یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، بر ضرورت حاکم بودن روح گفتمان انقلاب اسلامی بر همه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در المصطفی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در این مراسم ضمن تقدیر از همه مشارکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره شیخ طوسی بعد از گذشت بیست و پنج دوره، امروز به رشد و بلوغ قابل توجهی دست یافته است و به عنوان یکی از رویدادهای علمی مهم حوزه علمیه و بزرگترین رویداد پژوهشی المصطفی تلقی می‌شود.

وی مسئله تولید دانش، ارائه نظریه و مشارکت در حرکت علمی را از رسالت‌های همه مراکز علمی از جمله المصطفی خواند و تصریح کرد: جامعةالمصطفی علاوه بر مشارکت در تولید علم و دانش، پرچمدار ارائه گفتمان و اندیشه‌ای تازه برای بشریت است. این مسئولیت امری افزون بر روال طبیعی پژوهش و پژوهشگری است. بسیاری از مراکز علمی، نیازهای علمی مراکز و نهادهای اجتماعی را پاسخ می‌دهند اما آنچه فعالیت‌های پژوهشی المصطفی را متمایز می‌سازد، ارائه گفتمان تمدنی جدید به جامعه بشری است.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به انتخاب این موضوع به عنوان بخش ویژه بیست و پنجمین جشنواره شیخ طوسی، اظهار داشت: المصطفی فرزند انقلاب اسلامی و بیانگر گفتمان برآمده از آن است. بشر امروز خسته از گفتمان مادی و سلطه‌جویی است که تلاش می‌کند بر همه عرصه‌های زندگی اجتماعی و فکر و احساس بشر غلبه داشته باشد. جهان ما چندین قرن است که با این پدیده مواجه است. تمدن مادی برای حفظ جایگاه خود دست به مفهوم سازی و نهادسازی زده است تا هنجارهای خود را تثبیت و سایر ملت‌ها را تسلیم آن نماید. این فرهنگ مادی، تنها ارزش‌های مورد قبول خود را به رسمیت شناخته جوامع دیگر را نسبت به آن بازخواست می‌نمایند.

وی افزود: آنچه انقلاب اسلامی به عنوان یک آرمان بزرگ مطرح کرد، ارائه یک گفتمان تازه و مدنیت جدید برای بشریت و زیر سوال بردن دیدگاه انحصارگرای مادی است. این انقلاب به همه انسان‌هایی در عالم تعلق دارد که به دنبال یک گفتمان انسانی و عدالت‌محور هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اختلاف مبنایی میان تمدن مادی و گفتمان اسلامی، ابراز داشت: مشکل ما با صاحبان نگاه سلطه‌جو، برخلاف تصور برخی ساده اندیشان یک مشکل سیاسی نیست که با گفتگو قابل حل و فصل باشد. ما در یک مواجهه‌ی گفتمانی و گذار تمدنی جهانی قرار داریم و پژوهشگران المصطفی نقش‌آفرینی در چنین صحنه‌ای را برعهده دارند.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان با تأکید بر اهمیت پرداختن به مسائل مورد نیاز در این مواجهه‌ی تمدنی، خاطرنشان کرد: بسیاری از علمای ما همچون شهید مطهری، علامه قرشی، علامه طباطبائی و آیت الله مصباح یزدی در خط مقدم این رویارویی تمدنی قرار دارند. المصطفی صاحب یک گفتمان تمدنی و معرفتی برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی است که مبانی آن را اخلاق، معنویت، عدالت و خدامحوری شکل می‌دهد. این گفتمان روحی است که باید بر همه آثار علمی شما حاکم باشد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha