دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات قم

حوزه/ انتخابات و میزان مشارکت مردم یکی از صحنه های نشان دادن نیروی بالفعل حامیان انقلاب اسلامی و جریان حاکمیت در ایران است که تاثیر مستقیمی در حوزه امنیت ملی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز یازدهم اسفندماه صحنه حضور با شکوه مردم در تجلی گاه به عرصه آمدن ماهیت جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

امروز یازدهم اسفند است، روزی که همه مردم با هر علاقه و سلیقه و شناخت و سن و سالی برای انتخاب کردن آنچه مرتبط به آینده آنان و کشورشان است پای صندوق های رای آمده اند.

امروز با رای مردم منتخبین ملت به جایی می روند که برای سرنوشت این کشور قانون می گذارند و با نظارت خود قطار را در ریل حرکت به سمت پیشرفت کشور هدایت می کنند.

اما آنچه در این روزها، نقل محافل کوی و خیابان و مغازه و اداره و فضای مجازی شده بود، آن بود که رای بدهیم یا ندهیم؟ اگر دادیم چه می شود و اگر ندادیم چه؟ اینکه اصلا چرا باید رای بدهیم و چرا های دیگری که هر کدام پاسخی در دل خود داشت و طرف های بحث سعی در اثبات این چراها بودند.

اما یک سوال در این بین خود را ممتاز می کند. و آن هم این است که حضور در انتخابات چه تاثیری در عرصه بین المللی دارد؟

پاسخ به این نکته را باید در بخش های مختلف ارایه کرد. نکته اول این است که آنچه امروز از دل صندوق های رای بیرون می آید، همانی می شود که خود خواسته اند و کسانی هم که نیامده اند و نمی آیند هم باید منتظر بمانند و ببینند که سلیقه کسانی که رای داده اند چیست.

این بحث کاملا یک بحث داخلی است ولی آنچه در حوزه بین الملل رخ می دهد نیز قطعا از این انتخاب موثر خواهد بود. اینکه ما چه نمایندگانی به مجلس می فرستیم؟ نمایندگانی که نگاه بین المللی دارند و یا نمایندگانی که توجه خاصی به این حوزه ندارند و حتی القاات آنها به دولت و وزارت خارجه چه خواهد بود.

پاسخ به این سوال را از کارشناسان امر جویا شدیم.

دکتر محسنی استاد دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات گفت: یکی از مهمترین راهکارهای توسعه ثبات در کشور به خصوص در عرصه بین المللی، تقویت قدرت ملی و قدرت داخلی است.

وی افزود: اگر یک حکومت دارای قدرت ملی داخلی باشد و عوامل قدرت زای داخلی از جمله حمایت مردمی از این حکومت و ارکان آن وجود داشته باشد قطعا شاهد قدرت گیری قدرت ملی و قدرت چانه زنی این کشور در عرصه بین المللی خواهیم بود.

استاد دانشگاه آزاداسلامی گفت: هرچه میزان مشارکت مردم در ایجاد ساختارهای ملی از جمله دولت و مجلس بیشتر شود توان و قدرت این کشور در عرصه بین المللی نیز بیشتر خواهد شد.

وی اظهارکرد: ایران اسلامی در سالهای پس از انقلاب بیشترین میزان انتخابات را داشته است. قطعا آنچه دشمنان را از تقابل و رویارویی با ایران اسلامی برحذر می دارد نه صرفا قدرت نظامی بلکه قدرت ملی ایران است که یکی از مهمترین جلوات آن، حضور و پشتیبانی میلیون مردم از این نظام است.

استاد دانشگاه گفت: آمریکایی ها به خصوص پس از قائله حمله به افغانستان و عراق همیشه طرح هایی را برای حمله به ایران دنبال می کردند که در مواقع مختلف به خصوص با تحریکات گسترده صهیونیست ها و دولت های مرتجع و حامی تروریسم بین المللی این تهدیدات به اوج خود می رسید ولی همیشه این سوال پیش می آمد که چرا این آمریکا که حتی حامیان مالی و نظامی گسترده ای برای حمله به ایران داشت هیچ وقت این گزینه را به روی میز هم منتقل نکرد؟

این پژوهشگر حوزه بین الملل یادآورشد: مساله این است که اندیشکده های گسترده این کشور که یکی از مهمترین ابزار تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی این کشور هستند همیشه روی این نکته اصرار دارند که جنگ با ایران تمام ماجرا نیست و می تواند به خوبی خود تمام کارزار جهانی و منطقه ای را تحت تاثیرات عمیق خود قرار دهد.

وی گفت: در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که اپوزوسیون خود فروخته ایرانی ساکن در خارج از کشور همیشه کشورهای غربی را به حمله به ایران سوق می دهند تا خود از این شکار پوستینی برای آینده ایران بدوزند و مسئولیت های مهم کشور را به دست بگیرند ولی همیشه با یک جواب قاطع مواجه می شوند؛ خیر.

استاد دانشگاه آزاداسلامی اظهار کرد: یکی از مهمترین صحنه هایی که این رویداد تکرار شد، ماجرای اغتشاشات سال گذشته بود که این گونه افراد سعی کردند با ایجاد یک پایگاه مرکزی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به سراغ سران غربی بروند و آنها را برای جنگ بزرگ با ایران تحریک کنند ولی همه گان به چشم دیدند که همین سران اروپایی و آمریکایی چگونه به یک لبخند تلخ پاسخ منفی دادند.

وی گفت: محاسبه این افراد آن بود که ایران با هیچ توانی نمی تواند در مقابل قدرت های هسته ای بزرگ جهان و منابع مالی که می توانست پشت این ماجرا قرار بگیرد مقاومت کند و با اغتشاشاتی که در ایران رخ داده است بهترین شرایط برای تغییر حکومت در ایران ایجاد شده است. فرصت تاریخی که تصور می شد شاید به این زودی دیگر پیش نیاید و باید از آنها استفاده کرد.

استاد دانشگاه با ذکر این مطلب که محاسبه غربی ها بسیار حساب گرانه تر از این افراد است گفت: یکی از مهمترین مولفه هایی که همه قدرت های جهانی را برای حمله به ایران مردد می کند، گزینه حمایت ملی از این حکومت است.

وی افزود: یکی از جلوه های مهم این حضور بین المللی حضور گسترده مردم در انتخابات و حضو گسترده آنها در آیین های ملی و مذهبی است.

استاد دانشگاه آزاداسلامی گفت: حضور بالای مردم در پای صندوق های رای نشان دهنده میزان حضور جدی مردم در دفاع از نظام اسلامی است که این آمار یک آمار چند ده میلیونی است.

وی افزود: از دیگر سوی بسیاری از افرادی که در انتخابات هم شرکت نمی کنند قطعادلیلی غیر از عدم علاقه به کشور و نظام دارند و شاید به دلیل دلخوری هایی که وجود دارد وارد این کارزار نشدند و یا دلایلی دیگر داشتند ولی این حضور میلیونی باعث می شود که امنیت ملی ایران تقویت شود و تا سالها شاهد هیچ تهدید بالفعلی علیه ملت ایران نباشیم.

دکتر سعدالله زارعی نیز شب گذشته در گفتگویی با رسانه ملی گفت: مسیر اداره کشور و مسیر اصلاح مشکلات و حرکت به جلو در اختیار مردم است زیرا نهادهای اصلاح نظام که کار برنامه ریزی و اجرایی دارند توسط مردم انتخاب می شوند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: اینگونه نیست که نظام سیاسی این امور را تنظیم کند. مجلس شورای اسلامی مرکز تقنین و نظارت بر اداره امور کشور است با رای مردم انتخاب می شود.

وی گفت: همچنین در شوراها نیز کسانی که اداره امور شهرها را به عهده دارند با رای مردم انتخاب می شوند. همچنین در مجلس خبرگان رهبری نیز نمایندگان مردم حضور می یابند.

ارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: هر چه حضور مردم پررنگ تر باشد کار مردم سامان بهتری می یابدو امورات آنها اصلاح می شود. هر میزان که این حضور کمرنگ تر باشد این توانایی در حل مشکلات کمتر می شود.

زارعی بیان کرد: اگر این حضور، حداکثری باشد اعتبار منطقه ای و جهانی ایران نیز بیشتر می شود و ارتباطات محیط پیرامونی جمهوری اسلامی با اطراف، بیشتر می شود و اگر این حضور کمرنگ باشد ارتباط دولت ها را با نظام کمتر می شود.

وی گفت: اگر مردم از بسیاری از مسایل دلخوری هم داشته باشند رفع این دلخوری نیز در دست خود مردم است. رای مردم بسیاری مهم است زیرا دولت و مجلس با رای خود مردم انتخاب می شود. اگر مجلس و دولت دارای اشکال باشد قطعا روی اصلاح یا مشکلات یک مجلس و دولت نیز موثر است. این مساله خارج از اراده مردم متصور نیست.

زارعی یادآور شد: نقش نظام، پاسداری از رای مردم است. به همین دلیل گاهی یک رئیس جمهور انتخاب می شود و به دلیل ناکارآمدی ها فضایی ایجاد می شود که این فرد باید برکنار شود ولی نظام بر اساس احترام به رای مردم فضا را برای فعالیت وی تا روز آخر دولت فراهم می کند.

این کارشناس بین الملل اظهارکرد: در این زمینه مردم باید با دقت و توجه این مسئولیتی را که قانون و انقلاب در اختیار آنها قرار داده است را برای حل مشکلات باز کنند. اگر مردم کناره بگیرند چیزی جز سست شدن حضور مردم ایجاد نمی شود.

وی گفت: کشورما از حیث ثبات سیاسی و امنیت و وضعیت دفاعی و ظرفیت ها و امکانات پایه ای اقتصادی و نیروی کار و عرصه علمی وضعیت مطلوبی دارد ولی در عرصه اقتصاد و معیشت مردم دچار مشکل است. در اینجا مردم باید به نمایندگانی رای بدهند که دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند.

این کارشناس عرصه بین الملل بیان کرد: اگر مردم کسانی را انتخاب کردند که واجد این خصوصیات باشند این افراد نیز به مجلس می روند و مشکلات را حل می کنند و اگر چنین نشود، این فرصت مهم از بین می رود.

وی گفت: تمام نظرسنجی ها و حتی بدون نظر سنجی هم مشخص است که امروزه با مشکل معیشتی مواجه هستیم. این امر نیازمند انتخاب نمایندگانی هستیم که در وضعیت بودجه ریزی و نظارت و کمک به دولت در حل مسایل بنشینند و از دل فضاهای نظام مشکلات مردم را رفع کنند.

این کارشناس عرصه بین الملل اظهارکرد: مقام معظم رهبری در شهریورماه در دیدار با دولت مردان بیان کردند که مشکلات معیشتی امروز پیشرفت های کشور را پوشانده است. حال چه کسی باید این فرمایش را اجرا کند؟ یعنی چه کسی می خواهد دولت را وادار به حل این مشکلات کند؟ قطعا نمایندگان دغدغه مندی که با رای مردم انتخاب می شوند کلید حل این مسایل هستند.

وی گفت: کلید در دست خود مردم است و قطعا کسی نمی تواند با بیرون نشستن انتظار حل مشکلات را داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha