یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ جشن فارغ التحفیظ طلاب مدرسه تخصصی حفظ قرآن طباطبائی نژاد اصفهان

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: همواره در قرآن کریم زکات پس از نماز ذکر شده است و ویژگی این مسئله آن است که قرآن کریم اگر مسائلی را پشت سر هم ذکر می کند امر مهم تر را ابتدا ذکر کرده است

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در جمع مودیان زکات شهرستان خورو بیابانک با اشاره به اهمیت زکات به عنوان یکی از پنج پایه و رکن اسلام اظهار داشت: در روایتی پیامبر اکرم(ص) فرمودند " بنی الإسلام علی خمس " اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت بنا شده است و فرمودند در بین این پنج پایه هیچ یک عظمت ولایت را ندارد.

وی افزود: همواره در قرآن کریم زکات پس از نماز ذکر شده است و ویژگی این مسئله آن است که قرآن کریم اگر مسائلی را پشت سر هم ذکر می کند امر مهم تر را ابتدا ذکر کرده است به عنوان مثال می فرماید " وَقَضَیٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِیَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَیۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ " یعنی ابتدا اطاعت از خدا و پس از آن اطاعت از والدین واجب شده است.

امام جمعه اصفهان با بیان این که این ترتیب، رتبه و مقام است گفت: زکات، مهم ترین عبادت اجتماعی است و در حالی که در عبادت فردی، انسان تنها خود را می سازد و کاری با اجتماع ندارد، زکات یک عبادت مالی و یکی از عبادات اجتماعی است.

وی اضافه کرد: دلیل این که کمتر از زکات و بیشتر درباره خمس و سهم امام صحبت شده، این است که زکات یک موقعیت حکومتی نیز دارد و تنها متعلق به فقرا نیست و می توان با استفاده از آن جاده، بیمارستان و مدرسه نیز ساخت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی، یکی از شروط مسلمانی در هنگام مرگ را مسئله پرداخت زکات عنوان کرد و ادامه داد: در روایت است که اگر فردی پرداخت زکات را انجام نداده باشد به هنگام مرگ به فرد گفته می شود می خواهی یهودی یا نصاری از دنیا بروی؟

آیت الله طباطبایی نژاد یکی از سوالات مطرح درباره زکات را مسئله زکات مستحبی دانست و گفت: سوال می شود که آیا زکات مستحب نیز وجود دارد، بر اساس آنچه که در قرآن کریم و در فرمایشات ائمه اطهار آمده است به صدقه ، زکات نیز گفته می شود، به این معنا که صدقه به هر کار خیری که برای خدا انجام شود گفته می شود، لذا می توان به آن زکات نیز گفت.

نماینده ولی فقیه در استان در خصوص زکات مستحبی با استناد با آیه شریفه " إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ "عنوان کرد: این آیه منحصر به امیرمومنان(ع) است و قرآن کریم به این کار حضرت زکات فرموده.

وی خاطر نشان کرد: از صفات مومن این است که علاوه بر وجوهات شرعی که خدا تعیین فرموده است، در اموال خود حقی را برای سائل و محروم معین می کند.

آیت الله طباطبایی نژاد یکی از صفات بارز مومن را انفاق بیان کرد و افزود: هر کار خیری ۱۰ برابر اجر دارد، اما ثواب انفاق ۷۰۰ برابر است و یکی از کارهای اساسی و مهم برای مسلمان انفاق های مستحبی، به خصوص انفاق به خویشان است.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر تفاوت بین وجوهات شرعی و پرداخت مالیات تصریح کرد: مالیات برای عوارض ساخت جاده، بیمارستان و مدرسه و سایر خدمات و یک حساب اجتماعی برای ساخت و ساز کشور و شهر است، اما حساب وجوهات شرعی را خدا تعیین کرده و ثواب آن بهشت و در آخرت است و به فقرا می رسد.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگی از سخنان خود به اهمیت حضور در انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات، یک وظیفه اجتماعی، شرعی و قانونی است.

وی عدم شناخت حق و باطل را سبب سردرگمی و سرگردانی دانست و افزود: امیرمومنان(ع) در حکمت ۲۵۴ نهج البلاغه زمانی که حارث بن حوط پس از جنگ جمل با حضرت درباره اصحاب جمل صحبت نمود، امام در پاسخ به فرمود مشکل تو این است که حق و باطل را نشناخته ای و فرمود" اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله‏".

آیت الله طباطبایی نژاد وظیفه مسلمان را تایید حق و ردّ باطل عنوان کرد و ادامه داد: اگر پای صندوق رفتیم و رأی دادیم از حق طرفداری کرده ایم و اگر رأی ندهیم از باطل طرفداری شده است، لذا باید عمل ما برخلاف و در جهت تضعیف حق نباشد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha