شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

در همایش گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بر اجرای برنامه های متنوع و کارشناسی شده در مساجد و تربیت نوجوانان مسجدی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ با حضور حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سال همایش های شهرداری قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا حیدری مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در این همایش با اشاره به عملکرد و فعالیت های یک سال و نیم گذشته کانون‌های مساجد استان گفت: جلسات متعددی در مساجد برگزار و از عموم مساجد فعال بازدید کردیم که در این راستا نزدیک به ۲۰۰ مسجد بازدید شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: در این بازدیدها نظام مسائلی احصا شد تا برنامه ها ناظر به میدان باشد؛ یکی از این مسائل که با آن مواجه بودیم، توانمندسازی مدیران کانون ها و مربیان بود که در این راستا اقدامات متنوع و خوبی انجام گرفت.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: در همین راستا ۱۵ دوره توانمندسازی برای مدیران کانون ها برگزار شد.

وی ادامه داد: نقش مربی نیز در جذب افراد بسیار مهم است و باید نظام محتوایی مشخصی برای آنان ارائه شود تا خروجی های لازم و با کمیت و کیفیت قابل توجهی داشته باشیم.

وی پیوند بین طلاب و کانون های مساجد در طرح های مختلفی همچون طرح امین را یکی از اقداماتی عنوان کرد که در تابستان شکل گرفت و تعداد ۳۰۰ مبلغ در این زمینه فعالیت دارند.

حیدری همچنین با اشاره به ارائه گواهی‌نامه سابقه تبلیغی به مربیان فعال در مسجدهای استان خاطرنشان کرد: ستاد کانون‌های مساجد تا پیش از این اقدام، هیچ شان و جایگاه تبلیغی نداشت، ولی برای نخستین بار در زمینه تبلیغ نیز فعالیت قابل توجهی را انجام داد.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ گواهی‌نامه در رابطه با سابقه تبلیغی مربیان کانون‌های فرهنگی مساجد قم صادر شده‌است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم همچنین با ذکر این نکته که ۸۰ کانون فرهنگی مربوط به خواهران در استان دارای هویت و مجوز مستقل هستند افزود: این کانون‌ها به طور مستقل، شناسه ملی و اساس‌نامه نیز دارند.

وی ادامه داد: اجرای طرح فعالیت مستقل کانون‌های خواهران یک اتفاق مبارک و بسیار شیرین بوده که پس از اجرا شدن در قم، دربک هزار و ۵۰۰ مسجد کشور نیز به اجرا درآمده است.

حیدری ادامه داد: پیوند مسجد و مدرسه در سال گذشته تعمیق داده شد و کادر نوجوان در ۱۲ اردیبهشت در مدارس از ۳۰۰ معلم تقدیر کردند که این طرح ثمرات خوبی را شاهد بودیم.

وی در ادامه تعامل کانون های فرهنگی مساجد با برخی از ارگان های فرهنگی استان قم را تعامل بسیار خوبی دانست که اتفاق بسیار مبارکی را رقم زد و همدلی خاصی را شکل داده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم برپایی نمایشگاه توانمندی های کانون های مساجد، برگزاری دوره های هم افزایی کانون ها و گسترش ایده های نو، همچنین برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی برای ۷هزار نفر از اعضای کانون ها را از دیگر برنامه برشمرد.

وی با اشاره به برنامه های اوقات فراغت تابستان نیز گفت: طی ۳۱ سال گذشته برای اولین بار مدیریت واحد اوقات فراغت استان به ستاد کانون های مساجد قم محول شد.

حیدری همچنین با بیان اینکه تا به امروز تعداد ۲۰۰۰ نوجوان در مساجد قم به عنوان کادر نوجوان مشغول فعالیت شده اند گفت: حضور فعالانه نوجوانان در کانون‌های مساجد، برای استان یک برکت و یک جهت‌گیری منطقی است.

وی برگزاری ۹ جلسه هم‌اندیشی بین ستادکانون‌های فرهنگی هنری و برخی شخصیت‌های حوزوی به عنوان هیات اندیشه ورز ستاد کانون های مساجد کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: نظام‌واره تربیت توحیدی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، در قالب یک کتاب تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌است. این کتاب که خروجی هیات اندیشه ورز ستاد کانون های مساجد کشور است، برای ۶ هزار کانون فرهنگی مساجد کشور به عنوان یک اصل و یک نظام منطقی تربیت محسوب می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: علاوه بر ۱۳ کلان پروژه ستاد قم

حیدری با بیان این که شاکله کانون های مساجد بر محوریت مسائل تربیتی است اظهار داشت: متاسفانه در این راستا شاید کمتر از ۵ کانون داشتیم که دارای نظام تربیتی بوده باشد و ما توانستیم حدود ۵۰ کانون را در این راستا شکل دهیم تا در راستای مسائل تربیتی، فعالیت های میدانی داشته باشیم.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم از تجهیز ۱۸۰ مسجد در استان و همکاری با مساجد خارج از کشور خبر داد و بیان داشت: با همکاری جامعه المصطفی العالمیه و دیگر نهادهای خارجی، همکاری با مساجد خارج از کشور شکل گرفته و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

اجرای ۱۳ کلان پروژه در ستاد کانون‌های مساجد قم / فعالیت ۲ هزار کادر نوجوان در مساجد

ذوالنوری: خروجی مساجد افرادی همچون شهدا باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان ماهی است که در این ماه نفس کشیدن و خواب افراد نیز عبادت محسوب می شود.

وی افزود: تاثیر ماه مبارک رمضان باید در خوش اخلاق شدن ما در امور زندگی، در برخورد با دیگران، خانواده و مراقبت از رفتارهای خود در برابر دیگران دیده شود و باید برای ورود به این ماه آماده باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مسجد را مهمترین مکان برای تربیت الهی و اسلامی عنوان و بیان داشت: در اهمیت مسجد همین بس که وقتی پیامبر اکرم(ص) حکومت تشکیل داد، در اولین اقدام دست به تأسیس مسجد زد؛ چراکه مسجد کانون پاکی و ایمان است و باید اهمیت مسجد در اذهان ما شناخته شده و روز به روز تقویت شود.

ذوالنوری به وجود آمدن انسان های مومن و انقلابی همچون شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای ایران اسلامی را متاثر از مساجد و کانون های فرهنگی دانست.

وی در ادامه افزود: همه شهدا و انسان های خوب و مومن در مساجد به پاخاسته و تربیت شدند و در طول پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن، پای انقلاب اسلامی و آرمان های آن تا پای جان ایستادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به نقش مساجد در تربیت انسان ها تاکید کرد: باید با اجرای برنامه های متنوع و کارشناسی شده محصولات مساجد ما همچون شهدا باشد.

وی در ادامه افزود: امام جماعت بداخلاق، بی‌نظم و بی‌تحرک باعث می‌شود تا جوانان میل و اشتیاقی به حضور در مساجد نداشته باشند.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنین از تلاش‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به‌ویژه امامان جماعت با اخلاق و نمونه، قدردانی کرد و گفت: همه ما فرزندان پیامبر اسلام هستیم، باید از بین جوانان و نوشکفته‌های‌مان که آینده‌سازان‌ این کشور هستند، شخصیت‌هایی مانند شهیدان مطهری ،بهشتی ، همت و زین‌الدین بیرون بیاید.

اجرای ۱۳ کلان پروژه در ستاد کانون‌های مساجد قم / فعالیت ۲ هزار کادر نوجوان در مساجد

برگزاری سی هزارمین جلسه از کرسی های تلاوت در مسجد جامع سنندج

حجت الاسلام روح الله رهبری مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور هم در سخنانی گفت: دشمن بعد از ۸ سال دفاع مقدس و ناامیدی از اینکه بتواند در عرصه نظامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی را به زانو درآورد به این نتیجه رسید که راه حل اضمحلال این نظام مقدس عملیات فرهنگی و تهاجم فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همگان را از وجود چنین شرایطی آگاه کردند ادامه داد: در آن دوران قوه عاقله نظام به این نتیجه رسید که در مقابل این تهاجمات همه جانبه فرهنگی باید اتفاقات پدافندی و حتی آفندی اتفاق بیفتد و تشکیل ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از جمله ی این تدابیر بود؛ به این جهت که اگر بچه های مسجد ، مومنین و متدینین خود وارد عرصه نشوند چه بسا همه زحماتی که برای آن خون ها ریخته شده بود و خون دل ها خورده شده بود از دست می رفت لذا این اتفاق بهنگام و بدرستی رقم خورد.

رهبری تصریح کرد: بعد از گذشت ۳۱ سال از این اتفاق، امروز شاهد اتفاقات مبارکی هستیم که در این سه دهه افتاده و شاهد حضور تربیت شدگان کانون های مساجد در عرصه های مختلف حاکمیتی و مدیریتی کشور در سطوح مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه این ظرفیت عظیم بیش از این ها می توانست باری از دوش نظام بردارد که هنوز کاملا محقق نشده است گفت: این امر دلایل مختلفی داشته است که تغییر دولت ها یکی از مهم ترین دلایل آن است.

مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اما آنچه در دولت حاضر اتفاق افتاد آغاز کار دولت با شعار « نهضت بازگشت به مساجد» بود ومسجد را اولویت کار خود در عرصه فرهنگ و هنر قرار داد.

وی با اشاره به بازدید اخیر رییس جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای رییس جمهور در این بازدید، بزرگ ترین نقطه قوت وزارت ارشاد را کانون های مساجد برشمردند و تاکید کردند که همه مساجد کشور باید دارای کانون فرهنگی هنری شود و این نگاهی است که به این ظرفیت عظیم و وجود دارد.

رهبری تصریح کرد: اما استفاده از این ظرفیت عظیم از یک سو ناظر به توانمندی های مادی و ظاهری ماست که تلاش می کنیم با استفاده از نیروهای متعهد، توانمند و صاحب فکر و اندیشه رقم بخورد.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگر ناظر به این است که توفیقات الهی چقدر شامل حال ما شود که لازمه آن این است که روزانه دست ما از دامان اهل بیت(ع) کوتاه نشود تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه فرصت ها به سرعت می گذرد گفت: باید از لحظه لحظه ی این فرصت ها استفاده کنیم و این ظرفیت عظیم را به نتیجه مطلوب برسانیم.

وی تصریح کرد: کانون های مساجد یک بسته کامل در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، دینی، هنری و .. برای اهالی مسجد و محله در بخش ها و مدل های مختلف محسوب می شود که در لحظه مورد نیاز نظام و کشور است.

رهبری ادامه داد: به همین جهت باید نیروهایی تربیت و آموزش دیده شوند که بتوانند باری از روی شانه نظام و انقلاب بردارند تا برسند به کار فرهنگی که نقطه اوج این کارها، کار قرآن است.

وی افزود: کار قرآن در این دوره با عنایت به فرمایشات و توصیه های مقام معظم رهبری در اولویت کار ستاد کانون‌های مساجد کشور قرار گرفت چراکه این همه تاکید و توصیه باید درجایی لبیک گفته می شد تا حق مطلب ادا شود؛ در همین راستا سی هزارمین جلسه قرآنی که مطابق فرمایش حضرت آقا از کرسی های تلاوت هست هفته گذشته در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد.

مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خطاب به مدیران کانون ها تصریح کرد: عرصه ها برای فعالیت شما متعدد است و یک بسته کامل در اختیار دارید و کسی که در این مسیر پرفروغ وارد می شود به سلاح علم و ایمان و فرهنگ و هنر مجهز خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • H IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    این کلان پروژه های شما حالا شده مثل پروژه های احداث پل هوایی عابر پیاده شهرداری مردم حاضرند از روی نردهای اطراف بپرن ولی از رو پل رد نشن دیگه زحمت نکشید خیلی دیر شده بیشتر مساجد حتی در روستاها بسته شدن بقولی پلی که درست میکنید آنور رورد خانه است