یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین زمانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: اگر بعد از عاشورا زینبی نبود و امام سجادی(ع) نبود و هدف امام حسین(ع) و جریان کربلا و مظلومیت امام(ع) و اهداف ایشان را برای جامعه بازگو نمی کردند آیا خون سیدالشهدا(ع) هدر نمی رفت؟؛ جهاد تبیینی که زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) داشتند تحقق بخش آرمان شهیدان در جهاد مسلحانه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در پنجمین ویژه برنامه رادیو اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با عنوان «انقلاب مردم؛ انتخاب مردم» که در ۳۰ پادکست تولید و در معرض استماع شنوندگان قرار گرفت به بررسی مبانی شیوه ها و روش های جهاد تبیین پرداخت.

انقلاب اسلامی ایران، موفق ترین انقلاب در دنیای معاصر

وی انقلاب اسلامی ایران را موفق ترین انقلاب در دنیای معاصر و در هزاره اخیره دانست و گفت: این سخن مهمی است هم در جهان معاصر و هم نسبت به این هزار ساله اخیر تاریخ اسلام موفق ترین انقلاب باشی. همه دیدیم در سال های اخیر بیداری اسلامی که در کشورهای مختلفی همچون مصر، لیبی، بحرین، یمن و تونس اتفاق افتاد سرنوشتشان چه شد. در مصر کودتا انجام گرفت و بعد از بیداری اسلامی فرش را از زیر پای آقای مرسی کشیدند و بعد از آنی که وی را کشتند قدرت را به سی سی دادند و مجدداً همان حاکمیت مزدور استعماری روی کار آمد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پنجاه و هفت کشور اسلامی در روی کره زمین وجود دارد. در همه آن ها انقلاب و نهضت شده است. الجزایر نزدیک پنج میلیون کشته داد اما نتوانست حاکمیت دینی را مستقر کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پرداخت به نهضت های استقلال طلبانه کشورهای غیراسلامی اظهار داشت: کشورهای غیراسلامی نیز نهضت های استقلال طلبانه ای داشته اند؛ شوروی در سال هزار و نهصد و هجده یعنی حدود صد سال قبل انقلاب کمونیستی را تجربه کرد. هفتاد سال هم کمونیسم حاکم بود. اما بعداً کمونیسم به زبالهدان تاریخ افتاد.

گرفته شدن جان پنج میلیون الجزایری توسط فرانسوی ها

وی با اشاره به انقلاب فرانسه گفت: مردم فرانسه انقلاب کردند، اما حاکمیت فرانسه چه کرد؟ یکی از نتایج و میوه های تلخ انقلاب فرانسه آن جا بود که حاکمیت فرانسه با الجزایر که درگیر شد جان پنج میلیون انسان را گرفت. با وجود اینکه دولت فرانسه در غرب نماد قانون و نماد آزادی است، پنج میلیون الجزایری را به جرم این که می خواستند آزاد زندگی کنند به قتل رساند. هجده هزار جمجمه سربریده های الجزایر را منتقل کردند به پاریس و همین الان که ده ها سال از انقلاب الجزایر می گذرد نیز جمجمه های مردان مبارز الجزایر در موزه فرانسه نگهداری می شود.

خنجر از پشت به روحانیت و علما در جریان نهضت مشروطه

استاد حوزه علمیه قم مطالعه کتاب نهضت های اسلامی در صد سال اخیر شهید مطهری را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: شهید مطهری در این کتاب نهضت مشروطه را نهضت موفقی دانسته اند که در آن مراجع پای کار آمدند. در این نهضت مراجع ما پرچمدار شدند؛ مرحوم آیت الله بهبهانی، مرحوم آیت الله طباطبایی، مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم ایروانی و مرحوم شیخ فضل الله نوری در این نهضت فعالانه حضور داشتند. انقلابی بسیار زیبا اما خطرناک؛ چرا که طولی نکشید که این انقلاب برگشت. خنجر از پشت به روحانیت و علما و حوزه ها زده شد و استبداد و استعمار خارجی جای اسلام را گرفت. آن چنان گرفت که کسی جرأت نداشت از مخالفت دم بزند. تا جایی که مرحوم شیخ فضل الله را بر سر دار آویختند و ملت هم کف زدند و این نهضت به ناکامی کشید.

وی نهضت بعدی در تاریخ معاصر ایران را نهضت فدائیان اسلام دانست و گفت: شهید نواب صفوی آن عالم و روحانی شجاع و دلاور را خداوند رحمت کند. مقام معظم رهبری که امروز پرچم انقلاب اسلامی را در عالم به دست گرفته و قهرمانانه دارند آن را پیش می برند، فرمودند اولین جرقه اندیشه انقلابی را به مغز من نواب صفوی زد.

چرا جهاد تبیین مهم است؟

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به تبیین اهمیت جهاد تبیین پرداخت و گفت: مثال های بسیاری از انقلاب ها و نهضت های شکست خورده و بدون نتیجه وجود دارد که همین امر اهمیت پیروزی و به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ایران را به خوبی می تواند تبیین نماید. این اهمیت را می بایست برای مردم تبیین نماییم. اصلاً چرا جهاد تبیین لازم است؟ چرا رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر مدتی به طور مکرر جهاد تبیین را مطالبه می کنند؟

وی سپس به برشماری دلایل اهمیت جهاد تبیین پرداخت و ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر بزرگوارش حضرت محمد(ص) دستور داده که وظیفه جناب عالی تبیین است؛ یعنی بیان کنی، آشکار کنی، حرف های ما را باید به مردم برسانی و آن ها را توضیح دهی. آیات متعددی در این زمینه داریم. در آیات ۴۴ و ۶۴ سوره نحل این موضوع به خوبی تصریح شده است. در آیه ۴۴ سوره نحل خداوند می فرماید: ای پیامبر! ما این کتاب ذکر را (قرآن) را بر تو نازل کردیم، نه تنها باید این قرآن را به مردم برسانی بلکه از آن بالاتر باید تبیینش کنی و برای مردم توضیحش بدهی.

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: دلیل اینکه چرا رهبری فرمودند «جهاد» هم این است که این تبیین نیز نوعی جنگیدن است. در جبهه سلاح به دست می گیریم و می جنگیم، اما در عرصه تقابل فکری و اعتقادی حق و باطل منبر رفتن می شود جهاد؛ مقاله نوشتن می شود جهاد؛ کتاب نوشتن می شود جهاد؛ گفت و گوی و مناظره با افراد می شود جهاد؛ و حتی در فضای مجازی نوشتن و نشر مطلب جهاد محسوب می شود.

وی فضیلت جهاد تبیین و جهاد فرهنگی را بیشتر از جهاد مسلحانه دانست و تأکید کرد: پیغمبر اکرم حضرت محمد(ص) فرمودند: مداد العلما افضل من دماء الشهدا. یعنی مرکّب یا مداد عالمان افضل است از خون شهیدان. آیا نقش اطلاعیه ها و سخنرانی های امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب بیشتر بوده یا نقش تعدادی از جوانان مجاهدی که واقعا پای انقلاب ایستادند؟ یک جوان مجاهدی که مخلصانه رفته جنگیده و به زندان افتاده، شکنجه اش کرده اند و او را کشته اند؛ آیا نقش آن جوان یا نقش قلم امام خمینی(ره) و سخنرانی های ایشان در پیروزی انقلاب بیشتر بوده است؟

آیت الله مطهری را به خاطر بیان و قلمش شهید کردند

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب علمای زیادی به خاطر حضور در همین عرصه جهاد تبیین به مقام شهادت نائل شدند. شهید مطهری مگر جهاد مسلحانه کرد؟ پس چرا ایشان را شهید کردند؟ گروهک فرقان فقط به خاطر بیان و قلمش او را شهید کرد، نه به خاطر جهاد مسلحانه. شهید بهشتی و شهدای محراب ما همچون آیت الله اشرفی اصفهانی و آیت الله دستغیب که فقط به تبیین حقایق می پرداختند و نه جهاد مسلحانه می کردند هم در این عرصه به شهادت رسیدند.

وی حضور همگانی طلاب و مبلغین در عرصه جهاد تبیین را امری ضروری برشمرد و گفت: همه مراکز تبلیغی مراکز رسانه ای مبلغینی که در کشور مستقر هستند و حتی دانشجویانی که در عرصه های فرهنگی کشور فعالند، ائمه جمعه سراسر کشور، ائمه جماعات، مبلغین مدارس امین، می بایست در عرصه جهاد تبیین و پاسخ گویی به شبهات حضور فعال پیدا کنند. بحمدالله مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شهات حوزه به خوبی در این عرصه ورود کرده است.

همه گروه های حوزوی در فضای حقیقی و مجازی به جهاد تبیین بپردازند

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به لزوم اعزام و بکارگیری طلاب و گروه های جهادی و تبلیغی ادامه داد: ما صدها گروه متشکل از طلاب جهادی و تبلیغی داریم. همچنین شاهد تشکیل گروه های دانشجویی جهادی و تبلیغی در سراسر کشور هستیم. لازم است همه این گروه ها چه در فضای حقیقی و چه مجازی به جهاد تبیین بپردازند، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نشر داده و در مقابله با شبهات حضور فعال پیدا کنند.

وی افزود: برگزاری نشست ها و سخنرانی ها در همه مدارس حوزه های علمیه کشور نیز می تواند بر انگیزه های طلاب برای حضور در عرصه جهاد تبیین بیفزاید. برگزاری نشست های پرسش و پاسخ، تریبون های آزاد و همچنین اردوهای راهیان پیشرفت جهت مشاهده دستاوردهای انقلاب اسلامی هم می تواند بر انگیزه ها و زنده نگه داشتن روح امید در جامعه ما اثرگذار باشد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: چرا جهاد تبیین را رهبر معظم انقلاب از حوزویان، دانشگاهیان و مداحان مطالبه کردند؟ اگر جهاد مسلحانه ای انجام بگیرد، مثل جهاد مسلحانه امام حسین(ع) در عاشورا هفتاد و دو تن به شهادت می رسند. یعنی جهاد مسلحانه ای که امام حسین(ع) انجام داد واقعا اوج ایثار و فداکاری بود. امام حسین(ع) تمام این قیامی که انجام داد برای این بود که با افشای فساد بنی امیه و یزید، حاکمیت طاغوت فرو بریزد و امت اسلامی از شر آن ها نجات یابند. اما اگر بعد از عاشورا زینبی نبود و امام سجادی(ع) نبود، اگر این دو نبودند و هدف امام حسین(ع) را و جریان کربلا را و مظلومیت امام حسین(ع) و اهداف ایشان را برای جامعه نمی گفتند آیا خون امام حسین(ع) هدر نمی رفت؟ جهاد تبیینی که زینب کبری و امام سجاد داشتند تحقق بخش آرمان شهیدان در جهاد مسلحانه بود.

وی در پایان این برنامه به ارائه راهکارهایی در راستای تحقق جهاد تبیین پرداخت و تأکید کرد: اولین کار تحقیق علمی و جمع آوری مطالب نافع، مفید و مستند پیرامون موضوعاتی است که در جهاد تبیین لازم است. جمع آوری کلیه سوالات و شبهات پیرامون موضوعات اسلامی، انقلاب اسلامی و سایر موضوعات مبتلا به جامعه و تهیه پاسخ های مستند و قانع کننده آن ها می تواند در جهاد تبیین راهگشا باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha