شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «اخلاق خادمی»؛ مرام‌نامه‌ای برای خادمان اهل‌بیت(ع)

حوزه/ آراستگی به اخلاق نیک و پیراستگی از رذایل اخلاقی و ضعف‌های رفتاری برای همه لازم است، به‌خصوص برای کسانی که محلّ رجوع مردم و در ارتباط با اقشار مختلف جامعه‌ هستند مانند: خادمان مساجد، حرم‌های مطهّر و اماکن مقدّس که مردم با چشم دیگری به آنان نگاه می‌کنند و انتظارات بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هدف بعثت پیامبر خاتم (ص)، به کمال رساندن اخلاق در نهاد انسان‌ و ساختن جامعه و امتی بر اساس ارزشهای اخلاقی و خصلت‌های والا است.

برای رسیدن به این هدف، چند مسیر وجود دارد از جمله: بهره‌گیری حضوری از رهنمودهای انسان‌های خودساخته مثل انبیا، امامان و اولیاء‌ اللهی، عمل به توصیه‌های اخلاقی آیات قرآن و احادیث، و مطالعه‌ی سیره‌ی اخلاقی و زندگینامه‌ی اسوه‌های کمال مثل پیامبران و امامان تا شخصیت‌های برجسته و پارسا؛ لذا آراستگی به اخلاق نیک و پیراستگی از رذایل اخلاقی برای همه لازم است، بخصوص برای کسانی که محل رجوع مردم و در ارتباط با اقشار مختلف جامعه هستند، همانند: خادمان مساجد، حرم ها و اماکن مقدس.

مطالب این کتاب در دو بخش اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی بیان می‌شوند؛ در هریک از دو بخش یادشده، دو فصل «بایدها» و «نبایدها» وجود دارد تا مرز مسائل اخلاقی از هم بازشناخته شود و جنبه کاربردی آن بیشتر گردد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

آراستگی به اخلاق نیک و پیراستگی از رذایل اخلاقی و ضعف‌های رفتاری، برای همه لازم است، به‌خصوص برای کسانی که محلّ رجوع مردم و در ارتباط با اقشار مختلف جامعه‌اند، به‌ویژه خادمان مساجد و حرم‌های مطهّر و اماکن مقدّس که مردم با چشم دیگری به آنان نگاه می‌کنند و انتظارات بیشتری دارند.

خادمان و کارکنان چنین مراکزی بیش از دیگران باید روی کسب اخلاقیات والا و پاک‌سازی رفتار خود از نقاط ضعف کار کنند و برای دیگران «الگو» باشند و با رفتار خود بر دیگران تأثیرات مثبت و سازنده بگذارند و عامل جذب افراد به دین و اهل بیت: گردند. گفتنی است متولّیان و مدیران آستان‌ها و مساجد و اماکن مقدّس، به یقین، در صف نخست خادمان قرار دارند و طبعاً رعایت این آداب، برای آنها ضروری‌تر است.

برای این منظور، هم می‌توان از کتاب‌های اخلاقی بهره برد و هم از سیره و روش اخلاقی بزرگان خودساخته سرمشق گرفت. البته رسیدن به مراحل کمال نفسانی، مجاهدت و تلاش می‌طلبد و برای همین است که غلبه بر هوای نفس، به‌حق «جهاد اکبر» نامیده شده است.

مرحلۀ نخست این راه طولانی، «آگاهی از فضایل و رذایل» است، از این رو چهارچوب تدوین کتاب حاضر بر آن‌ها قرار گرفته است.

گفتنی است، این اثر، به سفارش آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای خادمان و کارکنان این مجموعه به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محدّثی» در ۲۴۵ صفحه تدوین گشت و در سال ۱۴۰۲ از سوی موسسه انتشاراتی دارالحدیث به چاپ رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha