یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کاهش جمعیت

مدرس حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: یکی از انتظارات بسیار مهمی که از مجلس دوازدهم می رود این است که به طور جدی به مقابله با بحران ناشی از کاهش جمعیت کشور بپردازد و برای این منظور طرح و برنامه ارایه دهد.

سیده فاطمه سیدمدلل‌کار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که با وجود تلاش دولت و مجلس در راستای ترغیب جامعه و خانواده ها به تکثیر نسل و فرزندآوری، همچنان با مشکل جدی در این باره مواجه هستیم، ابراز داشت: زمینه ها و عوامل متعددی در بحث کاهش جمعیت نقش ایفا می کند از جمله افزایش سن ازدواج، فاصله سنی معنادار بین فرزندان، بحث تک فرزندی، سقط جنین و ... که در کلیت قضیه باید روی کلیدواژه تغییر سبک زندگی تمرکز کرد و به تحلیل آن پرداخت.

وی افزود: از سویی تحقیقات و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد نرخ فرزندآوری در شهرها به خصوص کلانشهرها در یکی دو دهه اخیر به تدریج کمتر و کمتر شده و حال آن که به هر میزان که سبک زندگی در بین روستاییان و شهرنشینان مشابه شود نرخ باروری و فرزندآوری در روستاها و شهرهای کوچک نیز کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این که کشور به تدریج دچار بحران میانسالی و سپس کهنسالی می شود و خود این مساله عوارض و تبعات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی به همراه دارد که نمی توان بر روی آنها چشم پوشید.

این پژوهشگر فرهنگی بیان داشت: از سوی دیگر ترویج اندیشه ها و باورهای غیر اسلامی در بین برخی جوانان از دیگر عوامل کاهش جمعیت جامعه است و در این باره مجلس و دولت باید ضمن تقویت باورهای دینی و فرهنگی مردم و جوانان به دنبال علاج چاره در بحث سبک زندگی باشد.

وی افزود: بی شک یکی از اموری که موجب تقویت فرزندآوری می شود، باور و اعتقاد به رازقیت خدای متعال است، هم چنان که خانواده‌هایی که اعتقاد مذهبی کمتری دارند و اعتقاد به رازقیت خداوند ندارند از ترس آن که نمی‌توانند رزق فرزند را فراهم کنند یا فرزند نمی‌آورند یا نسبت به سقط آن اقدام می‌کنند.

سید مدلل کار همچنین تأکید کرد: بدون تردید از جمله مصادیق بارز و بسیار مهم جهاد تبیین در زمان ما، تبیین حقایق مربوط به بحث جمعیت و فرزندآوری است و این که برای مردم و نسل جوان گفته شود اگر کشور ما نسبت به این مقوله کم توجهی و بی توجهی کند، با چه آسیب ها و عوارض خطرناکی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

وی در خاتمه گفت: از جمله انتظارات به حق از مجلس دوازدهم این است که با همکاری دولت و دستگاه قضایی به فکر مقابله جدی با عوارض و تبعات کاهش جمعیت در کشور باشد و این مساله را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha