شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ایت الله ناصری

حوزه/ مرحوم آیت الله ناصری به تشریح «آثار دنیوی و اخروی خواندن سوره اخلاص و مداومت بر خواندن آن» پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «آثار دنیوی و اخروی خواندن سوره اخلاص و استمرار قرائت آن» پرداختند که متن آن بدین شرح است:
ذکر های زیادی هست که خیر دنیا و آخرت در این اذکار است.ذکر در رتبه اول، سوره ی قرآن یا اذکاری که از قرآن گرفته شده اند هستند و همچنین اذکاری که در روایات اهل بیت علیهم السلام می باشد که خیلی زیاد است.

ثواب قرائت چند سوره را امروز عرض کنم که خیر دنیا و آخرت در آن هاست. سوره توحید را همه حفظ هستند و خیلی آثار و عظمت دارد در حالی که ما نظر عمیقی به این سوره نداریم. محتوای این سوره مطالب بلندی است و قرائت آن اثر بسیاری دارد.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، قرائت سوره توحید را بعد از نماز فراموش نکند، کسی که بعد از نماز سوره توحید بخواند خداوند به او خیر دنیا و آخرت را عنایت می کند و خدا او، پدر و مادرش و فرزندان او را می آمرزد».

روایت دیگر که متواتر هم هست، می فرماید وقتی می خواهی به سفر بروی سوره توحید را بخوان، از خانه بیرون آمدی سوار ماشین شدی قل هو الله را بخوان، این سوره ضامن می شود ما را با صحت و سلامتی ببرد و با منفعت شخصی از این سفر برگردیم.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: قرآن نور است و در بین سور، سوره توحید نور فوق‌العاده ای دارد چون مراتب توحید را بیان کرده است. اصل سعادت و کمال حیات ابدی توحید است، سوره توحید متکفل مراتب توحید ذات و جمال و صفات و افعال و... است.

در روایت دیگری می فرماید: هر کس آیه اول یعنی قل هو الله احد و دوم یعنی الله الصمد را بخواند، حضرت حق هزار حاجت او را روا می کند، آیا این ثواب کم است برای دو آیه! این گنج در سینه ماست ولی غافل هستیم، حال که فهمیدیم چقدر ثواب دارد خدا توفیق بدهد عمل کنیم.

در روایت دیگری فرمودند: کسی که قل هو الله در نمازش بخواند، خدا او را از آتش جهنم نجات می دهد، اما به شرط آنکه نماز درست بخواند، یعنی خدا می گوید بنده من می خواهی با من سخن بگویی نماز بخوان من وقتی نماز می خوانم با خدا صحبت می کنم، حواس انسان باشد مقابل چه کسی ایستاده و صحبت می کند، اگر شما با من صحبت کنید و من دائماً به این سو و آن سو نگاه کنم و به شما توجه نکنم، شما پیش خود می گویید چه آدم بی ادبی است، آن وقت خدا که خالق است زشت است این طور در مقابل او نماز خواند.

درس اخلاق | آثار دنیوی و اخروی خواندن سوره توحید

روایت از نبی اکرم صلی‌الله علیه وآله هست که در حالی که می خواست نماز بر جنازه سعد بخواند، سعد از شیعیان خالص و مخلص بود وقتی از دنیا رفت پیغمبر کاری کردند که برای هیچ کس نکردند، پیغمبر برای تشییع جنازه آمدند و همه هم حضور داشتند. حضرت بدون عبا و کفش آمده بودند موقعی هم که راه می رفتند با سر پنجه راه می رفتند، عرض کردند یا رسول الله چرا این طور؟ عرض کردند آنقدر ملائکه برای تشییع آمدند که جای پا گذاشتن نیست، حضرت سعد را دفن کردند هفتاد هزار یا نود هزار ملک طبق دو روایت مختلف در نماز میت سعد شرکت کردند که دربین آنها ملائکه مقرب هم بودند.

حضرت به جبرییل فرمودند: چه عملی داشت که این همه ملک فرود آمده است؟ حضرت خود می داند ولی برای اینکه مردم بدانند از جبرییل نقل می کند. جبرییل فرمود یا رسول الله سعد در هر حالی قل هو الله احد را می خواند، مراتب توحید او قوی بود، حضرت رفتند و در قبر خوابیدند بعد بالا آمدند و جنازه را در قبر قرار دادند، مادر سعد گفت: خوشا به حالت که بهشت را به تو دادند، حضرت فرمود: این حرف را نزن از کجا می دانی این مطلب را، موقعی که او را در قبر گذاشتم قبر چنان فشاری بر او وارد کرد که استخوان ها در هم شکست. این همه ملک در نماز و تشییع شرکت کردند ،نماز را هم پیغمبر خواند در قبر هم خوابید در عین حال این طور سخت بر او فشار وارد شد. عرض کردند یا رسول الله به چه علت فشار وارد شد، فرمودند در خانه بد اخلاق بود، اخلاقش در خانه تند بود.

حواسمان را جمع کنیم که اهل منزل به یک امیدی در این خانه هستند، حال آقا از سرکار آمده با اخم و بد اخلاقی، چرا چه طلبی از خانم داری؟، منظورم این است که آدم کمی خوش برخورد باشد. شما بیرون از خانه زحمت کشیدی و ناراحتی هایی داشتی اما او هم در خانه زحمت می کشد بچه ها را اداره می کند به کارهای خانه می رسد، فلذا در خانه خوش اخلاق باشید.

جناب سلمان می گوید از دو لب پیغمبر شنیدم کسی که یک مرتبه سوره اخلاص بخواند ثواب قرائت یک ثلث قرآن دارد دو بار بخواند ثواب دو ثلث قرآن دارد و اگر سه بار بخواند ثواب یک ختم قرآن دارد.

روایت دیگر اینکه، کسی که یک حمد و قل هو الله بخواند ثواب یک ختم قرآن دارد.

روایت از حضرت امیر المومنین علیه‌السلام است که می فرمایند: پیغمبر مطلبی به من آموخت و سفارش کرد که به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هم بگویم، فرمود: «مَنْ صَلَّی الْفَجْرَ ثُمَّ قَرَاَ قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اِحْدَی عَشْرَةَ مَرَّةً لَمْ یتْبَعْهُ فِی ذَلِک الْیوْمِ ذَنْبٌ وَ اِنْ رَغِمَ اَنْفُ الشَّیطَان‌». اگر کسی بعد از نماز صبح یازده مرتبه قل هو الله بخواند آن روز شیطان محروم است از این که این شخص را به گناه بکشاند، خدا او را از گناه کردن حفظ می کند، بینی شیاطین را با این کار به خاک می مالد، البته در صورتی که شخص زمینه داشته باشد و قصد گناه کردن نداشته باشد.

روایت دیگر حضرت اباعبدالله علیه السلام فرمودند: کسی که قل هو الله و قل یا أیها الکافرون در نماز های واجب بخواند خدا پدر و مادر و اولادش را می آمرزد و اگر نامش در دیوان أشقیا باشد پاک می کند و در دیوان سعداء می نویسد و در موقع فوت خداوند اجر شهید به او می دهد.

شخصی نزد رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله آمد عرض کرد یا رسول الله من وضع مالی خوبی ندارم و محتاج نان شبم هستم آبرو دار هستم و نمی توانم از کسی چیزی طلب کنم و هر کاری می کنم این فقر از بین نمی‌رود، چه کنم؟ حضرت فرمود وقتی وارد خانه می شوی سلام کن، خواه کسی در خانه باشد یا نباشد؛ از خانواده خجالت نکش، کسی که وارد می شود باید سلام کند، حضرت فرمودند بعد از سلام یک مرتبه هم سوره توحید را بخوان. آن مرد دستور پیغمبر را انجام داد و خدا به او عطا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha