یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست خبری اعلام برنامه های ماه مبارک رمضان آستان قدس رضوی

حوزه/ رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در تشریح ویژه برنامه های ماه رمضان و عید نوروز در حرم مطهر رضوی از برگزاری و طراحی ۲۶۰ برنامه متنوع با رویکرد قرآن و عترت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در نشست خبری اعلام برنامه های آستان قدس رضوی ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳ که امروز در دفتر معاونت اماکن متبرکه برگزار شد، گفت: برنامه های نوروز ۱۴۰۳ به خاطر همزمانی با ماه مبارک رمضان ، نسبت به سال های گذشته متفاوت است، زیرا در ابتدای سال ۱۴۰۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی به مشهد مشرف نمی شوند و سخنرانی ایشان در حرم مطهر رضوی برگزار نمی شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مشورتی آستان قدس رضوی با تولیت آستان قدس رضوی و مدیران این نهاد و تهیه یک سند محتوایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری ویژه ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس این سند تلاش شده است که محور اصلی برنامه ها، امام شناسی و ولایت باشد، در کنار آن ایجاد ارتباط مستمر با مخاطب است که بتوانیم یک فضای روحانی، معنوی همراه با پیوست های علمی و فرهنگی که مورد تایید است صورت گیرد.

برنامه های حرم رضوی با رویکرد پیوند قرآن و عترت برگزار می شود

وی با اشاره به اینکه ۲۶۰برنامه در حرم مطهر رضوی، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، بنیاد کرامت و بنیاد بهره وری و سایر موسسات این نهاد در ماه رمضان طراحی شده است، اظهار داشت:برنامه های حرم رضوی با رویکرد پیوند قرآن و عترت با شعار آرام جان، بهار حرم، بهار زندگی برگزار می شود؛ همچنین در همه برنامه ها تلاش شده است غزه از یادمان نرود، ویژه برنامه های مختلف برای یادآوری مظلومیت مردم غزه و ملت فلسطین برگزار خواهد شد.

تشریح برنامه‌های سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی

وی در ادامه به تشریح برنامه های سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی پرداخت و ادامه داد: نمایشگاه مفهومی با محوریت موضوعی قرآن کریم از تاریخ ۲۷ اسفند الی ۱۰ فروردین در پیاده راه آیت الله واعظ طبسی برپا می شود.

طالبی با اشاره به برگزاری اجرای برنامه های معارفی در هتل های مشهد از ۲۷ اسفندماه تا ۱۰ فروردین خبر داد و افزود: این برنامه با عنوان آستان ادب با حضور مربیان قرآنی کودک و نوجوان برگزار می شود.

وی به تولید محصولات و انتشار ویژه نامه های موضوعی برای زائران و مجاوران ویژه سنین مختلف با همکاری موسسه به نشر و موسسه آفرینش های هنری اشاره کرد و ادامه داد: اجرای نماز جماعت در ۵ مجتمع تجاری حریم رضوی با محوریت دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود .

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در سوم ماه رمضان مصادف با ۲۴ اسفندماه محفل قرآنی، دیدار جامعه قرآنی مشهد، برگزیدگان مسابقات بین المللی قرآنی با حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به برپایی نشست ویژه مصحف مشهد رضوی در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران و حضور در این نمایشگاه با عنوان «می خوانمت» اشاره کرد و افزود: آستان قدس رضوی همچنین در هفدهمین دوره نمایشگاه قرآن کریم مشهد با عنوان «می خوانمت» شرکت می کند.

طالبی در ادامه پیرامون طرح های دیگر آستان قدس رضوی در ماه رمضان در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی توضیح داد: در طرح مهرانه ۱۶ غرفه با موضوع حجاب در چهار مسیر منتهی حریم رضوی به فاصله های ۵۰۰ متری اجرا می شود، همچنین در طرح نوای ملکوت در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی اذان گویی زنده توسط نوجوانان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به برگزاری مسابقات مفاهیم قرآن کریم ویژه نوجوانان و بزرگسالان اشاره کرد و گفت: ضیافت عشق ویژه کارمندان آستان قدس رضوی در اردوگاه امام رضا (علیه السلام)برگزار می شود و نیز طرح مهربانی از ۲۵ اسفند تا ۲۴ فروردین ماه با موضوع تذکر لسانی در حریم رضوی اجرا خواهد شد .

طالبی در ادامه با اشاره به برنامه های قرآنی و اجرای کرسی های تلاوت قرآن کریم در ۳۱ استان کشور خاطر نشان کرد: برنامه جزءخوانی توسط قاریان در سراسر کشور به دو صورت اعزام قاری و به صورت اجرا توسط خادمیاران برگزار می شود، همچنین برنامه تفسیر قرآن کریم در مساجد منتخب کشور با اعزام مربیان و مفسران اجرا می گردد.

وی به اجرای مراسم روزه اولی ها در ۸۰ مسجد حاشیه شهر مشهد همراه با افطاری با مشارکت بنیاد کرامت رضوی اشاره کرد و گفت: در ماه رمضان برنامه اعتکاف علمی ویژه زائران شهرهای مختلف در کتابخانه آستان قدس رضوی برپا خواهد شد.

طالبی اضافه کرد: برای اولین بار تعویض نسخ خطی در موزه آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد و نمایش جدید قرآن های کهن در موزه قرآن کریم به اجرا در خواهد آمد.

وی به اجرای نشست های تخصصی در تالار محققان، کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث و موزه‌های رضوی اشاره کرد و ادامه داد:حداقل ۵ نشست با موضوعات مظلومیت امیرالمومنین (ع) و نهج البلاغه شناسی و صلح امام حسن (ع) آیین های حرم مطهر در نوروز و ماه رمضان(میراث ناملموس )و آشنایی با تاریخچه و ابزار سنتی کتابت قرآن برگزار می شود.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری مرحله هفتم دوره ملی بی نهایت برای عموم نوجوانان کشور و دوره های متعدد معرفتی گفت: موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز مدرسه فکری با عنوان دوره آموزشی برای طلاب و دانشجویان از سراسر کشور را برگزار می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha