یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی اکبر نوایی

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوایی گفت: کارنامه انقلاب اسلامی، روش اجتهاد فقه سنتی، فقه جواهری، فقه پاسخگو و راهبردهای آن در این منشور بیان‌شده و به نقش منحصربه‌فرد روحانیت نیز پرداخته‌ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر نوایی استاد حوزه علمیه خراسان، در همایش منشور روحانیت که امروز در سالن همایش‌های هتل آفتاب ولایت برگزار شد، به موضوعات مطرح و شاخص از منشور روحانیت امام خمینی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: امام خمینی(ره) منشور را در سه ماه قبل از رحلتشان نوشته‌اند و به اقتضای زمان در این پیام دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان خطاب به حوزویان بیان شده است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت مراجع بزرگ تقلید را به‌عنوان شاخص‌ها، مدرسان حوزه علمیه را به‌عنوان مربیان و هدایت گران و طلبه‌ها را به‌عنوان نوید دهنده معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) ائمه جماعات را به‌عنوان جهت دهندگان فقهی جامعه اسلامی در منشور روحانیت معرفی کرده‌اند، گفت: این منشور عصاره اندیشه‌های فقهی، کلامی، فلسفی، سیاسی، مبارزاتی و علمی حضرت امام(ره) است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه منشور روحانیت چکیده و عصاره علوم ناب است، یادآور شد: عبارات فقهی، فلسفی و کلامی عرفانی، اخلاقی و سیاسی داخلی و خارجی به صورتی ادیبانه آمیخته با تعهد و با شور انقلابی همراه شده است.

وی با اشاره به اهمیت تبیین روزآمد این منشور، ادامه داد: در این منشور مجاهدت‌های روحانیت، تلاش‌های علمی روحانیت، رهیافت و راهبردهای لازم روحانیت و خطر تحجر فکری، معرفتی و تلاش‌های بی‌صبرانه برای انقلاب اسلامی منعکس‌ شده است.

وی تصریح کرد: کارنامه انقلاب اسلامی، روش اجتهاد فقه سنتی، فقه جواهری، فقه پاسخگو و راهبردهای آن در این منشور بیان‌شده و به نقش منحصربه‌فرد روحانیت نیز پرداخته‌ شده است.

وی بابیان اینکه منشور روحانیت دارای اهمیت بالایی است، اظهار کرد: در این منشور امام خمینی(ره) به ویژگی‌های عنوان روحانیت، نقش علمی، معرفتی، هدایت‌گری سیاسی و اجتماعی روحانیت پرداخته و همچنین با اشاره به تلاش استعمار برای تخریب چهره روحانیت، مبارزه با کج‌اندیشی را یکی از رسالت‌های روحانیت در مقابل معاندان و لیبرال‌ها بیان می‌کند.

حجت السلام و المسلمین نوایی ادامه داد: امام خمینی(ره) در بخش‌های دیگر این منشور به افتخارات جامعه مدرسین، توجه به روش اجتهاد و تلاش استکبار برای مبارزه انقلابی پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: از موضوعاتی که مطرح‌شده می‌توان پایان‌نامه‌هایی در سطوح ۳ و ۴ تدوین کرد، زیرا در منشور روحانیت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به فقه سنتی، فقه پویا، فقه پاسخگو، اجتهاد پاسخگو، روش‌ها و ضرورت‌ها اشاره کرده‌اند.

وی یادآور شد: با تکیه بر منشور روحانیت، می‌توان به نقش اجتهاد سیاسی، بصیرت اجتهادی، لزوم فهم نقاط قوت حکومت، فلسفه فقه توجه ویژه کرد و همچنین در این منشور به رسالت مجتهدان در تبیین سیاست‌ها، ساحت‌های حقوقی و اجتماعی، اشاره شده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha