت ما یک حکومت اسلامی است و وضعیت بسیار متفاوت با وضعیت زمان فرعون و خطرات آن زمان است و کسی به روحانیت جسارت نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: الان زمانی است که باید وارد میدان شویم و دوستان، آشنایان، همسایگان و هرکسی را که می‌توانیم به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کنیم چرا که دشمن تمام قد ایستاده تا به جمهوریت نظام ضربه وارد کند و آن را از بین ببرد، جمهوریت که ضربه بخورد و مردم حضور حداکثری نداشته باشند، آن وقت کشور آسیب پذیر خواهد شد و اگر کشور آسیب ببیند، مقاومت در همه جا متٱثر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان به مسئله انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان مرتبط به حوزه‌های علمیه است و بالاخره هر کسی ممکن است یکی از بزرگواران را بیشتر قبول داشته باشد ولی باید مواظب باشیم صحبت‌هایی که ما درباره کاندیداهای مجلس خبرگان داریم اثباتی و ثابت شده باشد و هیچ گونه خدشه و نظر تنقیصی به دیگر کاندیداها وارد نکنیم، چرا که این افراد بزرگان، پشتوانه‌ها و مایه اعتبار حوزه هستند و ما نباید پشتوانه های خود را از دست دهیم.

وی افزود: این معنی ندارد ما بخاطر اینکه شخص مورد نظرمان رٱی بیاورد کاری کنیم تا به فرد دیگری که جایگاه ویژه‌ای در حوزه دارد و خدمات شایانی انجام داده خدشه‌ای وارد شود و مورد نظر تنقیصی واقع شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان گفت: کسی فکر نکند اگر به یکی از بزرگان خدشه‌ای وارد کند تا کاندیدای مورد نظرش رٱی بیاورد برنده است، خیر اینگونه نیست بلکه همه ما شکست می‌خوریم، حوزه شکست می‌خورد و لذا از این رو لازم است حوزه علمیه با یک نگاه وحدت آمیز و منسجم بزرگان خود را تکریم کند.

انتهای پیام ./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha