پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
1

حوزه/ حجت‌الاسلام صبوری با تشریح آسیب‌های گردشگری در شهرستان کهک و راه حل آن‌ها گفت: به دنبال این هستیم تا با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و مطالعات انجام شده، کهک را به قطب گردشگری اسلامی تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام محسن صبوری، امام جمعه کهک استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: این منطقه از آسیب‌های گردشگری کشور مستثنی نیست. تعرض گردشگران به املاک شخصی مردم اعم از مزارع و باغات، یکی از مشکلات گردشگری این منطقه است که نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است.

امام جمعه کهک آسیب‌های فرهنگی را مهمتر از مشکل عنوان شده ارزیابی کرد و افزود: روستای فردو در این منطقه بیشترین تعداد شهید را تقدیم کشور کرده است و روستاهای دیگر نیز دارای مردمی متدین و در مسائل شرعی و مذهبی بسیار حساس هستند.

حجت‌الاسلام صبوری افزود: بعضی گردشگران شئون اسلامی را رعایت نمی‌کنند و این باعث کدورت خاطر مردم منطقه است؛ رعایت نکردن حرمت ماه مبارک رمضان از سوی گردشگران نیز از مسائل هر ساله مردم متدین این منطقه است.

امام جمعه کهک در تأکید بر توریستی بودن شهرستان کهک گفت: آخرین آمار نشان می‌دهد کهک دارای حداکثر سی هزار نفر جمعیت است و در هر روز از تعطیلات حدود سه برابر این جمعیت در منطقه حضور پیدا می‌کنند.

وی حل مشکلات مورد بحث را منوط به توجه به زیرساخت‌ها توصیف کرد و گفت: ناتوانی در برنامه‌ریزی فرهنگی به دلیل نداشتن مراکز گردشگری منسجم اعم از بوستان‌ها و فضای سبز مناسب برای گردشگران است.

حجت‌الاسلام صبوری در بیان طرح ارائه شده به استاندار و مدیران استانی توضیح داد: نیاز است در کنار هر روستا فضای مناسب یا بوستان‌هایی ساخته شود تا مردم برای تفریح و تفرج راحت باشند و صیانت در این مسأله هم به بسیج روستا سپرده شود؛ تا وقتی این کار انجام نشود، مشکلات به قوت خود باقی است.

امام جمعه کهک با تعریف و تبیین شخصیت امامزادگان شهرستان کهک تصریح کرد: در گردشگری اسلامی باید قبل از هر چیز بر ساخت زیر ساخت‌های بقاع متبرکه تمرکز کنیم؛ بنابراین باید در کنار هر امامزاده فضایی جهت تفریح گردشگران فراهم کنیم تا از بسیاری از آسیب‌های موجود کاسته شود.

وی اداره کل اوقاف شهرستان قم و هیأت امنای بقاع متبرکه را در احیای امامزادگان و ایجاد فضای سبز مناسب برای گردشگران مسئول دانست و گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کنار بقاع امامزادگان امکان‌پذیر است؛ تجربه نشان داده است که هیأت امنا تأثیر بسزایی در احیای این مکان دارد.

حجت‌الاسلام صبوری به راه‌اندازی کارگروه احیای بقاع متبرکه در دفتر امام جمعه کهک اشاره و تصریح کرد: اداره کل اوقاف شهرستان قم تجربه‌های خوبی در این امر دارند؛ آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شده است و علاوه بر تشکیل هیأت امنا برای بقاعی که هیأت امنا نداشتند، بحث‌های عمرانی و فرهنگی در حال بررسی و پیگیری است.

امام جمعه کهک با تأکید دوباره بر گردشگری مذهبی اظهار داشت: معماری‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن گردشگری در گردشگری مذهبی مورد توجه است که در طول زمان به اهداف مورد نظر دست خواهیم یافت.

وی از هدف کلی برای تبدیل شهرستان کهک به قطب گردشگری اسلامی کشور خبر داد و اظهار داشت: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های شهر مقدس قم، حوزه‌های علمیه و تولیدات فاخر مذهبی در زمینه گردشگری اسلامی شهرستان کهک را به عنوان پایلوت و منطقه نمونه گردشگری اسلامی به جهان معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام صبوری در بیان مسأله‌ای دیگر درباره شهرستان کهک گفت: از طرح باز پس گیری اراضی ملی از متصرفان غیر قانونی بسیار خوشحالیم، اما در این بین اشتباهاتی نیز انجام شده است که مورد اعتراض به حق برخی از مردم منطقه است؛ تصرفات غیر قانونی از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است اما تبعات این باز پس گیری‌های اراضی ملی نزاعاتی بین مردم است که بهتر است هر چه سریعتر رسیدگی و دستورات لازم صادر گردد.

امام جمعه کهک که به بیان این مسأله در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد، گفت: اگر افراد بخواهند مورد به مورد به قوه قضائیه مراجعه کنند و مسأله را حل کنند، پرونده‌های زیادی تشکیل خواهد شد و بروکراسی اداری مردم را اذیت خواهد کرد؛ لازم است مدیر کل چند اداره مربوطه با حضور در جمع مردم، پرونده‌ها را به صورت کدخدا منشانه و با صدور دستورهای مستقیم و سریع حل و فصل نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha