یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: امام خمینی (ره) به‌عنوان معمار و مؤسس بزرگ انقلاب اسلامی اولین فقیهی است که در عصر غیبت امام عصر (عج) چند ابتکار ازجمله تبیین نوین در جامعه ازنظر ولی‌فقیه را دارند همچنین برای نخستین بار با تأسیس حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، این نظریه را از عالم نظر به عمل سوق دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در همایش تبیین منشور روحانیت در سالن همایش‌های هتل آفتاب ولایت در جمع مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه سوم اسفند سالگرد صدور منشور روحانیت است، اظهار داشت: این منشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است حقایق بسیار اساسی، ارزشمندی است که می‌توان از بخش‌های مختلف آن در حوزه‌های علمیه پایان‌نامه‌ها و مقالات متعدد، رساله‌های متعدد حوزوی تهیه کرد.

وی بابیان اینکه متأسفانه به همه ابعاد منشور روحانیت در حوزه‌های علمیه به‌خوبی پرداخته نشده است خوشبختانه این منشور چند سالی است که موردتوجه حوزه علمیه خراسان قرارگرفته است، افزود: برخی متأسفانه در دهه ۴۰ انقلاب اسلامی که در حال پایان است به مباحثی مانند ضرورت تشکیل حکومت اسلامی می‌پردازند، در صورتی‌که این انقلاب تلاش می‌کند در جهت تأسیس تمدن نوین اسلامی و الزامات آن اقداماتی را انجام دهد.

وی در ادامه به مسئله ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت که در منشور روحانیت نیز به این موضوع اشاره‌شده است پرداخت و ادامه داد: حاکمیت نظریه ولایت‌فقیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی باب جدیدی را در حوزه‌های علمیه و مباحث اندیشه‌های سیاسی شیعه ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) به‌عنوان معمار و مؤسس بزرگ انقلاب اسلامی اولین فقیهی است که در عصر غیبت امام عصر (عج) چند ابتکار ازجمله تبیین نوین در جامعه ازنظر ولی‌فقیه رادارند همچنین برای نخستین بار با تأسیس حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، این نظریه را از عالم نظر به عمل سوق دادند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اندیشه ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی در فرمایشات امام خمینی (ره) اضافه کرد: امام خمینی (ره) در فرمایشات خود تأکیددارند که این اصل را ایشان اختراع نکردند، این اندیشه در نوشته‌های گران‌سنگ فقها در قدیم و از زمان شیخ مفید مطرح بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش در دانشگاه رضوی مشهد نشریه‌ای با عنوان ولایت‌فقیه و عرصه‌های فقه منتشر شد که در این نشریه اندیشه ولایت‌فقیه در طول تاریخ پرداخته است و در هر جا که فقها نظر و نقدی پیرامون این اندیشه داشته‌اند جمع‌آوری کرده است.

وی بابیان اینکه وقتی یک نگرش علمی به فرمایشات عالمان دین می‌کنیم گویای این است که اندیشه ولایت‌فقیه همیشه مطرح بوده است، گفت: با عناوین مختلف مانند ولایت عامه، ولی مسلمین، ولایت حاکم و ولایت نایب امام زمان (عج) در فرمایشات فقها به‌کاررفته است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خیاط بابیان اینکه در هر دوره به مسئله ولایت‌فقیه و وظایف به‌صورت پراکنده در کتب فقهی پرداخته‌شده است، اضافه کرد: در دوره محقق کرکی تا دوره محقق نائینی در آن مقطع پادشاهان صفوی بودند نوآوری‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است محقق کرکی به‌ ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است و محقق نراقی قاعده‌مندی ولایت‌فقیه پرداخته است.

وی دراین‌باره ادامه داد: محقق نراقی به وظایف عام ولایت‌فقیه، اجرای حدود، تشکیل حکومت اشاره کرد که ازجمله وظایف ولی‌فقیه بیان می‌کند همچنین یکی از ویژگی‌های دیگر محقق نراقی این است که مسئله ولایت‌فقیه را قاعده‌مند و نظام‌مند کرد.

وی در ادامه معرفی یکی دیگر از علمای دین مرحوم نائینی که به مسئله ولایت‌فقیه در دوران مشروطه پرداخته است اشاره کرد و گفت: ایشان نقطه عطفی دیگری ایجاد کرد دوباره نظریه ولایت‌فقیه را مطرح کرد و در دوره پنجم امام خمینی (ره) به مسئله ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی می‌پردازند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در کتاب کشف‌الاسرار در سال ۱۳۰۲ در پاسخ به جزوه‌ای که ۱۴ سوال که متأثر از اندیشه‌های وهابیت و اندیشه‌های کسروی است مطرح می‌کنند به‌ضرورت حکومت می‌پردازند، افزود: امام خمینی (ره) در این کتاب به‌ضرورت حکومت و اثبات حکومت و با توجه به سیره امام علی (ع) در همه زمان‌ها و مکان‌ها بیان می‌کند در عصر حضور، امامان معصوم والی حکومت هستند در عصر غیبت به استناد روایات فقیه عادل رهبری جامعه اسلامی را بر عهده دارد.

وی با اشاره اینکه در سایر کتاب‌های دیگر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ازجمله البیع به این مسئله پرداخته‌شده است، اضافه کرد: در این کتاب حاکمیت مطلوب، ویژگی‌های حکومت را بیان می‌کنند، اسلام چیزی جز حکومت نیست اصل حکومت و توابع و نظرات آن را بیان می‌کنند، به همه این موارد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خیاط بابیان اینکه امام خمینی (ره) منشور روحانیت را ۴ ماه قبل از رحلتشان خطاب ویژه به حوزویان با ابعاد تازه‌ای مطرح می‌کنند، افزود: یکی از وظایف منتظران امام عصر (عج) در عصر غیبت، زمینه‌سازی برای ظهور است در دوره غیبت در مقابل مشکلات دین‌داری مقاومت کنیم، مهم‌ترین لوازم حقیقی زمینه‌سازی برای ظهور مقابله با حکومت‌های مستبد و ظالم جهان است.

در این مراسم از خدمات و اقدامات حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدباقر فرزانه در حوزه علمیه خراسان به‌ عنوان یک روحانی انقلابی، جهادگر تبیین در عرصه‌های مختلف تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha