چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اختتامیه سومین جشنواره و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر محمدمهدی طهرانچی با اشاره به اینکه ایمان و دانش در دانشگاه‌ها باید توأم با یکدیگر به پیش بروند، گفت: این خواسته اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اصول و قواعد و سنت‌های الهی را شرط لازم پذیرش فرضیه‌های علمی در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی در آیین اختتامیه سومین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در قم با اشاره به اینکه آیات ششم و پایانی سوره روم تذکر می‌دهد که در جریان تمدن علمی نباید خودباخته باشیم، گفت: خداوند به اهل ایمان و عمل صالح وعده داده که آنان را حکمران زمین می‌کند و این وعده خداوند حق است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم انجام ماموریت دانشگاه‌ها در مسیر فوق، گفت: سؤال اینجاست که رسالت دانشگاه در برخورد با مهدویت که بنیاد تمدن اسلامی است، آیا صرفاً یک نگاه ایمانی است و یا نگاه ایمانی توأم با علم است؟

وی افزود: ایمان و ‌علم هر دو به انسان باور می‌دهند اما ایمان می‌تواند باوری بدهد که به سبب آن علم را تهذیب کرد. هرچند تنها باور منشأ کنش‌های انسانی نیست ولی چون دانشگاه باورساز است باید به این پرسش پاسخ داد که آیا دانشگاه که نهادی برآمده از غرب است می‌تواند چنین ایمانی بسازد.

طهرانچی با بیان اینکه بسیاری از مفاهیم منتقله از غرب به دانشگاه‌های ما در چارچوب دعوای حاکمیت و ‌کلیسا است، گفت: متاسفانه ما چشم‌بسته این مفاهیم را دریافت می‌کنیم در حالی که اساس و بنیاد دانشگاه غربی در تعارض علم و دین تعریف شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعارض علم و دین را مربوط به علم غربی و مسیحیت تحریف‌شده دانست و گفت: دین اسلام که سرچشمه‌اش از وحی الهی و بدون دستبرد بشر است، هیچ تعارضی با علم ندارد.

وی چارچوب دانشگاه‌های غرب را محدود به دنیای مادی تعریف کرد و گفت: غرب به این نتیجه رسیده که ایمان را از حوزه اجتماعی به حوزه شخصی منتقل نماید و ‌جامعه را بر اساس علم اداره کند چون باور دارد که اجماع بر سر ایمان ممکن نیست ولی علم آزمایش‌پذیر است؛ لذا افراد در چنین جامعه‌ای ایمان را صرفا در حوزه شخصی می‌توانند داشته باشند و با همه جلوه‌های اجتماعی دین مبارزه می‌شود.

این در حالی است که به گفته طهرانچی نظریه مهدویت یک نظریه اجتماعی تمدنی و بر اساس جاری بودن ایمان در تمام هست و بود جامعه است: اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان میان دانشگاه ما که اساس آن از غرب آمده و نظریه مهدویت پیوند داد؟ آیا می‌توان معارف مهدوی را از محل دانشگاه که پایه معرفتی متفاوتی دارد به دانشجویان منتقل کرد؟

وی افزود: ما بعد از انقلاب اسلامی چند درس معارفی را به واحدهای دانشگاه اضافه نموده و تلاش کردیم انسان باورمند بسازیم ولی نتیجه نداد و راهگشا نبود و امروز مشاهده می‌شود که جوانان دچار تعارض شده‌اند. به عنوان مثال مبانی غربی جامعه‌شناسی و روان‌شناسیِ تدریس‌شده در دانشگاه با معارف ایمانی دانشجویان تضاد پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ایمان و دانش در دانشگاه‌ها باید توأم با یکدیگر به پیش بروند، گفت: این خواسته اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اصول و قواعد و سنت‌های الهی را شرط لازم پذیرش فرضیه‌های علمی در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: باید در دانشگاه چارچوبی بسازیم که بتوان بر اساس آن سنت‌های الهی و آنچه که از معارف اسلامی به ما رسیده است را حاکم ساخت. باید موازات‌سازی علم و ایمان تبلیغ شود.

طهرانچی در پایان با تاکید بر ناکارآمد بودن آموزش معارف مهدوی صرفاً از دریچه ایمان، گفت: دانشگاه‌ها صرفا نباید برگزارکننده مراسم و جشنواره‌های معارفی باشند بلکه باید علم بر پایه سنت‌های الهی را برپا کنند. اجماع دانشمندان بر سر فرضیه‌ها به تنهایی کافی نیست، لذا باید پذیرش فرضیه‌های علمی را بر بنیان‌های توحیدی و قرآنی قرار بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha