دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رونمایی از کتاب اندیشه های بلورین

طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی و جمعی از مدیران و محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه از کتابچه پنج جلدی «اندیشه‌های بلورین» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند، طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسنده مطرح کشور و جمعی از مدیران و محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، از کتابچه پنج جلدی «اندیشه‌های بلورین» با موضوع پاسخگویی به سوالات نوجوان رونمایی شد.

مجموعه کتابچه‌ پنج جلدی «اندیشه‌های بلورین» که به همت گروه‌های علمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه تالیف شده است، شامل پنج جلد با عناوین «من چه نیازی به دین و رهبری دارم، من و دانستنی‌های حجاب، من و راهنمایانم، خدایت را بشناس، من و مسایل مختلف دینی» می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، طی سخنانی در مراسم رونمایی از این مجموعه کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی را از پرچم‌داران و پیشگامان ادبیات دینی در حوزه دانست و گفت: آیندگان از نام و آثار و سبک فعالیت‌های وی در امر آموزش نویسندگی و ارتقای فخامت متن و محتوای اهل قلمی که دوست داشتند در این حیطه وارد شوند به نیکی یاد خواهند کرد.

پورامینی در ادامه گفت: با توجه به تاکیدات آیت‌الله اعرافی مبنی بر لزوم روی دست گرفتن خروجی‌های متعدد و متنوع برای مخاطبان و سطوح مختلف، مجموعه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در این راستا وارد عمل شده است.

امروز شبهات از دایره نخبگانی خارج شده و جنبه عمومی پیدا کرده است

وی با اشاره به اینکه شبهه مثل گذشته صرفا در دایره‌ی متفکران و نخبگان رد و بدل نمی‌شود، تصریح کرد: امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و حتی هوش مصنوعی شبهات جنبه‌ی عمومی پیدا کرده است.

رونمایی از کتابچه ۵ جلدی اندیشه‌های بلورین/ پاسخ به شبهات باید پیشگیرانه و تبیینی باشد

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ما هم به نوعی با شبهات درگیرند، چرا که هدف‌گذاری جبهه‌ی مقابل از سرمایه‌گذاری در این عرصه شامل مخاطب کودک و نوجوان هم می‌شود.

پاسخگویی باید پیش‌گیرانه و تبیینی باشد

وی با اشاره به وظیفه‌ی این مرکز در امر پاسخگویی به شبهات با توجه به سطوح مختلف و مخاطبان متعدد، یادآور شد: حتی بالاتر از پاسخگویی به شبهات مطرح‌شده، باید در جنبه‌ی پیش‌گیرانه و تبیینی هم به گونه‌ای عمل شود که شبهه در فضای ذهنی مخاطب اصلا جاگیر نشود و از قبل به نوعی پاسخ آن را داشته باشد.

پورامینی افزود: با توجه به فضای عمومی اغتشاشات سال گذشته و شبهاتی که در ذهن نوجوانان و جوانان شکل داده شده بود، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه کتابی را با عنوان «شبهه تا فتنه» منتشر کرد که سوالات موجود در ذهن این طیف جمع‌آوری و پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب فوق به‌هنگام پاسخ‌گویی کرد و تلاش هم شد که بیشتر در عرصه فضای مجازی منتشر شود، گفت: ما برخی از آن پاسخ‌ها را در نشریه‌ی شبهات که یک پویش مطالعاتی طلاب و دانشجویان جوان است قرار دادیم که با توجه به نظرسنجی که از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفت، بیش از ۹۲ درصد دانشجویان این کار را پسندیده بودند.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات افزود: مدیریت‌ آموزش و پژوهش و مدیریت محصولات علمی این مرکز در راستای سوالات و شبهات مطرح‌شده در کتاب «شبهه تا فتنه»، با ادبیات و زبان نوجوانان اقدام به بازنویسی و بازآفرینی کردند.

پورامینی با اشاره به اینکه ثمره‌ی این تلاش با بهره‌گیری از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، تولید مجموعه پنج دفتری اندیشه‌های بلورین است که امروز رونمایی می‌شود، گفت: مجموعه پنج جلدی اندیشه‌های بلورین قرار است توسط مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر و توزیع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسنده مطرح کشور نیز در سخنانی متکفل شدنِ پاسخگویی به سوالات افراد را یک فعالیت بسیار مهم توصیف کرد.

رونمایی از کتابچه ۵ جلدی اندیشه‌های بلورین/ پاسخ به شبهات باید پیشگیرانه و تبیینی باشد

سوال و جواب برای انسان جاذبه دارد

این نویسنده شناخته شده با تاکید بر روشن بودن ضرورت و جاذبه‌ی امر پرسش و پاسخ گفت: جلساتی که همه یا بخشی از آن مربوط به پاسخگویی به سوالات باشد همواره جزو جذاب‌ترین و مفیدترین جلسات بوده و افراد هم با علاقه در آن شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی افزود: کانون بحث و انتقاد دینی مشهد در دوران شهید هاشمی نژاد پیش از انقلاب جزو پرشورترین جلساتی بود که جوانان شرکت می‌کردند و از زبان ایشان یا آقای ابطحی پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کردند.

وی با بیان اینکه استخراج و جمع‌بندی سوالات موجود در ذهن مخاطبین از اقشار مختلف جامعه یک ضرورت است، گفت: رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند که افراد اهل فکر و فرهنگ باید سوالات و شبهات موجود در محافل عمومی بخصوص جوانان را شناسایی کنند و مهم‌تر از آن به این سوالات پاسخ‌ بدهند.

وی در ادامه به تشریح جنس انواع سوال و شبهه پرداخت و گفت: گاهی با سوالی مواجهیم که جواب آسانی دارد ولی بعضی از سوالات احتیاج به مباحث مقدماتی دارند؛ مثلا جوان می‌پرسد ما چرا باید سراغ دین برویم، قطعا پاسخ به این سوال نیاز به بحث‌های مقدماتی زیادی دارد تا در نهایت به این مطلب رسید که چرا باید برنامه‌ی زندگی را از دین آسمانی گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی افزود: برخی از سوال‌ها هم در واقع سوال نیستند و حالت شبهه‌آفرینی و مغالطه دارند و غرض‌شان به نوعی پیچاندن مخاطبین است تا آنان درگیری و چالش ذهنی پیدا کنند و دچار تزلزل افکار و اعتقادات دینی، اجتماعی و سیاسی‌ شوند.

پاسخگویی به سوالات کودکان ظرافت خاصی می‌طلبد

به گفته وی، برخی دیگر از سوالات که بخصوص از سوی کودکان طرح می‌شود، به نظر ساده می‌آیند ولی جواب دادن به آنها بسیار مشکل است، چون مجموعه‌ای از معلومات را که برای پاسخ‌گویی در ذهن داریم چه بسا قابل انتقال به کودک و نوجوان نباشد و یا ظرافت‌های خاص خود را بطلبد.

رونمایی از کتابچه ۵ جلدی اندیشه‌های بلورین/ پاسخ به شبهات باید پیشگیرانه و تبیینی باشد

این نویسنده شناخته‌شده افزود: فرض کنید کودکی سوال کند که خدا کجاست و چه شکلی است، باید به گونه‌ای به او پاسخ داد که وقتی بزرگ‌تر و اهل مطالعه شد، دچار تضاد بین آنچه که در کودکی از ما شنیده و آنچه که اکنون به آن رسیده نشود.

بر این اساس حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی خاطرنشان کرد: ارائه‌ی پاسخ‌های مناسب، در دسترس، ساده و بدون طول و تفصیل برای سنین خاص، از کارهای لازم و راهگشا است.

وی پاسخ به سوالات به صورت غیرمستقیم را یک مسئله‌ی هنرمندانه دانست و گفت: ما باید بتوانیم در مطالب بیانی و نوشتاری خود مباحث را به نحوی مطرح کنیم که شبهه اصلا در ذهن مخاطب پیش نیاید و جواب سوالاتِ مقدر در مطالب ما آمده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با تقدیر از زحمات مسئولین این مرکز اظهار امیدواری کرد تا تنوع کارها در سطوح مختلف با موضوعات گوناگون بتواند جلوی شبهاتی که بسیاری از آنها تعمداً در ذهن نسل امروز پاشیده می‌شود را بگیرد و بصیرت افزایی کند.

رونمایی از کتابچه ۵ جلدی اندیشه‌های بلورین/ پاسخ به شبهات باید پیشگیرانه و تبیینی باشد

در بخش پایانی این مراسم، از مجموعه کتابچه پنج جلدی «اندیشه‌های بلورین» رونمایی صورت گرفت.

این در حالی است که روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند نیز از سه کتاب تولیدشده توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha