دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ حال و هوای زائرین قبرستان بقیع

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج و زیارت از برگزاری کنگره بین‌المللی «بقیع، مدفن امامان و اصحاب» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر میرزا علیزاده در نشست خبری کنگره بین المللی "بقیع، مدفن امامان و اصحاب" که در سالن جلسات حج و زیارت برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده حج و زیارت برنامه‌های مختلفی ازجمله برگزاری کنگره‌های بین المللی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بقیع یکی از مکان‌های ارزشمند در تاریخ اسلام است مطرح کرد: این مکان ارزشمند در قرن اخیر دچار حادثه ناگواری شد.

میرزا علیزاده رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه مسلمانان تلاش بسیاری برای جلوگیری از تخریب بقیع کردند، عنوان کرد: این تلاش‌ها منتشر شده ولی تمام مطالب در سایه وحدت بوده است چراکه وحدت به معنای عدم توجه به واقعیت‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه می‌شود عالمانه، مدبرانه و نرم برخی مسائل را مطرح کرد، خاطرنشان کرد: تلاش بسیاری شده است که بقیع از اذهان مسلمانان پاک شود، در نتیجه کنگره بین المللی بقیع به منظور اجتماع نخبگانی برای بازسازی بقیع در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه نظام نامه پژوهشی مطالعات بقیع برای این کنگره تدوین شده است، تصریح کرد: در مرحله بعد بقیع یاوران متشکل از افرادی که در عرصه بقیع مطالعات و تحقیق داشتند گردهم آمدند.

وی با اشاره به اینکه آثار کنگره در ۱۳ عنوان و ۲۷ جلد منتشر خواهد شد، یادآور شد: این آثار حاصل پیش نشست‌ها، پژوهش‌ها، ویژه‌نامه‌ها و .... بوده است.

علیزاده با بیان اینکه حدود ۵۰ مقاله به چاپ رسیده است، ابراز کرد: بانک اطلاعاتی شبکه‌های اجتماعی برای این کنگره راه اندازی شد که به یک پایگاه جامع و ویژه برای حرم بقیع تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه نماهنگ‌ها و کلیپ‌هایی به این منظور تولید شده است، بیان کرد: شبکه‌های پیام رسان اجتماعی در ایتا، بله، گپ، تلگرام و اینستاگرام تشکیل شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه ماکتی از بقیع پیش از تخریب نیز احداث و رونمایی شد، اظهار داشت: در ادبیات تاریخی بقیع پیش از تخریب وجود داشت ولی متاسفانه امروز بسیاری از مسلمانان از بقیع پیش از تخریب اطلاع ندارند.

وی با اشاره به اینکه ماکت ضریح بقیع نیز ساخته شد، مطرح کرد: با مراکز همسو همکاری مطلوبی داریم و تلاش داریم این ارتباط را با مراکز بین المللی نیز داشته باشیم‌.

علیزاده اضافه کرد: با ۳۰ مرکز جهانی و داخلی حوزوی و دانشگاهی ارتباط داریم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان دبیر علمی کنگره بین المللی بقیع، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ واحد بقیع پژوهی در سازمان حج و زیارت شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه همایش‌های مختلفی برای پیش مقدمه این کنگره شکل گرفت، مطرح کرد: دبیرخانه کنگره از سال ۱۴۰۱ تشکیل و دریافت آثار صورت گرفت.
دبیر علمی کنگره بقیع با بیان اینکه تاکنون ۸۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است، عنوان کرد: از این تعداد ۲۹ مقاله از کشورهای مختلف با زبان‌های مختلف ارسال شده است که ۱۰ مورد آن پذیرش شده است.

وی با اشاره به اینکه در روز کنگره کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در اختتامیه نیز از شخصیت‌های برجسته ازجمله مراجع و علما بهره‌مند خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین اخویان با بیان اینکه جای کار بسیاری در عرصه بقیع وجود دارد، تصریح کرد: بقیع مانند عاشورا بوده و همیشه از تازگی برخوردار است.

سپس حجت الاسلام برکت رضایی دبیر اجرایی گنگره بین المللی بقیع اظهار کرد: این کنگره به همت و با محوریت پژوهشکده حج و زیارت برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بقیع حدود ۱۳ قرن محل رجوع مسلمانان بوده است، مطرح کرد: کنگره بین‌المللی «بقیع، مدفن امامان و اصحاب» روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین با مشارکت قریب به سی مرکز علمی پژوهشی توسط پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی گنگره بین المللی بقیع ادامه داد: این کنگره در یکصدمین سال تخریب قبور مطهر ائمه بقیع و به منظور مطالبه بازسازی مضجع ائمه بقیع و یادآوری جنایات وهابیت در تخریب آثار اسلامی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کنگره به صورت عمومی برگزار می‌شود، عنوان کرد: از تمام پژوهشگران‌، محققین، طلاب، روحانیون، اساتید، دانشجویان و ... برای حضور در کنگره دعوت داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha